Har tänkt på det också, de är enkelsidiga.
Är det blyfritt tenn, som skulle rädda miljön men bara producerar elskrot, så är det inte otänkbart.
Har tänkt på det också, de är enkelsidiga.
Är det blyfritt tenn, som skulle rädda miljön men bara producerar elskrot, så är det inte otänkbart.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Ja, men komponenterna sitter bara på ena sidan så de trillar inte av i ugnen.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Ska jag vara ärlig så tror jag inte det handlar om Delphis tvekan att göra fler utan mer om Orios plånbok och sen det vanliga tillgång och efterfrågan. I inköpsled lär inte detta vara nå märkvärdigt för Delphi att göra. De har gjort dem förut och några tusen ex är sällan nå problem för någon tillverkare. Det är nog mer att det är en ganska dyr detalj, orio står i vägskälet, hur länge går bilarna? Köper vi in 3000 ex så kanske vi säljer 300 på några år och sen står man där med 2700 osålda och oavsett inköpspris så blir det ju en slant. Och detta är bara en del i det stora hela. Allt annat som är slut lär de ju bolla med på samma sätt och det kanske dagligen är hundratals detaljer där man brottas med kostnader kontra förväntad livscykel på bilarna som är kvar. Och Delphi tillverkar förmodligen inte bara 300st i en batch. Moment 22 liksom.
Med tanke på att CIM-moduler verkar hålla i 5-10 år, och vi har bilar tillverkade så sent som 2011-2012 på vägarna i ganska stora antal kan man ju klart tänka sig att det finns en rätt duktig marknad för CIM-moduler. De sist tillverkade bilarna kommer troligen behöva nya CIM-moduler om bara ett par år, senast så det borde inte vara några problem att göra av med 5000st inom de närmaste 5 åren, det tillverkades ju rätt många ng9-3.
Man kanske tycker det ja men det är otroligt lätt att få hyllvärmare.............och brottas man med komponenter till hela bilar, dussinet modeller så inser man nog att det blir en del avvägningar. Delphi kanske går med på få antal i en beställning men å andra sidan kanske leveranstiden ökar. Man får vänta på kapacitet och större orders har företräde. Det är många andra artiklar som de börjat skriva minst sex månaders väntetid på. Det har jag inte sett tidigare. Jag tror ju knappast att de låter CIM utgå för då dödar de ju sig själva nästan. Det lär nog bara ta lite tid att få dem.
Är det verkligen så att det är en livslängd på 5-10 år? För så brukar inte (embedded-) elektronik bete sig, om det inte finns en direkt felkonstruktion, gör den så är det sannolikt antingen i form av att man kraftigt överskriver maximalt antal skrivningar till en EEprom/flash (och då menar jag verkligen rejält - jag har varit med i projekt där man avsiktligt försökt döda minnena på de sätten för att skapa testfall, och det satt mycket långt inne), eller en underdimensionerad elektrolyt ("kokar" bort) eller motstånd (förbränns). Jag ser ingen rimlig anledning till att man skulle behöva få den typen av problem i CIM:en. Övriga elektronikkomponenter faller typiskt ut i form av fel/tidsenhet.
Min gissning är därför att det är problem med felintensiteten i botten av badkarskurvan. Utöver tantalkondensatorer (som den gula) så är lödproblem då huvudkandidat. Lödproblem som yttrar sig på sikt kan vara mekaniskt feldimensionerad relation mellan pastamask och paddar som resulterar i att man får för lite eller för mycket tenn på något ställe, vilket med tiden ger utmattning. För ytmontering så ska man träffa inom ett c:a 30% intervall på tennet för att varken få för mycket eller för lite så man undviket problemet. För blyfri lödning så kan det vara en mängd olika processproblem som alla yttrar sig i att lödningen ger sig på sikt - numera har man både bättre lod och bättre koll på hur man undviker dessa än för 10 år sedan. Ett av dessa är för hög uppvärmning för FR4-substratet som då kan få sprickor (separation utmed fibrerna) vilka på sikt kan börja ge läckströmmar mellan helt olika nät på kortet. Och ur ett ytligt perspektiv upplevs då sannolikt problemen sitta lite varstans - lödning av en komponent får sidoeffekten av att driva ut fukt ur kortet just där.
Det vore intressant att se om det är effektivt att baka/torka enheter för att återuppväcka dem.
När det gäller den stora kretsen är min gissning att det är en "maskprogrammerad" processor (av märkningen att döma) - i dagsläget betyder detta normalt att kretstillverkaren har flashat den.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Den uppfattningen jag har, och den är kanske helt ogrundad, är att felen beror på att CIM-modulen också innehåller mekaniska delar.
Så kan det förstås vara.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har uppfattat det som att det är när en av de mekaniska delarna börjar strula, som till exempel rattlägesgivaren, som bit-rötan i hela enheten sätter igång. Jag har under lång tid misstänkt att det finns ett konstruktionsfel som gör att en trasig mekanisk givare tar livet av elektroniken i slutändan.
Jag har en CIM-modul liggande som verkar vara bytt från en bil jag köpte, den låg i bagaget och såg beg ut. Kanske skulle plocka isär och kolla på den
Om man tittar på bilden i den högupplösta bilden i tråden så ser det ut att vara separation och bubblor i skyddsskiktet (plast?) på kortet. Är det så i verkligheten, eller är det bara ett bild-problem? För om man får in fukt mellan ett skyddsskikt och kortet är det riktigt illa.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Detta skrämmer mig...en 9-3a som är en relativt gammal bil...om man jämför med teknikstandarden på en ny 2018 bil de är ju givare och styrdon som kommunicerar med varandra i varenda liten funktion. Kommer bli svårt för verkstäderna om några år med bilar som ser ut att att va i gott skick men bara står pga att man inte hittar elfelen...
Men har som andra upplevt att rätt som det är så kommer detaljen åter i lager.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-15 klockan 12:05.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Sitter det inte CIM moduler i dessa då alltså?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...da88e2f037.jpg
Om det GÖR det, så är jag ganska övertygad om att "Kinesen" fixar det... Tror inte de har några särskilda skrupler för varken "GM licenser" eller att kopiera något befintligt...
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Är det bara saab cim:arna sitter på och inga andra gm-produkter?
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Cadillac BLS
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Jag tror...att det skall vara så att ett bilföretag skall kontraktmässigt hålla med reservdelar i minst 10 år
efter det att respektive modell slutat tillverkas.
Värre då om märket har upphört.
Volvo PV noterade i statistiken ca 2005 att 50% av deras 740-modeller var kvar i trafik när dom
var 18 år. Dock var väl dessa bilar av den generationen när man ännu inte patenterat
allt, så det fanns pirattillverkade eftermarknadsdelar.
När min tidigare OG9-5 V6 strulade med Check-Engine beroende på att CO-threshold
var satt låg (fd. USA ULEV-bil) fick till slut Ana i Trollhättan ta hand om bilen
och trots de då pågående bittra konkurserna kom någon/några från SAAB's
utvecklingsteam och flashade om motorstyrdonet. En sådan support finns nog
knappast idag. Kunskapen har skingrats för vinden och schemor, mjukvara mm
är borta eller copyrightad så att man aldrig kan återskapa den.
I USA finns rörelsen "Right to Repair" där man håller på att försöka
införa lagar som skulle stoppa företag från att förhindra sina produkter bli reparerade.
Det är väl så att IP ägs av GM och man kan väl ana att GM knappast är intresserade
av att äldre SAAB'ar skall kunna rulla på vägarna.
Visst kan man avlyssna CAN-bussar för att se trafiken, men innebörden
i alla meddelanden är något som inget märke släpper ifrån sig. När jag körde
Vector CANoe behövde man ladda konfigurationsfiler så att
meddelandena kunde tydas. Dessa konfigurationsfiler var enbart
konfigurerade för just dom delsystem som jag provade.
Således gäller det att dammsuga skrotar på styrboxar
och shoppa Tech-II'or.
Jag som pysslar med äldre elektronik är medlem i olika forum
där folk allteftersom dom får tillgång, laddar upp EPROM-filer
och olika instrumentmanualer.
Det borde bli aktuellt även för bilentusiaster när patent går ut...
När jag var aktiv inom fordonsbranschen talades det om en
data retentionstid på garanterat 10 eller 15 år för ett flashminne
beroende på vilken process kislet var kokat i. Mercedes spjärnade emot
och höll kvar vid EPROM men då man lovar 30 års "mobilitet"
tvingas man nytillverka styrboxar. Inte billigt och troligtvis
inga volymer när bilarna är 20-30 år gamla men ändå...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Intellectual Property, Immaterialrätt, programvaran i det här fallet.