Ska testa att koppla loss vajrarna.... annars får det bli MTL olja....
Ska testa att koppla loss vajrarna.... annars får det bli MTL olja....
Lossade kablarna... går hur mjukt och fint som helst.... får byta olja.
När man byter till mtl oljan ska man hålla kvar vid den nyare rek av oljevolym 2,2L vid oljebyte? Eller gå tillbaka till 3L? Kanske lite nojig i detta ämne☺
Som jag förstått det så började man att köra med just den mindre volymen olja för att få lådan lite mer lättväxlad. När jag bytte olja valde jag den mindre volymen. Har också för mig att WIS uppger att det är just 2.2 liter man ska använda sig av.
Har inte WIS framför mig just nu men är nästan hundra på att de sänkte från 3 liter till 2,4 liter men det är 2,2 liter man får ut när man byter.
Som RSJ80 skriver är det för att få den mer lättväxlad som SAAB rekommenderade minskad oljemängd så har man problem ska man absolut köra med mindre tycker jag.
Jag hällde hursomhelst i 2,2 liter + ca 1 dl extra för att kunna sova gott om natten
Nu är det bytt. ... med extra dl.... så får vi se om det gör någon nytta.... kanske sover gott i alla fall
Har läst att någon/några fått gradvis förbättring under ett antal mil så man kan få köra ett tag, typ två veckor, innan man kan konstatera om det blivit bättre
Vi får hoppas det.... enda skillnaden nu är att lådan är mjukare seg. Inte metalliskt seg. Inbillar mig också att bilen går tystare.....hela detta "felet" sitter nog i mitt huvud
Lyfter tråden för att se om TS nu nästan ett år senare har känt någon förbättring över tiden efter oljebytet?
9-3 2,0t BP Vector SC Glacier Silver -10
Jag har fått för mig att det är vanligt på de 6-växlade att växlingstornet blir dåligt vilket gör växlingarna tröga, varförallt känns det på att spaken blir seg i sidled.
Tror som Bollman. Man kan smörja med typ 5-56 och få det att funka ett tag till. Annars finns det nya bussningar att köpa på tex Ebay.
Ja jag har läst att folk bytt ut tornet samt att vissa bytt en “bussning” man kan köpa. Men min känns inte direkt stum i sidled och den går alltid fint tillbaka till neutral.
Jag tycker mest att det kärvar lite när 1an samt 2an skall i, mestadels när bilen är kall. Ibland så får jag lägga i 1ans växel lite halvt, sen bak till neutral sen i med 1an igen, då brukar det gå smidigare.
Oljan är troligtvis aldrig bytt i lådan, så jag tänkte beställa hem ny olja och byta. Men ville mest få lite feedback om jag kan förvänta mig någon märkbar förbättring?
Såg även "utbytes delarna" från GS som jag funderar på att köpa hem.
9-3 2,0t BP Vector SC Glacier Silver -10
Säljes billigt via SAAB web handel just nu.
Sida 1 i denna tråd:
Är det trögt att få i en växel, främst kall, är det osannolikt att det är växeltornet som är problemet, är spaken trög i sidled är det däremot med all sannolikhet växeltornet. GV90 nämner att hans inte är seg i sidled.
Vill påstå att tröga växlar och att man får "ta om" växeln förmodligen beror på själva lådans konstruktion och/eller att något slits ut i förtid i lådan.
Det man kan göra i min mening är att byta olja och justera växelkablarna och hoppas på det bästa. MTL-oljan gjorde stor skillnad för mig, att jag fixade tornet hjälpte mig inte alls med det problemet.
Hej!
Bil: 9-3 2007 1.9 tid 6-växlad manuell låda. F40.
Miltal: 28.000
Växelspaken var jättetrög med alla växlar samt i sidled. Speciellt svårt att få i 1:an samt 2:an, måste lägga i 2:an först för att sedan gå till 1:an.
Smörjde upp växeltornet på lådan så allt vart mycket bättre förutom just 1:an och 2:an. Fortfarande lika kärvt, känns nära på stumt men lite fjädrande. Gör ingen skillnad att leka kopplingsläget.
Jag vet att det kom en servicebulletin på att justera oljemängden i lådan från 3.0 liter till 2.4.
Men känns väl inte så aktuellt på min bil, känns som de borde vara gjort tidigare samt att problem skulle uppenbara sig tidigare.
Problemet uppstod efter att bilen stod still avställd en vinter utomhus och skulle sedan startas upp på våren.
Inga problem sen tidigare med lådan.
Vad tror ni jag ska gå vidare med?
Steg ett är väl att utröna om det kärvar i tornet ? Haka av wirarna och känn på mekanismen som lyfter och sänker axeln. Den ska ju gå fingerlätt upp och ner och fjädra tillbaks till neutral. Om inte så kärvar det.
Det kanske hjälper någon:
Växelspaken i min 9-3 SC aero V6 2006 med manuell 6 vxl (F40 alltså) var väldigt trög i sidled. 5 + 6 gick bara i om jag lyfte backspärren, ingen återfjädring i sidled och svårt att hitta växellägen.
Beställde ett kit från X8r i england (det finns gott om kinakopior på amazon och ebay som jag var för snobbig för att köpa ). Man kan söka på Gear turret Saab 9-3 till exempel.
Det är trångt att lyfta ur växelföraren ur lådan men det är inte svårt. Ta tid på er. Eller stå utomhus under en presenning i regn om ni tycker det är roligt... Det gjorde jag. Men det var inte så värst roligt
Det blev en väldig skillnad att växla! Mycket nöjd!
9-3 Äro -01. Nästan en aero. Och en peppargrön 9-5 biopower -08. Och en silver 9-3 Aero V6 -06.
Länk ?
9-3 Äro -01. Nästan en aero. Och en peppargrön 9-5 biopower -08. Och en silver 9-3 Aero V6 -06.