Ser fram emot när du (ni) hittar felet! Har grubblat mängder över det här på Johannes bil
Ser fram emot när du (ni) hittar felet! Har grubblat mängder över det här på Johannes bil
Äntligen blev det lite tid över för denna bil.
Tech 2
Inga felkoder registrerade.
Lyckas inte få T2 att visa att den spikar. Vid det varvtal när spikningarna borde komma tappar T2 kontakten för realtidsvisning. Det i sig är kanske ett tecken på att även T2 "känner av" spikningarna.
T5Suite
Inga felkoder.
Vid körning spikar det som tidigare. Även här stannar realtidsvisningen när det spikar men det är väl ECU´n som prioriterar det viktigaste istället för att visa en massa data.
Torrgasning
Inga spikningar vid torrgasning
Smyger jag upp mot varvstopp vid torrgasning har jag ett tryck på ca -0,6bar enl T5Suite
Mappen jag använder ligger på -0,3 på låga varv och växlar till -0,4 från 3500rpm och uppåt.
Vid körning och försiktig acceleration i undertrycksområdet spikar det vid dryga 4000rpm
Spikningar
Registreras på alla cylindrar. Cyl 1-2 har flest.
Ign offset ställer sig på ca 7-10°
Har tidigare noterat att spikräknaren "växer" snabbt om man inte släpper gasen. Tolkar det som att inte heller knock mode hjälper för att bli kvitt spikningarna.
Knock_ref_matrix
Gjorde ett försök att döva känsligheten i det aktuella området och det verkar hjälpa
Alltid något att glädjas över
Frågan är dock fortfarande om det verkligen spikar så är ju inte denna metod så fiffig.
Om det nu är så att jag behöver justera detta, hur trimmar man i den till att ligga på en vettig nivå ?
Mappen har värden från 19 till 76 (låga värden = mindre känslighet). Ställde den på 32 och det verkade hjälpa vid en kortare provtur.
Tändningskoll med stroboskop
Räcker det att koppla stroboskopet på kabeln för cyl 1 tändpuls ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Men du stannar realtidsvisningen så misstänker jag att du har dålig jord till boxen alternativt motorn, realtidsdatan ska inte frysa bara för att det spikar kolossalt mycket. Kan vara så att det är bundet till varvtalet, att när den skjuter så många gnistor för 4000rpm+ så räcker inte jorden till att jorda av motorn för alla gnistor, boxen fryser funktioner osv.
Det kan absolut vara något att checka. Gissar att det blir samma om plusmatningen är dålig ?
T2 visar spänningen 13,7V vid torrgasning tills bilden fryser.
Kör med ODB2 mjukvara i 20MHz box nu
Men har samtidigt ett vagt minne av att spikningar "slår ut" realtidsvisningen Någon som kan bekräfta eller dementera ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Hmm, när jag labbade med tändningen på min 99 blinkade skärmen rött när den registrerade spikningar, men suiten hängde sig inte vad jag vet.
Cyl 1 är alltid som referens mot remskiva och grader men de går att koppla på 2-3-4 oxå men då
blir inga grader eftersom du inte har graderad skiva. Du kan se hur stroboskop blinkar och avgöra om de är harmoniskt eller sporadisk (missar)och de är det som är viktig i ditt fall.
Har oxå kopplad fel dvs 234 för att hitta 1-an och min skiva med grader.
Lovar att kolla kablage imorgon men kan inte starta den motor för att säga 100 om de är kabel 1 eller kabel 4 som är 1-an, blir nu osäker.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Men är det inte så att bilden fryser medan skärmen är röd ?
När det röda försvinner vaknar resten också
- - - Uppdaterad - - -
1:ans kabel hittar jag i schemat. Tror den är blå/vit
- - - Uppdaterad - - -
Borde det inte bli misständningar också om det är trubbel med spänningen ?
Nåväl en översyn av jorden och pluskablar skadar inte.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Intressant det där med jord... 9000 har ju separat jordkabel skruvad till T5 ECU, men inte ng900/og9-3 vad jag vet?
Vad jordas genom höljet? Sitter ECUn monterad så den jordar direkt i kaross på ng900/og9-3?
Kan väl säga att min ECU inte är monterad så den är jordad via höljet, används jordningen genom ECUns hölje som någon typ av referens för övriga jordpunkter?
Urban, hur sitter din ECU? Och vilken vevaxelgivare kör du med? Jag kör med en helt ny Bosch helt i plast som från början är till Volvo (bland annat 740 mfl).
Inget jag har tänkt på, men vi pratar 1-2 spikningar per fullgasrepa. För er är det snarare en hel skur på en gång och då kanske den fryser.
På NG900/OG9-3 sitter boxen ungefär som på OG900, skruvad i en konsol som sitter i karossen. Visst är det väl nåt metallbleck på 9000 med i akvariet?
Varken min 99 eller brorsans og900 med T5.5 (och Volvo vevaxelgivare) har jordfläta på boxen, min sitter skruvad direkt mot höger innerskärm och hans sitter på en konsol mot golvet vid torpedväggen på höger sida. Kanske är tillräckligt jordat för att inte få problem?
Senast redigerat av Schwartz den 2018-02-15 klockan 07:52.
Ursäkta om jag lånar tråden lite men. 1 spik per fullgasrepa är det "okej"? Jag får idag oftsast en spik om jag stämplar en fullgasrepa men om jag trycker ner pedalen halv först i en halv sekund eller och sen fullt så spikar det inte. Gissar på att spikning beror på översläng av laddtryck. Hur viktigt tycker ni att det är att komma ner på noll?
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Som jag fattat det är jordflätan till höljet enbart för radioavstörning och det jordar bara höljet.
De viktiga jordpunkterna är dom på insuget där man skiljer på kraftjord och signaljord.
Min ECU sitter på og900 16V originalplats. Dvs på en fästplåt skruvad I karossen. Har dessutom jordkabel till höljet.
Men på en ombyggd 99/900 med flyttat batteri har man ju fler felkällor. Jag har ju en huvudjordpunkt I bagaget och en kopplingspling för plusmatning I motorutrymmet.
Min jordpunkt på kylarbalken så inte jättbra ut så den har fått lite kärlek nu men jag har inte provkört.
Vevaxelgivaren är en org 9000
Helt klart är det en hel skur med spikar. Behöver inte gasa så mycket för att ha 100 nya spikningar per cylinder.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
HÖR du att det spikar, eller är det "bara" på data?
Får du också laddtryckssänkning?
Varning för OT.
Man vill väl sträva efter noll, men jag vill hävda att det är okej, en helt standard maskin kan ju också dra till med någon spikning här och där vid olika driftförhållanden.
För du har ju ingen standardmjukvara i va Jörgen?
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Nä hemmagjord programvara. Ska småfila lite på den för att få ner överslängarna och då kanske kunna komma ner på absolut noll.
Jag tycker att det ska bli spännande att höra vad det är som ger detta utslag på massa spikningar vid 4000rpm. Jag gissar på att det är något litet rackarns fel som ställer till det. Kom fenomenet plötsligt eller blev det i samband med att "motorn" monterades ihop?
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Hör inte några spikningar så det är bara mätdata.
Laddtryckssänkning går inte avgöra. Är inte tillräckligt grepp på vägarna än
- - - Uppdaterad - - -
Det är lite oklart på den punkten.
Motorn har nog gått närmare 1500mil sen den blev ihopsatt men det har nog kanske inte riktigt blivit av att mappa över 4000 rpm. Minns inte riktigt hur det varit.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Hur viktigt är det egentligen att sära på jordpunkterna vid insuget? Jag har ju alla kablar på samma på min:/
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12
Kabel till cyl 1 är brun/vit
Funkar kanonbra att kolla tändläget med stroboskop.
Har nu verifierat att tändläget ligger rätt på låga varv. Går alltså att utesluta att givaren eller triggerskivan sitter fel.
Putsning av div jordpunkter och spänningsmatningar gjorde inte heller någon skillnad
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Låter bra att de går framåt, en sak mindre att tänka på.
Min 9000-94 är under snö täcken går inte att lifta huven och 9000-91
är Di-APC och är i garaget men den har annan kabelhärva och den har orange färg längst till höger, samt grå längst till vänster. Tyvärr den duger inte pga annan styrsystem.
9000-94 har tvåfärg på sina kablar är jag säker och du har testat den.
bilden visar di-apc 9000-91 om någon undrar.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Enligt schemat ska den vara brun/vit på T5 och det visade sig stämma och dessutom ger det signal på rätt ställe med stroboskopet.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Hittade sent igår en kabel som skulle kunna vara ett problem.
Spänningsmatningen från huvudrelät till TK och spridare mm är klart misstänkt att kunna ge spänningsfall. Förutom att den är för klen går den önödigt lång väg och via minst ett konstakstycke.
Denna kabel ska åtgärdas som nästa steg.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Givaren bör max sitta 1.3mm från trigger hjulet.
Har änsålänge inte hört nån som haft avståndsproblem med fräs givarsetupen. Men kåpan är ju inte idiotsabil så bryter man i den borde den kunna ändra sig.
Vad händer just vid 4000varv i motorn. Brukar ju va skillnad mellan hög å låglast. Har varit med om att motorn tvekar lite med 2.0toppen och T5 om man segdrar och sen stampar fullt precis vid 4000. Men aldrig att de spikat. Men 2.0 toppen har ju ganska ordentlig skillnad i flöde gentemot korttoppen. Har du nån 900a med korttopp t5 å nån liknade setup?
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322