Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Utkoppling av LMM OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Utkoppling av LMM OG9-5

    Hej, en snabb fråga här. Min Saab 9-5 från 2004 går ryckigt och jag skulle vilja koppla ur min luftmassmätare för att se om det gör någon skillnad. Hur gör jag? Vilken slang ska jag koppla ur? Kan någon snälla visa upp en bild på motorutrymmet och en pil på där jag ska koppla ur?

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 115
    Medlem#
    10350
    Du kopplar ut elkontakten till luftmassemätaren. Sitter vid höger strålkastare i motorutrymmet.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Vet vart luftmassemätaren sitter men förstår inte vilken kontakt det är. Är det en slang eller ser det mer ut som en faktisk kontakt?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-09 klockan 11:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    10798
    Det kan vara värt att notera att luftmassmätaren på bilden ovan är vänd upp och ned, dvs sidan som kontakten sitter på är vänd nedåt och är inte lätt synlig i motorrummet. På denna så sitter en fyra polig JPT kontakt.




    Notera att det är lätt att bryta sönder de två små låshakarna på baksidan på denna kontakt då man öppnar den, då dem gärna kärvar på grund av smuts. Lite WD-40 på dessa brukar underlätta öppningen. Kontakten öppnas genom att den röda delen skjuts åt sidan. Tryck på de två utstickande delarna av den röda delen, ta eventuellt hjälp av en mejsel på motsatt sida.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •