Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Läckande ventilkåpspackning? OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Läckande ventilkåpspackning? OG9-3

    Hej
    Jag har en 9-3 (1999) som läcker lite olja.
    Själv tror jag att det är ventilkåpspackningen som behöver bytas men tänkte kolla här om det är någon som tror det är något annat.
    /David
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Ser definitivt ut som ventilkåpspackningen.
    /Johan

  3. #3
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 086
    Medlem#
    12120
    Sådär ser det ut på båda mina bilar, båda läcker dessutom i fördelarpluggen som din också verkar göra, tänkte väl åtgärda båda samtidigt vid tillfälle.

    Frågan är om man vågar köpa en "noname" ventilkåpspackning.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen.
    Har nu beställt en ny packning på Mekonomen. Så det får nog bli ett byte till helgen.
    Är det något speciellt som jag bör tänka på vid bytet?
    /David

  5. #5
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 103
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Davi98 Visa inlägg
    Tack för hjälpen.
    Har nu beställt en ny packning på Mekonomen. Så det får nog bli ett byte till helgen.
    Är det något speciellt som jag bör tänka på vid bytet?
    /David
    Var extra noga med inpassningen, det kan vara lätt att få den lite fel så det inte håller tätt. Känner du dig lite osäker så inspektera efter några mil, lyft i så fall också på tändkassetten för att se om det är läckage från ventilkåpan ner mot tändstiften. Dra inte åt skruvarna till ventilkåpan för kung och fosterland.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  6. #6
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 086
    Medlem#
    12120
    Du kan ju passa på att byta pluggen samtidigt, den kostar nästan inget, men är väl lite småbökig.. men är ventilkåpan ändå loss så vill man ju gärna byta den.

    Denna alltså: https://www.maptunparts.se/motordela...-topplock.html
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182
    Tror inte det står med i verkstadshandböckerna för 9-3/9-5 men samma packning på en gammal 900/9000 skall det läggas lite silikon precis vid ett par av "pucklarna" b.la, se bild

    ventilkapa.PNG

    Det är möjligt packningen är har en förbättrad konstruktion numera men en liten klick silikon hjälper till att hålla den på plats så jag brukar använda det ändå. Var noga med att använd VÄLDIGT lite, överflödet hamnar ner i motorn och det är dumt, mycket dumt.

    Är du osäker på vad som är lagom, testa och lägg en klick på två ytor och tryck dem samman så fattar du hur lite som behövs egentligen

    Det kan vara klokt att byta gummiskyddet i ventilkåpan där kamkedjan löper, kostar inte mycket pengar och kan ge en lite tystare gång (om man har tur).

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Skruvarna ska dras med 20nm sen enligt haynes, kan bifoga bild i vilken ordning det ska vara om du vill. Fungerar även med en ytterst liten klick superlim istället för silikon.

    Nej nu blev jag osäker, jag återkommer i eftermiddag med åtdragningsmomentet!
    Senast redigerat av Hiphoppucko den 2018-02-05 klockan 09:35.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 051
    Medlem#
    2555
    Finns väl i våran egna FAQ?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    15nm ska ventilkåpsskruvarna dras med!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för all hjälp. :-)
    Nu har jag även köpt en ny plugg så det får bli byte av den också.
    Jag hittade bilden med vilken ordning skruvarna/bultarna ska dras.
    Så nu är det bara för mig att sätta igång med att byta packning.
    /David

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Byta ventilkåpspackning och tätningsplugg OG9-5
    Av Thomas20160203 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2023-07-31, 07:44
  2. [LÖST] Tips vid byte av ventilkåpspackning
    Av Eddie9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 18:33
  3. Victor Reinz ventilkåpspackning
    Av Xhail i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 16:50
  4. [LÖST] Skillnad på ventilkåps- och topplockspackning OG9-5 B2x5
    Av driver28 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •