Hej
Jag har en 9-3 (1999) som läcker lite olja.
Själv tror jag att det är ventilkåpspackningen som behöver bytas men tänkte kolla här om det är någon som tror det är något annat.
/David
Hej
Jag har en 9-3 (1999) som läcker lite olja.
Själv tror jag att det är ventilkåpspackningen som behöver bytas men tänkte kolla här om det är någon som tror det är något annat.
/David
Välkommen hit!
Ser definitivt ut som ventilkåpspackningen.
/Johan
Sådär ser det ut på båda mina bilar, båda läcker dessutom i fördelarpluggen som din också verkar göra, tänkte väl åtgärda båda samtidigt vid tillfälle.
Frågan är om man vågar köpa en "noname" ventilkåpspackning.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tack för hjälpen.
Har nu beställt en ny packning på Mekonomen. Så det får nog bli ett byte till helgen.
Är det något speciellt som jag bör tänka på vid bytet?
/David
Var extra noga med inpassningen, det kan vara lätt att få den lite fel så det inte håller tätt. Känner du dig lite osäker så inspektera efter några mil, lyft i så fall också på tändkassetten för att se om det är läckage från ventilkåpan ner mot tändstiften. Dra inte åt skruvarna till ventilkåpan för kung och fosterland.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Du kan ju passa på att byta pluggen samtidigt, den kostar nästan inget, men är väl lite småbökig.. men är ventilkåpan ändå loss så vill man ju gärna byta den.
Denna alltså: https://www.maptunparts.se/motordela...-topplock.html
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tror inte det står med i verkstadshandböckerna för 9-3/9-5 men samma packning på en gammal 900/9000 skall det läggas lite silikon precis vid ett par av "pucklarna" b.la, se bild
ventilkapa.PNG
Det är möjligt packningen är har en förbättrad konstruktion numera men en liten klick silikon hjälper till att hålla den på plats så jag brukar använda det ändå. Var noga med att använd VÄLDIGT lite, överflödet hamnar ner i motorn och det är dumt, mycket dumt.
Är du osäker på vad som är lagom, testa och lägg en klick på två ytor och tryck dem samman så fattar du hur lite som behövs egentligen
Det kan vara klokt att byta gummiskyddet i ventilkåpan där kamkedjan löper, kostar inte mycket pengar och kan ge en lite tystare gång (om man har tur).
Skruvarna ska dras med 20nm sen enligt haynes, kan bifoga bild i vilken ordning det ska vara om du vill. Fungerar även med en ytterst liten klick superlim istället för silikon.
Nej nu blev jag osäker, jag återkommer i eftermiddag med åtdragningsmomentet!
Senast redigerat av Hiphoppucko den 2018-02-05 klockan 09:35.
Finns väl i våran egna FAQ?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
15nm ska ventilkåpsskruvarna dras med!
Tack för all hjälp. :-)
Nu har jag även köpt en ny plugg så det får bli byte av den också.
Jag hittade bilden med vilken ordning skruvarna/bultarna ska dras.
Så nu är det bara för mig att sätta igång med att byta packning.
/David