Riktigt intressant projekt och bra jobbat Håller koll här tills du börjar sälja enheter
Riktigt intressant projekt och bra jobbat Håller koll här tills du börjar sälja enheter
Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08
Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)
Angående kortet: Vad jag gärna skulle vilja ha är plats för avkopplingskondingar. se mitt tidigare inlägg. för att kunna motverka spikar mm på 12Volten. Nu funkar det ju utan. Men finns plats på kortet behöver man inte montera om man inte vill/behöver. Se tex fix #8 i länkad info.
Men nu när grundkursen är avklarad med bra betyg, är det dags att anmäla sig till överkursen. Onekligen en smart funktion. Dock skulle det vara bra att ha en indikation så man i alla lägen kan se vilket läge som är aktivt. En idé är att någon led byter färg. Tex belysningen i omkopplaren. Men det bör finnas enklare lösningar...
Passar på att anmäla mig som betatestare!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Kondningar borde inte vara något problem.
Men att byta färg på omkopplaren går inte, alla dioder är sling/seriekopplade.
Prioret nummer 1 på vidareutvecklingen mot "1.0" är att få till ett fail-safe-läge.
Så att belysningen återgår till positionsljus och halvljus om arduinon eller något annat slutar fungera.
Sen har jag absolut funderat på att kunna modifiera ljuslägena och spara egna inställningar.
För varje läge på ljusomkopplaren (av/positionsljus/halvljus) och tändningsstatus (av/på) bör det gå att spara sin egen inställning.
Tänker mig att man håller in båda dimljusknapparna i typ 3 sek för att spara en ny inställning, och då får summern eller dioderna i omkopplaren pipa/blinka.
Tror att en summer är det bättre alternativet.
Extrem överkurs vore att få bilen att pipa till i högtalarsystemet, ungefär som när man sparar inställning för elstolarna, men det blir alldeles för krångligt och för många kablar som måste kopplas.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Ja det är bättre att det fungerar än att det är elegant om man måste välja.
Ang ljus kom jag på att en extra led i tex omkopplaren skulle kunna förändra ljusets färg/styrka så mycket att det kan användas som indikation. Men det blir extra moddning och det skulle man ju gärna slippa. Det går säkert att lösa med en massa funderande. Kanske skall man sikta på dimljusomkopplarens belysning istället...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Vi kanske skiljer oss på den punkten, eller så tolkar jag dig fel, men det mest eleganta för mig är en moddning som är helt osynlig och icke-invasiv (går att återställa utan skador). Det är det jag siktar på
Att blinka dioderna i ljusomkopplaren är möjligt med en extra transistor, men dagtid är det inte mycket till hjälp när solen ligger på. Man ser inte dioderna.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
100% enig!
Vi har samma mål.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
det där var Riktigt pedagogiskt! har eSid i dagsläget men det är fortfarande inte perfekt.
Men möjlighet att stänga av taxifunktionnen är nog en bra idé. Finns tilfällen (ofta när jag skruvar) när lyset ska vara helt av.
undra om det funkar i Pre-facelift bilarna med, och i kombination med eSid.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det bör funka för alla 9-3 2003 och uppåt, oavsett halogen eller xenon.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Snyggt jobbat, förbered kortet så att man kan koppla in ljussensorer så att man kan modifiera kopplingen med halvljus automatik.
Det finns ingen 12 volt på kontakterna till och från kortet som du kan nyttja (typ power/LED spänningen) ?
Angående indikering skulle man vilja nyttja den p-lampan i instrumentpanelen som alltid lyser oavsett läge.
(Gjorde så på min 9000) http://saab9000vector.blogspot.se/20...automatik.html
Det var väl zimm som först väckte tanken om att rita kortet för en dedikerad atmega istället för att göra en shield.
Börjar vänja mig vid tanken, kan tänkas att det blir så, och ytmonterat istället för hålmonterat.
Har tankat ner KiCAD, börjar störa mig lite på att fritzing beter sig underligt och det är svårt att markera banor och annat knepigt. Deras verktyg för att skapa egna komponenter har jag inte heller listat ut hur fan det fungerar...
Har gjort en ny "testbänk" som jag tänkte provköra imorgon och sedan låta sitta i bilen ett tag.
IMG_4907.jpg IMG_4914.jpg IMG_4915.jpg IMG_4909.jpgIMG_4911.jpg
Här är programmet jag använt under utvecklingen. Det är väldigt enkelt och saknar en del kul funktioner som är planerade (bortkommenterade rader kan väl hinta lite om det).
- - - Uppdaterad - - -Kod:bool debug = true; const int DELAY = 50; // normal ms delay between loops const int DEBUG_DELAY = 100; // total ms delay when debugging int AIN[8] = {-1, -1, -1, -1, -1, -1, -1, -1}; const int AIN_THRESHOLD = 200; // mV threshold for input to be HIGH const int AIN_PLUS15 = 0; const int AIN_XENON = 5; const int AIN_PARK = 4; const int AIN_FRONTFOG = 1; const int AIN_REARFOG = 3; const int DOUT_XENON = 4; const int DOUT_PARK = 5; const int DOUT_FRONTFOG = 3; const int DOUT_REARFOG = 2; const int DOUT_XENONDEBUG = 6; const int DOUT_PARKDEBUG = 7; const int DOUT_FRONTFOGDEBUG = 8; const int DOUT_REARFOGDEBUG = 9; int ignition = 0; int oldIgnition = 0; int lightsw = 0; int oldLightsw = 0; int output = B0000; // FFOG, XENON, PARK int fogState = B0000; // RFOG, FFOG, unused, unused bool pressFFog = false; bool releaseFFog = false; bool pressRFog = false; bool releaseRFog = false; //int timerFFog = 0; //int timerRFog = 0; // output index0: 0 = ignition off // 1 = ignition on // // output index1: 0 = lightswitch OFF // 1 = park light mode // 2 = low beams mode // // output order: PARK, XENON, FFOG (right to left) // // example: cfgOutput[1][2] = B011 // ignition on, light switch in low beams mode // int cfgOutput[][3] = { { B000, B001, B000 }, { B101, B101, B011 } }; //int cfgUser[][3] = { { B000, B001, B000 }, // { B101, B101, B011 } }; void readAnalog() { for (int i = 0; i < 7; i++) { AIN[i] = analogRead(i) * 5; // roughly 0-5000 mV } if (AIN[AIN_PLUS15] > AIN_THRESHOLD) { ignition = 1; } else { ignition = 0; } if (AIN[AIN_XENON] < AIN_THRESHOLD) { lightsw = 2; } else if (AIN[AIN_PARK] < AIN_THRESHOLD) { lightsw = 1; } else { lightsw = 0; } } void setup() { pinMode(DOUT_XENON, OUTPUT); pinMode(DOUT_PARK, OUTPUT); pinMode(DOUT_FRONTFOG, OUTPUT); pinMode(DOUT_REARFOG, OUTPUT); if (debug) { pinMode(DOUT_XENONDEBUG, OUTPUT); pinMode(DOUT_PARKDEBUG, OUTPUT); pinMode(DOUT_FRONTFOGDEBUG, OUTPUT); pinMode(DOUT_REARFOGDEBUG, OUTPUT); Serial.begin(9600); } // start by reading initial values to assign output & state readAnalog(); output = cfgOutput[ignition][lightsw]; fogState = output & 12; } void loop() { if (AIN[AIN_FRONTFOG] < AIN_THRESHOLD) { pressFFog = true; } else if (pressFFog && !releaseFFog) { // button has been pressed, prepare for release releaseFFog = true; } else if (pressFFog && releaseFFog) { // button has been pressed and released pressFFog = false; output = output ^ 4; } else if (!pressFFog && releaseFFog) { releaseFFog = false; // flip state and output for FFog fogState = fogState ^ 4; output = output ^ 4; } if (AIN[AIN_REARFOG] < AIN_THRESHOLD) { pressRFog = true; } else if (pressRFog && !releaseRFog) { // button has been pressed, prepare for release releaseRFog = true; } else if (pressRFog && releaseRFog) { // button has been pressed and released pressRFog = false; output = output ^ 8; } else if (!pressRFog && releaseRFog) { releaseRFog = false; // flip state and output for RFog fogState = fogState ^ 8; output = output ^ 8; } if (oldIgnition != ignition || oldLightsw != lightsw) { // operating modes have changed, load config for current modes output = cfgOutput[ignition][lightsw]; if (fogState & 8) { // RFog should only be controlled manually // so we retain RFog between light switch selection output = output | 8; } // override fog lights from output config fogState = output & 12; } digitalWrite(DOUT_PARK, output & 1); digitalWrite(DOUT_XENON, output & 2); digitalWrite(DOUT_FRONTFOG, output & 4); digitalWrite(DOUT_REARFOG, output & 8); if (debug) { digitalWrite(DOUT_PARKDEBUG, output & 1); digitalWrite(DOUT_XENONDEBUG, output & 2); digitalWrite(DOUT_FRONTFOGDEBUG, output & 4); digitalWrite(DOUT_REARFOGDEBUG, output & 8); Serial.println("ign\tlsw\toutput\tfogState"); Serial.print(ignition); Serial.print("\t"); Serial.print(lightsw); Serial.print("\t"); Serial.print(output, BIN); Serial.print("\t"); Serial.println(fogState, BIN); Serial.print(AIN[AIN_PARK]); Serial.print("\t"); Serial.println(AIN[AIN_XENON]); delay(DEBUG_DELAY - DELAY); } delay(DELAY); // save state for next loop oldIgnition = ignition; oldLightsw = lightsw; // finish by reading new inputs readAnalog(); }
Sssssccchhh, avslöja inget nu...
Mjo, kanske, men det funkar bara om default är att tillåta ljusvredet att vara "master", dvs släppa igenom alla signaler orörda om kortet är strömlöst.
Måste in med ytterligare en nivå transistorer då.
Sen är frågan hur mycket man törs dra från LED-slingans matning, sannolikt påverkas ljusstyrkan.
Blir för mycket moddande, vill ha plug 'n play...
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-09 klockan 23:39.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Ett mindre bakslag, men hanterbart.
BCM skickar inte ut 12V på pinne 4 om "ljusvredet" är i 0-position när tändningen slås på.
Man måste slå på ljusvredet för att pinne 4 (LED) ska slås på.
Är det i positionsljus- eller halvljusläge är det inget problem, då finns 12V när tändningen slås på.
Men eftersom jag använder den pinnen för att känna om tändningen är på, så felar det när arduinon slår av halv- och positionsljus vid avslagen tändning med ljusvredet i 0-läge.
Jag får alltså plocka tändningen (+15) från något annat ställe, för jag vill ha halvljusen på, för att sedan direkt slå av dem när tändningen går på. Det blir tokigt.
Lyckligtvis har jag hittat en säkring där jag tror att jag kan ta matningen till Arduinon. Säkring 13 i instrumentpanelscentralen som är opopulerad, skall vara för "tillbehör" så det är ju passande
Tändning +15 kan jag nog ta från t.ex. säkring 22 (cigguttag). Klämmer nog bara in en kabel på utgående ben tillsvidare.
Det kanske finns någon pryl som gör att man kan sätta säkringar på varandra? Ska leta lite.
Edit: Biltema har ju allt man behöver för att bränna upp sin bil
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...st-2000035590/
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-10 klockan 20:12.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
KiCAD var lättjobbat. Blir mycket bättre och programmet beter sig ungefär som AutoCAD som jag är van att jobba med.
En liten sneak-peak
YS3F-LightMod.jpg
Tjuvkopplingarna från Biltema är inköpta men helgen har fyllts med skruv- och mutterjobb på 9-3X:en.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-13 klockan 23:24.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Har precis blivit med en 9-3 -08 och störde mig på att jag måste slå på parkeringsljuset manuellt (Man är ju snål och vill inte slita på xenon under dagsljus. Hade en ide att parallellkoppla ett relä med kontakten för parkeringsljus i ljusomkopplaren. reläet skulle sen spänningssättas från +12v styrt från tändningen. Hittade denna tråden och det verkar ju vara vad jag behöver. Hur är status för projektet? Finns det kort att köpa? Annars värmer jag upp lödkolven.
Håller med dig helt.
Sedan misstänker jag att man får allt svårare att sälja produkter typ eSID till Saabar allt eftersom tiden går. Och inköpspriset för genomsnittsSaaben sjunker kanske inom kort till och med till under vad en eSID kostar. Marknaden blir väldigt liten. Så det är nog inte så mycket pengar att tjäna. Speciellt om man skall ge 3års garanti och ha support till köparna. Open source tror jag är viktigt för att hålla igång tillräckligt många Saabar och Saabägare för att det skall finnas kvar en liten community/marknad. Alltså vad som krävs för att motivera folk att reparera istf skrota.
Hela detta forum går ju f.ö. i open source anda med alla FAQ och guider och hjälpasamma råd.
Nu skulle jag fråga om status på projektet, men det är ju redan gjort tidigare idag. Så jag avvaktar lugnt
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Status är väl vilande i garderoben just nu... Har blivit uppsnappad av en kvinna så jag värmer henne istället för lödtenn.
Det som jag har funkade ”typ”, tror att det är någon mjukvarubugg någonstans men har inte gått vidare.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Är detta projekt nerlagt helt och hållet? Eller kommer det nån version 2.0?