Kolla med Weggen om inte han kan programmera bort den åt dig.
Kolla med Weggen om inte han kan programmera bort den åt dig.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Tack för tips men weggen hade sista aktivitet 2017
Nu var det nästan 10 år sen jag monterade bort en siren sist, men jag har inte för mej att det var så komplicerat ? ..men jag minns inte rikrigt.
..Bra om man programmerar bort dne först dock.. (alt lagar den och monterar tillbaka)
.:Finns även renoverade sirener att köpa på tex tradera, jag tror man kan bara swappa utan att blanda in tech2.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tack för tips, jag testar lite så får vi se hur det går, första steg blir att plocka bort den och såga upp den. Bilen är ju 16 år och jag har ägt den i 13 utan att ha rört sirenen så tror det kan vara just sirenen. Men efter att ha läst ett antal trådar så hade det varit kul att koppla in en tech2 och se om det är den eller någon sensor eller kabel. Men en felsökning eller diagnos kostar väl nästan 2000, känns som mycket då det troligen är sirenen, blir en dyr siren då. bättre att lägga de 2000 på att programmera om till tutan.
Dom brukar inte ens hålla 10..
Synd att du inte verkar ha nån som bor närmare med tech2, skadar aldrig att läsa av som sagt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Köp en renoverad siren.
https://www.tradera.com/item/343434/...rad-larmsiren-
Har spontanlarm och felmeddelande i min 9-5 '09 och varje gång jag kopplat in Tech 2 har det saknats felkoder. Det verkar som vissa fel antingen inte genererar felkod eller att koden nollställs när fellarmet upphör. (Har aldrig lyckats koppla in den medan sirenen ljuder.). Så sirenen är i behov av renovering, vilket kommer att ske inom kort. Jag har tidigare gjort olika manövrer på min äldre ('01) 9-5:a innan jag till sist gjorde en 'helrenovering' och fick till det och då skrev jag dessa poster:
Första försöket (höll fem år)
Andra och tredje försöket (håller fortfarande)
9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
9-5 Aero 2009 Kombi
Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987
Tack för de tipsen, då blir det onödigt att begära diagnos, bättre att beställa omprogrammering till tutan. Omproggramering är ju inte bra om det är något annat fel, glapp i dörr eller så, då tjuter ju tutan I stället. Bättre att bara bort med den och laga eller ersätta, finns ingen bra lösning förutom att prova sig fram.
Ikväll har jag lånat ett garage så sirenen ska bort så jag kan sova om natten. Bilen står i carport med grannens vägg intill.
Efter jag tagit bort sirenen och låser med fjärren, vad händer då, blinkar den om larmet går eller blir den bara tyst då larmet är ur funktion?
Det larmar bara ca en gång i kvartalet men man blir lika nervös varje gång om hur framtiden ser ut
Tar du bort sirenen fysiskt så "måste" du programmera brot den med tech2. ..Visst, du kan ju köra bilen ändå men den kommer att gnälla och jag tror inte larmet fungerar över huvud taget. ..Dessutom misstänker jag att den inte går igenom en besiktning, dom har blivit mycket grinigare på stöldskydd på senare år, men jag vet inte säkert.
Har du ändå plockat lös den och vill slippa tech2 så kan du ju som sagt såga upp den och renovera, eller byta den..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Man har några val här.
1: Plocka bara bort larmsirenen.
2: Ta bort larmsirenen och gå in i twice via tech2 och bocka för "without alarm"
Problemet här är att i båda fallen så har man ändå " Stöldlarm service" varje gång bilen startas, vilket jag tycker är riktigt störande.
3:e Reserdelsprogramera Twice för att där inne programmera olika funktioner och vad man har.
Vet dock inte hur jobbigt det är. Hur som helst får man bort "Stöldlarm service" åtminstone.
Det är ju inte jättejobbigt, men det är ganska många frågor att svara på, de flesta har redan rätt alternativ förvalt dock.
Jag har gjort det på andras bilar och då har det ibland blivit lite krångligt nä'r ägaren inte vet svaren på alla frågor, men det har löst sig.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag fortsätter och berättar hur mitt ärende fortlöper, kanske kan vara till hjälp för någon annan. Jag gjorde bilen strömlös genom att ta ut säkring nr 17 och lossade batteripolen.
Jag har nu plockat bort sirenen.
1. Bort med hjulet
2. Lossade 4st 8mm bultskruvar som höll skärmen
3. Viker undan skärmen och klämmer bakom bromsoket
4. Lossa kontakten till sirenen, sitter lätt åtkomlig mot dig, samma kontakt som till tändkasetten med piggarna neråt. Slog lite still med handtaget på en gummiklubba på piggarna så släppte den, det var största utmaningen.
5.Lossa två 10mm muttrar som syns lätt, en ovanför sirenen med skallen mot dig och under som syns väl och är lättåtkomlig.
6. Plocka bort sirenen.
Nu funkar allt precis som innan, centrallås, fjärrnyckel och till och med startspärr tutar till vid dubbellås. Jag antar att jag på köpet har ett larm som inte tjuter och att kontakta verkstad i siden.
Bilen är nybesiktigad, så ska försöka fixa innan nästa. Jag funderade på detta med rattlås och larmet, det är väl ingen fara att de åker i och låser under färd?
Finns inget rattlås på 9-5an vad jag vet.
Jag har oxå "bara" plockat bort sirenen för många år sedan.
Inga problem med något.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Du får provlarma och se hur den beter sig.
Om man är inne och grottar med Tech2an så kan man
passa på att inaktivera glaskross sensorn som verkar vara den som ställer till
med mycket tjuvlarmande enligt en gammal Saab mek.
Tog några bilder för den som ännu inte gått matchen mot den hoplimmade sirenen...
Kvällens insats var att ta sig in i sirenen. Resten av jobbet blir en annan dag. Provade en ny variant jämfört med när jag tog mig in i min andra 9-5:as siren för något år sedan. Det sitter ju ett fäste som är i vägen om man ska såga upp sirenen med bågfil. En del kapar bara bort det, men då får man en fästpunkt mindre. Testade en vajersåg för att bättre komma åt sirenens kortsida där fästet sitter så att detta blir kvar efter ingreppet:
Vajersåg.jpg
Det tog en stund, men...
Sågad kortsida.jpg
Sedan var övriga sidor enklare:
Långsida bågfil.jpg
Äntligen inne:
Öppen siren.jpg
Fortsättning följer...
9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
9-5 Aero 2009 Kombi
Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987
Kanon, byt bara alla elyer och batterier så är saken biff sen
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Japp, de ligger och väntar...
Lyt de parade.jpg
Om det är kul att byta lytar – är det lyteskomik...?
9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
9-5 Aero 2009 Kombi
Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987
Hej, någon som känner till om man kan få 2:a på besiktning för detta meddelande i sid på 9-5-07 aut. Allt funkar men jag har plockat bort siren och inte hittat någon begagnad eller orkat laga sirenen än. Eller är det bara manuella bilar som har det problemet.