Min sambo är värd en premiumvagn så hon kör Saab
Det kan du göra. Min "planering" sprack lite. Nu betalde jag ju för mycket för reparationerna eftersom jag är lat. Jag hade kommit undan avsevärt mycket billigare om jag gjort det själv. Betalde 2 500 kr för mycket jämfört med att göra det själv. Kallt utomhus, snö och inget garage och inget pressverktyg för att få ut och in ett hjullager gjorde att jag lät en mekonomenverkstad i byn fixa det på en dag. Lånebil fick jag gratis. Trots detta bakslag så kör jag billigt med bilen. Varje dl i förbrukning kostar mig 500 kr varje månad. Sen kan ni själva räkna.
Att spara 2 500 kr i bränsle och 260 kr i fordonsskatt varje månad är att vara oerhört snål mot sig själv. Det är oerhört snålt att pendla 17 mil varje dag med en Peugeot 107 och spara över 30 000 kr varje år. Och nu är det ju en ekonomisk katastrof då jag fick reparera bilen.
- - - Uppdaterad - - -
Den motiveringen blir mindre och mindre vettig ju mer man kör dagligen. Hade jag inte pendlat 17 mil varje dag hade jag aldrig köpt denna bilen. Några mil i veckan och det kvittar vilken förbrukning bilen har för totalkostnaden blir ändå låg när bensinräkningen kommer.
Samtidigt.. om du hade köpt en manuell 9-5 så hade du också sparat rätt mycket i både skatt och bränsle
Jag applicerade ju din uträkning på mej själv och jag hade gått med förlust, redan innan hjullagret, men sådana utärkningar blir ju väldigt individuella.
Min Aero drar tyvärr hela 0.85 nu, vet inte om det är för att sambon hade den en vecka, annars har den legat på 0.79-0.80 större delen av vintern (sen jag började köra med motorvärmare). ..Det gör trots allt lite skillnad då jag ju kör ca 200mil/mån till och från jobbet, och sen brukar det bli ytterligare ca 40-80 mil på helger, så 240-280mil/mån i snitt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
En reflektion är att en 9-5 som går 25-30k mil under sin livslängd förbrukar totalt drivmedel för runt 400000:- Dvs. besparingspotentialen för drivmedel på en bil för den normala ägaren kommer aldrig att överstiga detta.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Individuellt ja. Precis och som jag skrivit. 1 dl bensin kostar mig 500 kr varje månad. Drar en bil 0,65 dvs. 1,5 dl mer än de 0,5 som min gör kostar det mig 1 500 kr mer. Reparationskostnader kan man egentligen inte beräkna. Man kan bara göra det man tror är fördelaktigast vid ett bilköp. Och en 7 år gammal fullservad bil som är en Toyota till 95% och som ser ut som ny utan en repa med 7 200 mil på mätaren känns ju som ett säkert kort enligt mig. Men ett hjullagerbyte förstörde ju hela kalkylen!!!
Ett snitt på 0,56 på körda 1 000 mil. Men mer än hälften av dessa milen har varit med körning i 110 på motorvägen och i början drog jag på ordentligt när jag accelerarade. De senaste veckorna har jag kört med sänkt hastighet på E22. Kring 85-90 och då har förbrukningen legat precis under 0,5.
En del kvitton (28 stycken) står det 0,79 på och då körde jag med full gas och stressade i högerfilen. Nä vänsterfilen naturligtvis!
Senast redigerat av Bosse99 den 2018-03-22 klockan 16:27.
Hade en bekant som resonerade ungefär så och köpte en 5 år / 8000 mil gammal Auris för 3 år sedan. Den har krävt många 10k i oförutsedda reparationer, dock har en stor del gått på maskinskada... Finns inga garanterat felfria bilar.
Hur dyrt eller billigt det blev vet man inte förrän sista räkningen är betald. Och det blir så gott som alltid dyrare än kalkylen.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Sant. Men statistisk finns det bättre och det finns sämre. Jag brukar säga att av 100 bilar av ett märke är det kanske 10 som får allvarliga fel inom ett specifikt antal mil. Ett annat märke kanske 2 och ett tredje 20. Har man tur så kan man köpa hur många bilar som helst av märket med flest fel och ändå aldrig ha problem och tycka att andra som ser ner på märket inte vet vad de pratar om.
En kollega kör alltid Renault och skulle aldrig tänka sig att köpa något annat märke. Han har aldrig problem. Vissa säger att Renault är skit men det tycker inte han.
Hur går det med hjullagret?
Glad påsk!
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09
Jodå! Fattas bara annat när det sitter ett svindyrt nytt lager på bilen! Mekonomen tar ordentligt betalt för lager. T o m ägaren av bilverkstaden i byn som är ansluten till Mekonomen antydde att priserna är katastrof. Jag hade kunnat köpt lagret billigare och kommit med det i handen och han hade monterat det. Dock utan garanti på själva lagret. Lämnade bilen på förmiddagen, fick en lånebil och hämtade bilen nästa förmiddag.
Bara nyfiken, sitter det SKF original på C1:an (107, Aygo)? Det finns många tillverkare av lager, men de enda som jag har fullt förtroende för är SKF och Timken. Men även med de bästa lager kan man dimensionera fel, så det är intressant om detta typfel är beroende på konstruktionsproblem eller kvalitetsproblem.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Hjullagret finns från 269 kr och uppåt. Det billigaste hos skruvat.se och det dyraste hos Mekonomen (1 000 kr) av de ställen jag kollat på. Peugeot original vet jag inte. Jag trodde inte att lagret kostade så otroligt mycket mer hos Mekonomen. Det var en Mekonomenansluten bilverkstad jag lämnade bilen till så lagret kostade för mycket. Eller inte för jag har ingen aning om vad för fabrikat och kvalitet jag hade eller vad som sattes dit. Antar att det var original från fabriken jag hade. Mekonomen tar betalt eftersom de levererar reservdelarna till sina anslutna bilverkstäder direkt. Ägaren sa att han till egna bilar köper från Tyskland men problemet om han köper från Tyskland till kunder är att leveranstider inte kan garanteras och han måste ge kunder en specifik dag och gärna klockslag då bilen är klar. Han kan inte ha ett eget lager.
Toyota i Höör ville ha 1 000 kr mer för reparationen. Jag körde dit först och frågade för jag trodde inte att Mekonomen hade fri lånebil. Jag visste att Toyota hade det.
okej!
Jag gav 478:-/st för mina skf lager Får se när de blir bytta, tycker varken ljudet blir bättre eller värre, däcken glappar inte iaf .....kanske är vinterdäcken som väsnas?
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09
Jo jag kör fortfarande min Peugeot 107 och de två Saabarna bara står avställda och skräpar. Nästan 9 000 mil har den rullat nu från 7 200 när jag köpte den i dec 2017. Trevlig bil tycker jag.
Tycker du tänker lite fel om du adderar reparationskostnader (hjullagret) till bränslekostnaden.
Inga bilmodeller är felfria, med ibland har man otur och ibland har man tur. Ju mer jag tränar ju mer tur har jag sade Ingemar Stenmark. Gäller analogt för bilservice. Min tro är att med din personliga nivå på service blir det ungefär lika mycket tur/otur på Peugeot och Saab.
Så intressantare är väl att jämföra kostnaden för att byta hjullager på Saaben du ersatte. Skulle det vara billigare att låta Mekonomen byta på Saaben än vad du betalade? Ja, då var ju Peugeot sämre den gången, annars inte! Såklart hade inte Saabens hjullager gått sönder samma dag som 107:ans. Men att anta att Saaben inte skulle behöva repareras då och då känns orealistiskt.
Jo, du är ju en "gör det självare" som tänker ekonomiskt. Men visst skulle det ha varit lika kallt och slaskigt om det var Saaben som skulle lagas. Så Mekonomens "dyra" reparation hade du åkt på med Saaben oxo. Inte sant?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2