Skönt det löste sig med kopplingen.
Otur med läckande packbox eller beror det på typ övertryck i vhv el likn? De kanske inte konstaterade ngt spec.
Skönt det löste sig med kopplingen.
Otur med läckande packbox eller beror det på typ övertryck i vhv el likn? De kanske inte konstaterade ngt spec.
Antagligen ett fabrikationsfel i packboxen som visade sig först efter 10 800 mil. Vad jag vet är där noll oljetryck i en manuell växellåda som ju robotlådan i grunden är.
På ett garagegolv kan jag tänka mig att ramperna kan kasa. Lite grus och jord och de står stadigt när man kör upp på dem. Det hjälper också att liksom slå in ramperna mot däcken innan man kör upp.
Precis nybesiktigad röd plastraket! Inga anmärkningar alls. Inga synpunkter på dragkroken jag monterat vilket jag var lite nervös för. Bilen är inte registrerad för dragkrok och dragvikten är noll. Men dragkrok (som ej är EU-godkänd) finns att köpa och fästen för den finns på bilen. Kroken är en bastant historia på hela 17 kilo och ska klara 500 kilo så det är liksom inget smäck. Infästningen i bilen är ju dock inte för tunga släp och därav brasklappen "endast för cykelhållare".
Hej!
Nu är bilen en riktig glidare med tonade bakrutor och 3 hk till fick jag minsann!
Modellanpassad film valde jag för att slippa klippa.
IMG_20190505_123846.jpg
Senast redigerat av Bosse99 den 2019-05-05 klockan 17:02. Anledning: Rättar mig i ledet.
Vad är det för solfilm som ger 3 hk mer ?!
Låter smart.
Billjud är det som gäller förnärvarande. En Atoto A6 pro är installerad och när jag är klar har jag 10 högtalare med delningsfilter och sånt och en subwoofer i denna lille bil. Jämfört med standardstereon med två högtalare.
AC-kompressorer med variabelt deplacement är dyrare än vanliga "on/off". Exvis Volvo började med variabla i P2 (gamla S60/V70) (som i OG 9-5)
men övergav dom och gick tillbaka till on/off + mjukvarukompensering "i gaspedalen" för att kunden inte skulle märka belastningsökningen
pga cost-save. Om SAAB gjorde detsamma vet jag inte. Verkar konstigt att en billig bil skulle kosta på sig sådan lyx men man vet ju aldrig..
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
On/off är det som gäller i en Peugeot 107. Fungerar utmärkt även om det kan märkas vid acceleration att det går aningen trögare om kompressorn just då råkar jobba. Men då trampar jag lite till för att kompensera eller gör jag det inte och gillar läget bara. Det är som det är med 996cc, tre cylindrar, 68 hk och 97 Nm. 13 550 mil nu och jag startar bilen varje dag och kör mina 16 mil. 0,52 brukar förbrukningen ligga på. Snart kommer fordonsskatten som ju blir dryg att betala på 360 kr.
Men trivs du med bilen ? Okey att plånboken växer men risken är att man sitter snett och får ont i ryggen
Trivs utmärkt! Annars hade jag faktiskt inte fortsatt att köra bilen 16 mil varje dag sedan snart två år tillbaka. Jag hade bytt bil.
Senast redigerat av Moderator den 2021-05-08 klockan 20:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Vet inte om jag redan skrivit det men ännu ett hjullager fick bytas för ett tag sedan så nu har jag två nya lager fram. Folksam betalade men jag fick betala självrisk på 1 500 kr. Nya däck har jag köpt. Det blev vinterdäck att använda året om. 550 kr styck. Maskinskadeförsäkringen gäller inte längre eftersom bilen passerat 10 år. Så nu kommer bilen aldrig mer att gå sönder för det har jag bestämt!
Det där med att köra vinterdäck året runt får du ta och tänka till om.
Vinterdäck på sommaren kan vara riktigt farligt!!
Har själv kört av vägen när jag var yngre i en bil jag precis hade köpt. Då satt det året runt däck på som det så fint heter. Bakänden släppte i en avfart helt utan förvarning. Dum som jag var så testade jag senare samma avfart i samma hastighet när jag hade fått på riktiga sommardäck. Då gick det utan problem.
(Det var med en Og 900 turbo)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av Moderator den 2021-05-08 klockan 20:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Får du släpp i en kurva med vinterdäck på sommaren har du kört alldeles för fort. Och provar du igen med sommardäck bara för att så är det ju bara dumt som du själv skriver. Bromssträckan blir längre vid en panikinbromsning med vinterdäck men som sagt det är när det verkligen är panik men inte annars. Jämför man med gamla sommardäck utan mönster så är inte friska allround-däck så mycket sämre. Det finns året runt däck som är en blandning av sommargummi och vintergummi och de är sedan några år tillbaka godkända som vinterdäck även i Sverige och det är sådana jag har.
För övrigt så närmar sig bilen nu 19 000 mil och jag bara kör vidare! Heja mig och Peugeot 107 med Toyotateknik!
Senast redigerat av Moderator den 2021-05-08 klockan 20:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Får gratulera dig till ett lyckat bilköp. Fast du har en bit kvar till mina körsträckor, har bara en bil som gått så lite...
Däck med dåliga mönster är alltid dåliga, men sommardäck åldras inte så illa, friktionsgummi är en helt annan sak. Här har du om bromssträcka med nya friktionsdäck på sommarväg: https://www.expressen.se/motor/trafi...k-pa-sommaren/ (finns även mätningar i filmen nedan på detta, men med nya däck - skillnaden ökar drastiskt efter bara några år)
Och det är inte bättre när vinterdäcken åldras och friktionen minskar. En bil som vi köpte kom med just gamla friktionsdäck som användes året runt, och det märktes att det var en akut risk att köra in i framförvarande om denne stod på bromsen. De var häpnadsväckande hala på sommarväg. För egen del kan man ju kompensera (lättare sagt än gjort, blir lätt famous last words där), men risken är ju att någon annan i trafiken antar att du kan stanna på en femöring. Eller att det plötsligt dyker upp ett oväntat hinder.
Moderna premium allround-däck är bättre (så länge de är nya), men räkna inte med att dina däck är något att räkna med när det är isigt. Titta här (vid 3:55), detta är testat med olika nya däck ur Nokians sortiment på deras testbana, nya all-weather och europeiska vinterdäcken har dubbla bromssträckan jämfört med riktiga vinterdäck: https://youtu.be/lplaTRkPjTg?t=235
(Har du blankis med vatten på, vilket inte testas i filmen, så ser alla andra däck ut som leksaker jämfört med dubbat.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Känner en som har en sån här bil fast en i toyota utförande. Jag kan förstå om man köper en sådan för renodlad stadtrafik och kanske måste använda den istället för cykel när det är dåligt väder men i övrigt är dom närbesläktade med mopedbilarna. Har man begränsad ekonomi eller inget bilintresse så har jag full förståelse men som krocksäkerhet och bekvämlighet samt bilintresserad anser jag denna typ av bil helt oinstressant.
Jag har kört med min i 12 000 mil på landsvägen inkl motorväg under 3,5 år. Jag har ett bilintresse och är inte fattig på något vis men det finns en gräns för vad de ska kosta att köra 16 mil/dag och det var därför jag gick ifrån Saab. Krocksäkerheten är mindre men ändå helt ok med alla säkerhetshöjande attiraljer såsom ABS, antispinn, antisladd och sex airbags. Jämförelsen med en mopedbil är enbart patetiskt.
Ja, jämförelsen med mopedbil är bara trams. 925kg Peugeot 107 med 3 Euroncap-stjärnor mot 425kg mopedbil som som bäst får 1 stjärna i Euroncap - jag vet ju vilken helst sitter när jag skulle krocka:
Aixam microcar
Toyota Aygo (syskonet till 107)
Det där med att släppa helt utan förvarning har inte särskilt mycket med vinter eller sommardäck att göra utan om däckets konstruktion, kvalitet och om det passar ihop med bilens egenskaper. Har kört t ex medeldyra Kumho sommardäck på BMW som alltid varnade i tid och gav mycket god vägkänsla vilket gjorde att man alltid kunde köra precis på gränsen oavsett hastighet. Som jämförelse har jag upplevt svindyra toppdäck (sommar igen) från Goodyear på Saab som inte varnade alls utan var fullt grepp med känsla av kontroll, till inget grepp alls, som is, inom kanske 2km/h, repeterbart i samma kurva. Första gången det hände var det tur/skicklighet att man låg rätt i kurvan från början så det fanns plats att räta upp ekipaget.
Hade Pirelli dyra men usla vinterdäck på en BMW 3-serie, som också var lömska när det började gå fort. Väldigt dålig återkoppling trots att den bilen generellt sett var mycket bra på det. Goodyear åretruntdäck på Audi fyrhjulsdrivet var en dröm både sommar och vinter, och man kunde alltid lita på väggreppet.
Nuvarande 9-5 har jag Michelin sommar på som jag tycker fungerar utmärkt. Nyaste Hakka 9 vintertid som är konsekventa men för dåliga i djup snö för att vara ett så dyrt och ett så pass välrenommerat däck. De olikformade, speciella dubbarna är dock det bästa jag haft på ren is.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)