En Peugeot 107 med automatlåda.
5849468202.jpg
5851748030.jpg
En Peugeot 107 med automatlåda.
5849468202.jpg
5851748030.jpg
Senast redigerat av Bosse99 den 2018-10-10 klockan 16:31.
Jag har en nästan likadan....fast det är två pilar på huven och står c1 på bakrutan samt manuell
Dock har jag inte kört den nämnvärt mycke, eftersom extraljus&motorvärmar-monteringen har dragit ut på tiden (9dagar) :O
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09
Det är ingen äkta automat. Det är en robotiserad manuell låda. Nästan alla dessa behöver kopplingsbyte förr eller senare.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Och utbyte av robot.
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
En trillingbil.. man brukar ju säga att "denna bilen är den med högst kvalitet som någonsin burit ett citroen eller peugeotmärke, samtidigt är det det sämsta kvalitetsmässigt som någonsin burit ett toyotamärke"
Själv vill jag dock inte ha någon pga att dom är så små, jag får klaustrofobi i dom
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Den har ingen kopplingspedal och har ett automatläge och då är det per definition en automatisk växellåda.
- - - Uppdaterad - - -
Nja nu är det ju så att maskinellt är det Toyotas grejor. Och Toyota hade aldrig satt Toyotaemblemet på något de inte kvalitetsmässigt kan stå för. 95% av bilen är Toyota efter mina efterforskningar. 107:an är dock den snyggare av dem enligt mitt tycke.
0,52 efter första tankningen. Och jag håller hastigheten plus lite till även på motorvägen. Bränsleräkningen varje månad kommer att halveras från 5 000 kr till 2 500 kr. Bara en sådan sak. Saabar är trevliga men oerhört törstiga. Skatten ligger på 360 kr på 107:an. Min 9-5 185 hk från 2001 kostar över 3 500 kr.
Väntar på ett gratis medlemskap i MP nu då jag kör en miljöbil!
En sak till: jag totalvägrar manuella lådor. De går fetbort och inget kan få mig att köpa en bil med kopplingspedal. Jag har köpt manuella bilar förr men bytt bort dem efter några månader just på grund av lådan med kopplingspedal.
Senast redigerat av Bosse99 den 2017-12-23 klockan 19:40.
Sant, växlar den automatiskt så borde det väl vara en automat
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Eftersom du köpt en i min värld sååå dyr bil, när når du break even kostnadsmässigt?
Efter att under några veckor googlat bilar, kollat och tänkt så hittade jag bara en begagnad bilmodell som mötte mina minimumkrav som är automatlåda, ac och låg bränsleförbrukning och det var superminibilarna Aygo/C1/107. Det finns andra småbilar (dock över priset för vad jag ville betala) också med automatlåda men de är ovanliga och ofta är det då en traditionell låda med momentomvandlare och därmed ökad förbrukning. Aygo/C1/107 har denna automatiserade lådan just för att det finns marknader som bara vill ha automat och för att kunna ha samma förbrukning som den manuella så valde de att göra så med lådan vilket jag tycker verkar vara smart.
Efter en grundlig provkörning av bilen även på motorvägen under 30 min så insåg jag att det fungerar ju faktiskt trots att den dånar rätt duktigt (det finns ju volymkontroll på stereon! ). Detta tillsammans med vad jag tror är ett problemfritt bilägande med en felfri bil med 7 200 mil på mätaren och fullstämplad servicebok gjorde att jag slog till. Bilhandlaren ingav också förtroende och det är ju viktigt det med. Jag är ärligt talat trött på den skyhöga bränsleförbrukningen på mina gamla Saabar och hela tiden känslan av att "vad-ska-nu-gå-sönder" när jag kör. Nu kör jag billigt och jag diggar det lilla formatet.
Säkerheten har jag också funderat på och nog är fronten liten på bilen och deformationszonerna är kortare med trots det har bilen säkerhetsutrustning mer än min 9-5 från -01. Airbags, sidoairbags, bältesförstärkare, antispinn, antisladd och whiplashskydd i framstolarna. Antisladd finns inte på Saaben. Och sannolikheten för en krock är dock liten. Det har inte hänt än och jag har kört bil i 35 år.
Vilken försäkring jag skulle välja var lite knepigt med till slut blev det Folksam som är helt outstanding när det gäller pris, villkor och självrisk. Inget annat bolag kan mäta sig med dem i varje fall när det gäller min bil. Maskinskadeförsäkring till hösten 2019 och självrisken för att byta framruta är bara 750 kr och dessutom nästan 150 kr billigare varje månad jämfört med Trygghansa och IF som är de bolagen som var något att jämföra med.
Nu funderar jag mest på om jag ska fortsätta med att lämna över nycklarna för att serva och få fortsatta stämplar i servicehäftet. Det tar verkligen emot att som bilskruvare betala för något som jag med enkelhet gör själv.
God jul till alla!
Om det smäller sitter jag hellre i saaben
Godare Hjul!
Jag med, tänk på att NCAP är klassberoende, fem stjärnor i småbilklassen kan motsvara 3 i storbilklassen..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det har hänt en hel del med säkerheten.
Är inte säker på att en gammal 9-5 är säkrare än en nyare småbil.
https://youtu.be/qBDyeWofcLY
Opel Insignia -18 Sports Tourer
Du får börja ljuddämpa bilen så att den blir körbarare.
Hur är det med Folksams lista på säkra bilar är den också klass indelad ?
Jag har sett den där tidigare, och visst är klippet ganska talande för vad som händer när en bil med deformationszoner krockar med en bil utan deformationszoner.
Det går inte att jämföra en 9-5 och en 940, 9-5an är väsentligt säkrare. Saab var först i världen med deformationszoner i och med lanseringen av 9000, medan volvos 900-serie inte har det (940an är en faceliftad 740 som designades i skarven mellan 70- och 80-talet).
Det finns ett gäng säkerhetsfunktioner som var och en bidragit påtagligt till trafiksäkerheten:
Bilprovning, delad rattstång, bilbälte, deformationszoner, ABS-bromsar, airbags, antisladd, autobroms.
Min 9-5a har allt utom autobroms, sedan skulle man ju kunna tänka sig lite fler airbags. Så den kommer att agera livvakt åt familjen tills budgeten tillåter en bil med autobroms.
Autobroms i all ära, men det står inte superhögt på min lista. Det har ju visat sig att det inte alls är ett system med samma driftsäkerhet som t.ex. ABS, det vimlar ju av filmer som visar när autobromssystem misslyckas, Volvos är väl det mest kända.
ESP och Airbags är ju betydligt mer välbeprövade. ESP är ju dessutom något som jag är lite mer skeptisk till än ABS. Inget system i världen kan upphäva fysikens lagar och kör man för fort eller gör för hastiga rörelser för underlaget så finns det ingen elektronik i världen som kan rädda den situationen.
I min värld ser säkerhets-system-listan ut så här:
1. ABS
2. Airbag, ju fler desto bättre
3. ESP
4. Blind Spot-varning
5. Autobroms, kanske
Bra däck vill jag ha först på listan. God Hjul!
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Saab 9000 cse aero 2,3 T och 9-5 är fortfarande premiumvagnar på många sätt även säkerhetsmässigt.
Hittar man en som har lÃ¥g bränsletörst sÃ¥ blir totalkostnaden lÃ¥g när man räknat ihop allt under nÃ¥gra Ã¥r, körglädjen är costa gratis í ¼í¾…
Premium i jämförelse med vad och på vilka områden är en 9-5 premium?
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04