Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Trimma en OG9-3 -99 (T5, 154hk) eller köpa OG9-3 Aero -01 T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -

    Trimma en OG9-3 -99 (T5, 154hk) eller köpa OG9-3 Aero -01 T7

    Hej allihopa!
    Jag funderar på o skaffa mig en saab 9-3 aero för jag vill ha en lite snabbare bil. Det finns några aeros annonserade på bloclet men problemet är att vad jag läst i olika forum och hört och undersökt så har 9-3 aero som är >2000 T7 som tyvärr inte är speciellt berömd och är känd för sina olika problem. Då jag är student vill jag inte chansa o köpa en bil speciellt att de flesta har rullat cirka 20k mil. Så jag funderade på o kanske köpa en 9-3 1999 årsmodell som har en T5 och 154 hk till ex och trimma den till 200 hk hos nordic. Är det tillrådligt att göra så och vilket val är bäst? T5 håller alltså mycket men om man uppgraderar mjukvaran på den och köper till magnetventilen, blir det bra eller är det några delar till som man behöver byta flr att motorn ska klara av effekten.
    Tack på förhand!
    Funderade på o köpa en se ss sport som har 200hk men tyvärr finns det inte många sådana, därför vill jag veta vad som är bäst att göra angående frågan.

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Trimma på du. Finns ingen modell som ger så mycket "extra" effekt för så lite pengar som just T5 154. En myggturbo som fylls snabbt vilket ger bra drag men kanske inte repa på repa efter varandra. Försök istället hitta en som ser fräsch ut.

    På en så gammal bil är det skönt att inte ha en T7.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    154hk till 225hk som är steg 1 ger stor skillnad. Tänk bara på att chassit i Og 9-3 är bra svajigt. Har själv en 154hk och jag upplever den som en båt på vägen. Mjuk och skön men inget jag utmanar vägarna med.

    Har tidigare haft 154hk med st1 och båt-chassit gjorde sig påmint där. Dock är det en trevlig effekt när man ska ut på motorvägen eller köra om!

    Tänk på att tryckklockan (wg dosan) ofta är slapp på dessa bilar vilket leder till svajande laddtryck (hade själv det problemet)




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Ja, det har du rätt i. Själv har jag en 9-3 med 150 hästkrafter och precis som du sade så betr den sig som en båt speciellt på svängarna. Hur som helst funderar jag på o köpa en og9-3 med T5 och nordictuning norrköping har steg 1 till 200 hk och inte 225 och detta bara på og9-3 med T5, og9-3 med T7 går steg 1 upp till 225. Så 200 kanske låter mer "förlåtande" tyckte jag, men tycker du man behöver byta även andra delar för att hela motorn ska klara av effekten, eller räcker det med magnetventil som nordic har bara?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    154hk till 225hk som är steg 1 ger stor skillnad. Tänk bara på att chassit i Og 9-3 är bra svajigt. Har själv en 154hk och jag upplever den som en båt på vägen. Mjuk och skön men inget jag utmanar vägarna med.

    Har tidigare haft 154hk med st1 och båt-chassit gjorde sig påmint där. Dock är det en trevlig effekt när man ska ut på motorvägen eller köra om!

    Tänk på att tryckklockan (wg dosan) ofta är slapp på dessa bilar vilket leder till svajande laddtryck (hade själv det problemet)




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    [QUOTE=chrisrahi;1461093]Ja, det har du rätt i. Själv har jag en 9-3 med 150 hästkrafter och precis som du sade så betr den sig som en båt speciellt på svängarna. Hur som helst funderar jag på o köpa en og9-3 med T5 och nordictuning norrköping har steg 1 till 200 hk och inte 225 och detta bara på og9-3 med T5, og9-3 med T7 går steg 1 upp till 225. Så 200 kanske låter mer "förlåtande" tyckte jag, men tycker du man behöver byta även andra delar för att hela motorn ska klara av effekten, eller räcker det med magnetventil som nordic har bara?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Trimma på du. Finns ingen modell som ger så mycket "extra" effekt för så lite pengar som just T5 154. En myggturbo som fylls snabbt vilket ger bra drag men kanske inte repa på repa efter varandra. Försök istället hitta en som ser fräsch ut.

    På en så gammal bil är det skönt att inte ha en T7.

    /F
    Men vet du om turbon på de här bilarna håller länge. Har fått höra att de som finns i 9-3 med T7 motor och 150 hk håller inte jättelänge, är det samma med dem i T5?

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nej T5 har inte problem med turbon. Den klarar mycket stryk. Men givetvis så ska ju oljebyten och så skötas för att den ska klara sig

    Kopplingen kan väl fara lite illa av högre vrid men jag skulle säga att bara trimma på och kör tills det ger sig


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    T5:an finns med 185 och 199hk men jag vet inte om dom har större bromsar eller något annat.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Läs Bollmans FAQ över og9-3, http://forum.saabturboclub.com/showt...-genom-tiderna

    Själv har jag stoppat i en original 9-3 T5 200hk US programvara i min box, den funkar med de två lambdasonder och tankurluftningen som sitter på de 154hk som är miljöklassade.

    2 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Men hur rädd behöver man egentligen vara att köpa en T7-Aero? Är det 200 hk man är ute efter så kör man den ju som original och det måste gå tusentals Aeros som är hyfsat driftssäkra.
    Jag har haft en og9-3Aero i nästan 15 år och visst hade jag en del "dyra" fel i början (men jag bytte tex kam- och balansaxelsatsen för mindre än 1000 spänn) men dom sista 10 åren har det varit väldigt få fel på bilen. Och inga dyra alls.

    Dassiga vägegenskaper får man på köpet vare sig man vill eller inte och är man ute efter bra sådana så skall man nog inte ha mer än 150 hk under huven eller också väljer man något annat än en og9-3. Men spännande vägegenskaper är det i alla fall. Man vet aldrig vart man hamnar när man ger "järnet" på låga växlar

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    B204 håller extremt mycket bättre än B205, B204 tål osannolika mängder stryk.
    I med ett steg 2, minst, skit i att det skall vara 2,5" efter kat, det spelar ingen roll, jag har kört hur många såna som helst med steg 2 utan några som helst problem. Se bara till att inte pressa som en galning under lång tid då det kan gå lite varmt.
    En 154hk får man ju för kaffepengar och även om inte Aero är dyra längre så är fina exemplar av Aero rejält mycket dyrare än fina 154hk (och det beror ju såklart också på utrustning).
    Kjolpaketet gör extremt lite för väghållningen men det är det som folk vill betala för.
    Satsa på en billig 3" downpipe med omsvetsad originalkat (dvs, be någon bygga av biltema standardrör, funkar finfint) och kör sen med original avgas efter. Köp sen nya sänkfjädrar, det gör avsevärt mest för väghållningen. Har du råd passar du på med stötdämpare, men då tycker jag det börjar bli dyrt.
    Be också trimfirman bygga om boxen för T7-ventil så slipper du byta magnetventil fler gånger.

    Trim, hemmabyggd downpipe, sänkfjädrar. Budget runt 10000 på de grejerna, sen har du 260 stabila hästar och en bil som inte skäms fullständigt även om det svänger.
    Ett tips är också att motstå frestelsen att gå på 17", man får mycket bättre acc och mindre ålande på vägen med 16" och RÄTT dimension; 205/50-16 inget annat.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    B204 håller extremt mycket bättre än B205, B204 tål osannolika mängder stryk.
    I med ett steg 2, minst, skit i att det skall vara 2,5" efter kat, det spelar ingen roll, jag har kört hur många såna som helst med steg 2 utan några som helst problem. Se bara till att inte pressa som en galning under lång tid då det kan gå lite varmt.
    En 154hk får man ju för kaffepengar och även om inte Aero är dyra längre så är fina exemplar av Aero rejält mycket dyrare än fina 154hk (och det beror ju såklart också på utrustning).
    Kjolpaketet gör extremt lite för väghållningen men det är det som folk vill betala för.
    Satsa på en billig 3" downpipe med omsvetsad originalkat (dvs, be någon bygga av biltema standardrör, funkar finfint) och kör sen med original avgas efter. Köp sen nya sänkfjädrar, det gör avsevärt mest för väghållningen. Har du råd passar du på med stötdämpare, men då tycker jag det börjar bli dyrt.
    Be också trimfirman bygga om boxen för T7-ventil så slipper du byta magnetventil fler gånger.

    Trim, hemmabyggd downpipe, sänkfjädrar. Budget runt 10000 på de grejerna, sen har du 260 stabila hästar och en bil som inte skäms fullständigt även om det svänger.
    Ett tips är också att motstå frestelsen att gå på 17", man får mycket bättre acc och mindre ålande på vägen med 16" och RÄTT dimension; 205/50-16 inget annat.
    Helsats beg går ju hitta för 1500kr så helt klart något man ska köra!

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Om man vill ha brölet, javisst. Jag tycker det är mycket roligare med en snikig 154hk, helst utan kjolpaket med original avgas där bak och så går det som fan

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Bilstein B8 från neobrothers i UK kan vara ett bra köp

    http://www.neobrothers.co.uk/bilstei...-02-4080-p.asp

    Frakt 12£ till Sverige
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Bollman, menar du att det går att köra ett st3 program med 3” downpipe men resten orginalavgas?

    Intressant! Nästan så att man blir lite sugen på att skrämma upp 154hk:an!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    B204 håller extremt mycket bättre än B205, B204 tål osannolika mängder stryk.
    I med ett steg 2, minst, skit i att det skall vara 2,5" efter kat, det spelar ingen roll, jag har kört hur många såna som helst med steg 2 utan några som helst problem. Se bara till att inte pressa som en galning under lång tid då det kan gå lite varmt.
    En 154hk får man ju för kaffepengar och även om inte Aero är dyra längre så är fina exemplar av Aero rejält mycket dyrare än fina 154hk (och det beror ju såklart också på utrustning).
    Kjolpaketet gör extremt lite för väghållningen men det är det som folk vill betala för.
    Satsa på en billig 3" downpipe med omsvetsad originalkat (dvs, be någon bygga av biltema standardrör, funkar finfint) och kör sen med original avgas efter. Köp sen nya sänkfjädrar, det gör avsevärt mest för väghållningen. Har du råd passar du på med stötdämpare, men då tycker jag det börjar bli dyrt.
    Be också trimfirman bygga om boxen för T7-ventil så slipper du byta magnetventil fler gånger.

    Trim, hemmabyggd downpipe, sänkfjädrar. Budget runt 10000 på de grejerna, sen har du 260 stabila hästar och en bil som inte skäms fullständigt även om det svänger.
    Ett tips är också att motstå frestelsen att gå på 17", man får mycket bättre acc och mindre ålande på vägen med 16" och RÄTT dimension; 205/50-16 inget annat.
    Tack för tipset! Nu blir jag rejält tsggad på en 154an och inget annat, ock har jag intr alls denna budget o spendera på bilen då jag är student men man börjar ju väl nånstans. Men jag förstod inte riktigt vsrför de inte ör bra med 17". Blir det alltså sämre väghållnin? För jag har sett en 1999 med 17"aero fälgar som verkar vara bra...

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Kan bli riktigt vinglig, min cabbe går dock okej med sjuttontummare

  16. #16
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Intressant. Vad är det med 17" som gör den "vinglig"? Att vikten är längre ut från navet?
    Jag har inte funderat så mycket på det, kör med 17" ALU36 (3-spoke double) på min OG 9-3 Aero. Originalfälgarna ALU26 (16") har jag som vinterhjul.
    Den har originalchassi som, jämfört med mina andra bilar, är ganska svampigt.
    Kanske ska köpa en till uppsättning 16" för sommaren...
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Lägre profil gör att den spårar lättare vid minsta ojämnheter och spår i asfalten. Det upplevs i sin tur som "vinglig".
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Har inte reflekterat alls över det faktiskt. Men då ligger det 18- och 19-tummare på de andra bilarna, så det är ju rena finlandsfärjan i jämförelse...
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Prova en og9-3 med 205/50-16 med bra däck så skall ni få se. Det skiljer en hel del i acc (jobbigare att slita runt hjul med större diameter) och ju bredare däck desto lättare att det blir ålande på vägen. Många kör ju dessutom med fel dimension på 17" på og9-3 (skall vara 215/45-17 och INTE 225 eller 235, 225 är 9-5 Aero och 235 är alla Aero från 2006) vilket blir helt galet mycket ålande.
    SAAB menade ju att 17" inte var tillåtet förrän 2001 på annat än Viggen (vilket gör det extra roligt att min 2000 cab levererades med 17", stod till och med på typskylten, men i instruktionsboken stod att 17" endast fick användas på Viggen). Exakt varför har nog egentligen aldrig utretts, vad jag vet finns det inga chassiedelar som skiljer mellan t.ex. en 185hk 1999 och en 2001a.
    Förutom det som nämnts ovan så blir ju alla belastningar på chassiet större ju större hjul som sitter på och det finns ingen anledning att ha större hjul än man faktiskt behöver, det gör bara bilen sämre, om inte annat komfortmässigt. När man kör bilar med extremt stora hjuldimensioner (har en polare som bara älskar större, han körde väl på 20" på ng900) och då tycker jag mig nästan höra hur lederna skriker av smärta när man rör på ratten.

    Vad gäller steg-trimning så går det alldeles utmärkt att åka med original avgas en bit efter 300hk, det har jag gjort utan att jag märkt något negativt (då med bra downpipe och annan kat, biltema har ju billiga metalliska katalysatorer med högre flöde än en omsvetsad original, bara att byta bort en originalkat som gått 20000 mil gör en del för flödet). Jag kan tänka mig att vid bankörning så kan det kanske bli lite för varmt eftersom det tar mer tid att bli av med avgaserna. Ett bra system i originaldimension fungerar nog långt över 300. Förr sålde Biltema rostfritt till og9-3/ng900 och jag har för mig att det fanns några kvar senast jag kollade, och de såldes ju ut för löjliga pengar, typ 800 spänn. Enligt uppgift tillverkades de systemen av Ferrita!
    För den som menar att jag är ute på velocipeden så kan man ju tänka på allmänna gaslagen som då säger att en gas volym är direkt avhängigt av temperaturen. Ju kallare gas, desto mindre plats tar den, ju längre bak i avgassystemet, desto kallare gas. Efter kat så sjunker temperaturen fort.

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Prova en og9-3 med 205/50-16 med bra däck så skall ni få se. Det skiljer en hel del i acc (jobbigare att slita runt hjul med större diameter) och ju bredare däck desto lättare att det blir ålande på vägen. Många kör ju dessutom med fel dimension på 17" på og9-3 (skall vara 215/45-17 och INTE 225 eller 235, 225 är 9-5 Aero och 235 är alla Aero från 2006) vilket blir helt galet mycket ålande.
    ...
    Förutom det som nämnts ovan så blir ju alla belastningar på chassiet större ju större hjul som sitter på och det finns ingen anledning att ha större hjul än man faktiskt behöver, det gör bara bilen sämre, om inte annat komfortmässigt. När man kör bilar med extremt stora hjuldimensioner (har en polare som bara älskar större, han körde väl på 20" på ng900) och då tycker jag mig nästan höra hur lederna skriker av smärta när man rör på ratten.
    Det är snyggt med små fälgar!

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad gäller steg-trimning så går det alldeles utmärkt att åka med original avgas en bit efter 300hk
    ...
    För den som menar att jag är ute på velocipeden så kan man ju tänka på allmänna gaslagen som då säger att en gas volym är direkt avhängigt av temperaturen. Ju kallare gas, desto mindre plats tar den, ju längre bak i avgassystemet, desto kallare gas. Efter kat så sjunker temperaturen fort.
    Det är exakt samma fysik som gör att en intercooler kan tränga ihop luften så den tar mindre plats. Bara att temperaturskillnaden är större på avgassidan. Dessutom - lika mycket nytta man har av en rejäl downpipe, lika lite nytta har man av ett "fett" utblås.
    Det är snyggt med små utblås!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Trimma 9000 2.3t -95 till orginal Aero eller..? (Trim boxar)
    Av 9000 CSE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 09:22
  2. Hur vet man om det är en 150 eller 154hk bil?
    Av Lindström i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 18:44
  3. Trimma en 9-3 SC Aero? Bra eller dåligt.
    Av klubba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 22:29
  4. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •