Hej Vänner,
Efter många turer och provkörningar blev det en lime grön 9-3 Aero 2004 Cab häromdagen. Strax under 15' mil. I Vancouver, Kanada
Tyvärr följde det inte med så mycket dokumentation på bilen, kvitton, stämplar i serviceboken osv. Lite grisen i säcken kan man kanske tycka men så blev det. Jag gick på magkänslan .
Men för att vara mer på den säkra sidan så var jag till en Saab meck här i stan för en få lite koll på läget. Gris eller inte ?.
Bilen provkördes. Hissades upp. Oljor, vätskor kollades mm. Bilen fick godkänt med några anmärkningar.
- Kylaren läcker lite
- Efter-marknads-monterade exnon lampor.
- Dåliga däck, vilket jag visste om.
- Luftfilter behöver bytas
Jag har bifogat lite bilder.
>Lamporna. Enligt meken så borde jag byta ut dessa till original. Kort sagt så sa han att detta var skit...byt genast!. Vad tycker ni ?. Bör jag vara orolig ?. Den lilla gråa dosan (se bild). Är detta high-tech. Kan man byta själv ?.
>Kylaren borde man byta asap gissar jag. Kyler den lådan också ?. Kan vatten komma in i lådan ?.
Övrigt
> I utrymmet för suffletten är det två stålskenor (?) se bild). Känns som dessa kan skada tyget...eller ?.
> Tips på bra medel till plastdetaljerna utvändigt på bilen. Hur får man de blanka och fina ?.
> Oljor och vätskor kollades som sagt. Oljan i lådan såg bra ut. Motoroljan ok men kanske dags att byta. Broms och kylarvätskor ok. Vad tror ni om att byta stiften ?. Kanske lika bra så man själv vet att det är ok. Tillsammans med olja, oljefilter och luftfilter.
Är det något väsentligt jag har missat ?. Tacksam för att tips.
Bilen kommer stå i garaget under vintern. Tips på vad man bör tänka på. Tvätta bilen ordentligt, batteriet. Vad mer ?
Dåligt batteri var det också
Btw, kan man inte bifoga mer än fem bilder ?
Mvh!