Ja. det var synd att det tog slut innan de hann producera dem på riktigt. Tur att det iallafall finns sedan modellen. :-)
Ja. det var synd att det tog slut innan de hann producera dem på riktigt. Tur att det iallafall finns sedan modellen. :-)
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Vet inte varför dom inte gjorde kombin först då dom vet att det är den som säljer bäst (I sverige som är huvudmarknaden).
Var ju likadant med Nevs 9-3a som släpptes som sedan och sålde dåligt.
Och NG9-5 kombin är bra mycket snyggare en "ahlgrens" designen.
Jag tror att bara kombin hade släppts, så hade den sålt betydligt mycket bättre än sedanen.. Då i Og9-5 finns det betydligt mycket mer kombis... Och många sa ju det, att dom gick o vänta på kombin...
Tyvärr svårt att svar på, ifall Gm släppt rätten till att börja bygga kombin samtidigt som sedanen, vilken bil som sålts bäst..
Då kom den stora dagen! Den man längtat efter så länge....
Tror ni vi både var nervösa? Vem skulle tro att ursprungskontrollen skulle gå rakt igenom? Inget gnäll alls!
Han som besikta bilen var riktigt imponerad av den, och hade verkligen inget att sätta anmärkning på... Så även det gick rakt igenom utan bekymmer.. Sjukt!
Så nu har bilen ett regnumer igen!
Det gamla från Saabs tid finns fortfaranade kvar, så det tog något längre att få ett nummer. Men nu är allt klart, utan bekymmer! Enbart en vanlig besiktning kvar nu.. Men den ska ju inte vara några problem..
Jag ser att det blev Karlshamn, hehe
Tycker mig också se ryggen på en SAAB-intresserad dam från trakten...
Jasså, är det inte hon? Jag undrade just vem annars som skulle dyka upp på en besiktningsstation i mellersta Blekinge för att kolla på en ng9-5 som blir regbessad...
Bilden är lite liten så det är svårt att se
#Luckapålut under besiktningen. Mäktigt! ;-)
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Grattis till felfri reggning! Måste vara en härlig känsla.
Då det inte ser ut att vara speciell lång kö på stationen så hade man kanske tyckt/hoppats att ni efter regbesiktningen kunde fått kört runt till framsidan på byggnaden och in igen för vanlig besiktning direkt. Vet i alla fall ett fall där regbesiktningsmannen återkom efter att ha knappat in allt i datorn sade till kunden "Då bilen nu fått ett registreringsnummer så passade jag på att boka in en besiktningstid här. Du är välkommen om fem minuter." Bilen blev då regbesiktad och besiktigad på ungefär totalt en timmes tid.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Tackar! Ja en jäkligt skön känsla när vi fick pappret i handen..
Vi hade kunnat göra så ifall det inte hade varit lite strul med denna bilen.. Då den fortfarande har ett regnummer sen Saab hade den, så var det tungen att fixas lite på transportstyrelsen, så vi fick vårat regnummer senare på eftermiddagen.. Tog alltså 4-5 h innan allt var fixat!
varför gick det inte att bara köra vidare pådet gamla numret ? var den reggad som nåt special då eller ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det e mycket man får lida för.. Brus i öronen, stel rygg. Allt för #luckapålut och #fläktistolen :-D Men va gör man inte för att få köra NG9-5.
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
#SäljAsetAnnarsByt
:-P
Henrik Zaar fick ju vara med när vi besiktade kombin.. och han har gjort inlägg lite överallt på Facebook om denna händelse.. Så tänkte kopiera hans inlägg och klistra in här, dock kommer jag inte kunna ha med alla bilder han postat..
Torsdagen den 14 September.
Södra sverige.
Jag besöker Philip en av ägarna till 9000022 som denna dag ska registrerings besiktas här i sverige. Tidigare har bilen varit på Autohaus Lafrenz i Kiel för att godkännas av tyska TüV. Alla papper har skickats in till de svenska myndigheterna. Det är bara det sista hindret kvar innan 4 svenska Sportkombi blir 5.
Bilen är lastad på biltransporten och färden går på regnvåta vägar genom det sydsvenska landskapet till besiktningsstationen i Karlshamn. Philip är lite nervös men lyrisk över att bilen äntligen ska få komma in på den svenska bilregistret igen. Porten öppnas och vi kan rulla in, allt arbete stannar av på stationen alla vill titta. Snart är bilen omringad av de anställda på stationen. Den andra ägaren Joel följer besiktningen på distans via SMS och telefonkontakt. Nervositeten släpper helt när det visar sig att Besiktningsingenjören är saabfantast även han.
Allting går bra, så nu är den högerstyrda bilen godkänd för de svenska vägarna, vi får det efterlängtade pappret som säger att det nu finns 5 sportkombi registrerade. Glada lastar vi på och rullar hemmåt igen. Lite senare under eftermiddagen tilldelades bilen ett nytt registerings nummer och den kunde genomgå den obligatoriska besiktningen med.
Fakta om bilen
9000022 registrerades första gången som JBF149 och användes av Saab Automobile som ljudlabb testbil. Bilen har, fast den är en Linear, utrustats med panorama, navigation, Harman Kardon ljud, DAB utöver den sedvanliga linear utrustningen. Motorn i denna bil är Turbo4 1.6 och den var anpassad för den Brittiska marknaden så den har ratten på höger sida.
Nytt registrerings nummer blev YJJ514
Tack för att jag fick dela denna dag med er.
Några till fick ni iallafall!
Får tacka Henrik Zaar för han la ner tiden och dokumentera denna dagen för oss!
Senast redigerat av persson222 den 2017-09-19 klockan 12:26.