Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: Projekt SAAB 9-5 2.0t Vector

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863

    Projekt SAAB 9-5 2.0t Vector

    Väl mött alla SAAB entusiaster!

    Tänkte fixa upp min 9-5a lite och tänkte dela med mig av projektet för alla Som kan tänkas vilja följa med under projektets gång.

    Om bilen.

    *Som rubriken lyder en 9-5 2.0t vector
    *MY02, tillverkningsår 2001-11, först såld 2002-03
    *150hk, 240Nm
    *Färgkod: 286, Lbrun (hasselnöt)
    *YS3EF55C623019831
    *CT-DS-H-H-4-BF--

    Utrustning.

    *Ljudsystem: AS2
    *Säten: helskinn, Svart, värme fram och bak
    *Vector paket
    *Farthållare
    *Antispinn (CTS)
    *Dragkrok avtagbar
    ...

    Eftermonterat.

    *SAAB aux
    *motor- och kupévärmare (Calix)
    *extraljus ledramp 52W

    Tidigare åtgärdat.

    *bytt värmekran
    *bytt termostat
    *bytt spjällmotor, vänster sida
    *bytt bränslefilter
    *slipat och klarlackat framlyktor (för hand). (Därav den gulare nyansen pga åldrad plast)

    Årlig service/bilvård

    *olja och filter
    *tvätt på vår och höst
    *smörjer in samtliga säten

    Tanke med projekt.

    Fixa upp det praktiska som motor, upphängning, nya bussningar mm så att bilen går bra i första hand samt det kosmetiska i andra hand med steg 1 trim som mål.

    Mål.

    Få en fin bruksbil med lite extra tryck under huven.

    Att göra/gjort körmässigt/praktiskt. (i ordning)

    *byta bromsbackar och justera om handbroms. [X] 2017
    *ersätta bruten EVAP-slangskoppling under höger framljus. [X] 2017
    *mäta kamkedjespännare. (För att kontrollera motorskick). [X] (är ute 18,5mm = byte) 2017
    *Byta motor/växellådsstagsbussningar [X] 2018
    *byta ventilkåpspackning. (För att kontrollera motorskick samtidigt). [X] 2017
    *se över upphängning och bussningar fram/bak. [X]/[X]
    *Byta handbromsvajer. [X] 2018
    *Byta stötdämpare samt fjädrar bak. [X] 2018
    *Byta höger motorfäste/kudde. [X] 2018
    *Byta vänster motorfäste/kudde [X] 2018
    *Byta bakre motorfäste/kudde. [X] 2018
    *Byta subframebussningar. [X] (De två bakre) 2018
    *Åtgärda kylvätskeläckage. (marginellt). [X] 2019
    *Byta Bränslepump. [X] 2019
    *Se över oljeförbrukning. [X] 2020 Nya kolvringar iom. motorrenovering
    *Byta kamkedje- & balansaxelset. [X] 2020 iom. motorrenovering
    *Motorrenovering. [X] 2020
    *Nya fjäderben fram. [X] 2022
    *Ny främre bussning länkarm samt spindelled vänster sida. [X] 2022
    *Sett över slangkopplingar till kolfilter för bensinångs-återvinningen. [X] 2022
    *Byta krängningshämmarbussnignar samt stag. []
    *Byta Subframebussningar (samtliga). []
    **mer kan komma.

    Större service.

    *Byta bromsvätska. []
    *Byta växellådsolja. []
    *Byta servoolja. []
    *Byta multirem. [X] 2022

    Optimering.

    *steg 1 trim. []


    Att göra/gjort estetiskt. (i ordning)

    *måla/lacka och montera vinge. []
    *tona rutor. []
    *putsa upp och måla dragkrok. []
    *åtgärda ytrost och lackskador (det lilla som finns) på kaross. []
    *laga spoiler stötfångare fram. []
    *byta sprucken hajfena. []
    *laga sprucken sidospegel, vänster. []
    *byta glas/hela dimljuset höger. []
    *måla/lacka dörrhandtag & list i bilens färg. []
    **mer kan komma.

    Fixa om budget/lust finns.

    *nya fälgar. []
    *halvsats sportavgassystem. []
    **mer kan komma.

    Och så lite bilder. (Kommer senare pga dåligt täckning/segt mobilnät)
    Senast redigerat av SAABniofem den 2022-07-14 klockan 11:32.

  2. #2
    Låter intressant!
    Senast redigerat av Vfr den 2017-07-14 klockan 11:57. Anledning: Tagit bort långt onödigt citat

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 609
    Medlem#
    9973
    Ska följas med intresse

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Och så ska jag försöka få upp lite bilder. (Via mobilen).IMG_3236.jpgIMG_3237.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Provade på lite toning (Evofilm, rekommenderar ej). På två rutor. Ska montera resten vid tillfälle. 80% toning. Svår att få 100%.

    IMG_3250.jpgIMG_3249.jpg
    Senast redigerat av SAABniofem den 2017-07-14 klockan 14:20.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kävlinge / Skåne
    Inlägg
    128
    vad är det för fel på evofilms film då?
    9-5 Aero -02
    Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 042
    Det skrev han i en tråd om evofilm
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?t=142434
    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kävlinge / Skåne
    Inlägg
    128
    Se där det hade jag missat.
    Okej så det vart den återanvändbara filmen du använder. Den är väl lite tjockare än den med klister eller så därför kan den vara lite annorlunda att få till bra
    9-5 Aero -02
    Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Evofilmen är för mindre rutor lätt att få på plats men det är det eviga pillandet med att få bort alla bubblor som är jobbigt. passagerarfönstret som går att veva ner bak verkar svårast.

    Fick sidorutan (stora) 99.9% bra och en dag senare så hade det kommit nya små bubblor lite här och där...

    Fick större bubblor på lilla sidofönstret. Men det går ju att dra av och göra om...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Så idag från ca 17-23 så gav jag och polaren oss i kast med att fixa handbromsen genom att byta ut de gamla bromsbackarna samt justera handbromsen och gjorde en total grundinställning genom att släppa på allt och sedan spänna jämnt vid hjulen och till sist finjustera vid handbromsen.

    Efterjustering om en vecka om handbromsen "sätter sig".

    Den största delen av tiden gick givetvis åt att trä på de små fjädrarna med brickorna på pinnarna som sitter fast och sedan vrida 90 grader för att kunna låsa backarna på plats. Riktigt bökigt och trångt och ett måste att vara två om man inte vill demontera kullagret...

    Hoppas man får en bra handbroms några år framöver!

    Lite kul att se att det satt SKF lager på bilen..

    IMG_3261.jpgIMG_3262.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SAABniofem den 2017-07-18 klockan 09:04.

  11. #11
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    FInns speciella verktyg som underlättar när man monterar brickorna, men det brukar ju gå rätt bra utan med.

    Jag gjorde det på båda mina 9-5'or förra sommaren, utan specialverktyg, utan att demontera lagret och utan att vara två
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Då gjorde du det bra du

    Hade du specialverktyget eller hur gick du till väga? Det jag tycker är så dumt är varför fjädern och brickan inte är integrerade från början. Hade ju underlättat en hel del då brickan alltid ville flippa iväg när man tappade greppet med mejseln.

    Av någon konstig anledning så gick första fjädern med bricka jättelätt att montera och jag använde bara fingrarna. De tre övriga var bara ett rent pinande och som pricken över i så har du ju en liten arm med en krok i som ligger längst ner i oket och som sticker ut på baksidan som man hakar vajern i samt som håller beläggen på insidan och jag förstod ju givetvis först inte vad den hade för funktion förän jag hade fått klart höger sida och då märkte jag ju givetvis att den låg bak och fram...

    Kul tänkte jag då jag använde mig av haynes GDS och de enbart illustrerade vänster sida. Som tur var kunde man ju bara släppa nedre fjädern samt övre fjädern plus justerskruven och sen var det bara att vända på åbäket och dra ihop och justera in allt igen.

    Skönt iaf att det hela är avklarat!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 456
    När man besiktigar en gammal bil med perfekt fungerande handbroms så brukar det vara kul att se den förvånade reaktionen. Dom ser nog sällan en handbroms som fungerar riktigt bra på gammelbilar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Då gjorde du det bra du

    Hade du specialverktyget eller hur gick du till väga? Det jag tycker är så dumt är varför fjädern och brickan inte är integrerade från början. Hade ju underlättat en hel del då brickan alltid ville flippa iväg när man tappade greppet med mejseln.
    Jagg har ju iofs gjort det rätt många gånger innan, både på saabar och annat, men jag satte först en mejsel i spänn på baksidan så pinnen trycktes fast och inte kunde åka in, sen brukar jag antingen använda en platttång med lagom breda käftar fram, eller en mejsel som passar ungefär i brickan och sen hjälpa till med ett finger för att få dit och runt brickan, så har man andra handen fri att bråka med bromsbacken.

    Men det kan ju bli en del svordomar..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    22
    Medlem#
    10744
    Komprimera fjädrarna med två små buntband så blir de mycket trevligare att jobba med när man ska montera dom
    Och när de är på plats är det bara att klippa av buntbanden med en sidavbitare.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Tänkte att en näbbtång kanske hade kunnat funka men givetvis fanns ingen sådan på firman. Funderade även om inte en hylsa med en förlängare samt spärrskaft hade kunnat gå att få igenom ett av hålen för att kunna trycka.

    Buntband har jag ju massvis av men inte tänkte man den tanken direkt. Nåja övning ger färdighet...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Och så tänkte man ju som sagt ge Evofilm (toningen) en ärlig chans men den chansen förbrukades inom loppet av bara en kvart.

    Provade ju som sagt lägga toning på vänster bakdörr + tillhörande litet fönster och det blev väl hyfsat men nu när jag kom till skuffens vänstra sidoruta så uppenbarades direkt en tydlig defekt.

    Bilderna får tala för sig själva...IMG_3273.jpgIMG_3275.jpg

    Grejerna kommer i alla fall skickas tillbaka med Maglev-hastighet...
    Senast redigerat av SAABniofem den 2017-07-18 klockan 08:53.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Nu vill ju vissa bilder vrida sig 90 grader fel och hur man korrigerar detta om det ens går i efterhand vet jag ej...

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 042
    Man roterar mobilen!
    Dataskärmen blir lite bökigt men då kan man dammsuga därbakom samtidigt

    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    261
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Nu vill ju vissa bilder vrida sig 90 grader fel och hur man korrigerar detta om det ens går i efterhand vet jag ej...

    Edit: hittade en lösning på de felvridns bilderna.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Projekt
    Av Farbror skum i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-01-21, 20:20
  2. Projekt Saab 9xR 9-5 02:a
    Av mr_saab95 i forum Projekt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2015-10-25, 19:01
  3. Projekt Saab 900 S '94
    Av adam93 i forum Projekt
    Svar: 241
    Senaste inlägg: 2014-05-26, 20:57
  4. Projekt 9-3 SS Vector -03
    Av tesoro i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •