Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: OG9-5 2.0t 150 hk -00, går ojämnt och ryker sot

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255

    OG9-5 2.0t 150 hk -00, går ojämnt och ryker sot

    - SAAB 9-5 SE 4D 2.0T, 110,0 kW. Årsmodell 2000
    - Standard, ej modifierad.
    - 22.000 mil

    Efter ca 14 mils körning på 90/110-väg, kom jag in i stadstrafik och märkte att motorn gick ojämnt. När jag stannat så "bluddrar" motorn, går ojämnt och ryker svart ur avgasröret, det luktar som bränt sot, ej bränd olja. Olje- och vattennivåer är normala. Laddtryck har jag ingen uppgift om.

    Hemresan gick utan problem, med normala prestanda och normal oljenivå vid hemkomsten. Den hade dragit mer bränsle än normalt

    Fick felkod 0171 (mager bränsleluftblandning) efter ca 2 mils körning på 110-väg. Det har jag fått några gånger tidigare också det senaste året och motorn har ibland också pendlat i varvtal på tomgång. (Jag har aldrig fått någon annan felkod än 0171.)

    Tidigare kontroller: Läckagekoll (enligt Saabs instruktion med svagt övertryck) och en slang och en packning har bytts det senaste året. Nyligen testat med startgas runt insugningspackningen och en viss varvtalsökning skedde, men enligt "lilla Saabverkstan, så är det ovanligt att denna packning läcker. För ca 1 år sedan även provat att byta luftmassemätaren, men felet kvarstod! (Jag HAR sökt runt på forumet!)
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kontrollerat vakuumslangarna?
    De är bl.a. kopplade till BTR som sitter på fuelrail

    FAQ: Byta vakuumslangar

    P.S. du har en 2.0t
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kontrollerat vakuumslangarna?
    De är bl.a. kopplade till BTR som sitter på fuelrail

    FAQ: Byta vakuumslangar

    P.S. du har en 2.0t
    Inte under den senaste tiden, men tidigare! Som jag skrev i inlägget. "Tidigare kontroller: Läckagekoll (enligt Saabs instruktion med svagt övertryck) och en slang och en packning har bytts det senaste året."

    Nu har jag fått information att tändkassetten kan vara boven, det lär finnas ett servicemeddelande om att fel i den kan ge fet blandning tillfälligt utan att få felkod för tändkassett. Skall låna en av en kompis och testa.
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det framgick ju inte vad "en slang" var för slang och byter man till undermålig billig slang kan de murkna väldigt fort i den krävande miljön i ett motorrum, det lönar sig att köpa kvalitetsslang.

    TK är ibland en källa till allehanda mysko beteenden och den är enkel att provbyta mot en känt fungerande, kan man skifta mellan 2 bilar märker man ju om felet följer med kassetten.
    Glöm inte att läsa detta Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Tack för svar Herman!
    Utbytesslangen köpte jag hos f d Saabåterförsäljaren och det var, enligt uppgift, rätt kvalitet. Jag skall göra en förnyad koll av vakuumslangarna m h a din eminenta video. Nu skall jag först åka till min kompis och låna hans DI-kassett, jag tar med mig dina råd om svarta och röda kassetter.
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Hur gick testet?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Jag kör sedan ett par veckor med en lånad tändkassett och inga problem hittills... Jag skall ut på en 30-milaresa (enkel väg) i midsommar, så då får jag en bättre test!
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

Liknande ämnen

  1. 9-5 / går ojämnt, misständningar mm
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 22:20
  2. 9-5-99 går ojämnt
    Av pitejohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 01:37
  3. 9/3:an går ojämnt på tomgång!?
    Av Turbolars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 14:54
  4. Ryker och går ojämnt vid kallstart. (9-5 2,2 TID)
    Av sOFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •