Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Saab 9-5 Aero Kombi

  1. #1
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    78

    Saab 9-5 Aero Kombi

    Ny Saab 9-5 Aero Kombi inhandlad för drygt en månad sedan (inköpt den 29:e April 2017 för 18,000 SEK), denna gång en från 2002 (hade en 2005 2.3T SportKombi tidigare som blev inlöst efter att ha blivit påkörd av en som inte höll på högerregeln).

    Färgen på bilen är Kosmosblå/Cosmic Blue (färgkod 264).

    Motorn är en B235R 2.3T.

    Den är utrustad med svart skinn-klädsel, elstolar fram, stolsvärme fram och bak, dock inga ventilerade säten (men det är väl rätt ovanligt med skinnklädsel, eftersom det krävs ventilationshål i sätena).

    Bilen rullar på Saabs egna 5-SPOKE TWIN 7,5x17" ALU62-fälgar med Sunful 225/45R17 94W XL-däck (planerar på att eventuellt byta till Evolution-fälgarna från förra Saaben, se bild längre ner)

    Finns några fult fixade lackskador som har fyllts i med fel färg (mörkare blå än vad bilen har) + ett skrapmärke på Vänster Bakdörr som måste slipas till och lackas om.

    Har planer på att fixa till diverse småfel här och där på den framöver, väntar just nu på leverans av nya gasdämpare till bakluckan.

    Torkadbladsarmarna för vindrutan är delvis utan färg och lätt rostiga + att den ena är delvis böjd uppåt så att kanten av den har nött bort lite färg i bakkant av motorhuven.
    Den ena skall bytas ut mot en som är rak, den andra bara lackas om.

    Sportluftfilter & Dieselsnorkel är beställda från MapTun och ska installeras för bättre luftflöde till Turbon.

    Har även beställt nya blinkersglas i USA-stil för utbyte (blinkersglaset på passagerarsidan är har flera små sprickor i sig och samlar därmed vatten/kondens inuti)

    Saker att felsöka:
    • Den går ojämnt i tomgång (och ger mig Felkod P0171: "System Too Lean Bank 1" lite nu och då).
    • Elspeglarna funkar inte.
    • Spolarvätska kommer inte till bakrutan vid spolning.
    • Vindrutetorkarna funkar inte alls på intervall-läget eller snabb-farts-läget, funkar endast på normal-farts-läget.


    Jag gissar att det med vindrutetorkarna kan ha något med bytet av vindruta som har gjorts av en tidigare ägare och då har inte regnsensorn monterats korrekt.

    Här följer lite bilder:


    Nytvättad, tagen från taket på carporten


    Nytvättad, tagen från sidan (repan på bakdörren på förarsidan syns här)


    Nuvarande däck + fälg på bilen


    Fälgarna jag planerar att sätta på bilen efter att jag köpt nya däck till dom (nuvarande är nästan helt slut)


    Den gamla Saab 9-5 2.3T SportKombi som jag hade innan som referens hur det ser ut med Evolution-fälgarna på en Saab 9-5 Kombi
    (den blev tyvärr inlöst efter krock, en som inte höll på högerregeln när sambon var på väg hem från jobbet, fronten mosad, skulle kostat ca 36,000 SEK att laga, bilen värd 20,500 SEK enligt försäkringsbolaget så den blev inlöst)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SirSmeghead den 2018-06-27 klockan 07:28.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Citat Ursprungligen postat av SirSmeghead Visa inlägg
    Motorn är en B235R 2.3t, trots att det är samma turbo som i SportKombin(som hade 2.3T som tillägg på modellnamnet) så kallas ju denna 2.3t.
    B235R = 2.3T / Mitsubishi TD04-15T / Aero /230-260hk beroende på årsmodell (Och så finns en snarlik B235L på 220hk)
    B235E = 2.3t / Garret GT1752 / 170-185hk beroende på årsmodell

    Här hittar du lite info


    Trevligt mer projekt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    3183
    Spolningen bak är alla gånger igensatt. Där den går igenom bakluckan.
    Demontera klädseln på insidan och börja jobba dig igenom från båda hållen. Det är rätt lång väg, ca 10cm.
    Lång smal borr rek.

    har du tur så är det bara stopp i munstyckena som sitter i plastkåpan.
    Det ska sitta en o-ring i botten för tätning.

    /J
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Möjligt fel på intervalltorkning och reglering av vindrutetorkarna kan vara kabelbrott i spaken för intervalltorkningen (dvs högra spaken ut bakom ratten).
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  5. #5
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    B235R = 2.3T / Mitsubishi TD04-15T / Aero /230-260hk beroende på årsmodell (Och så finns en snarlik B235L på 220hk)
    B235E = 2.3t / Garret GT1752 / 170-185hk beroende på årsmodell

    Här hittar du lite info


    Trevligt mer projekt
    Jo, där fanns ju lite information, bra infosida!
    Får se hur ofta det blir uppdateringar iaf, kanske inte jätteofta, och måste komma ihåg att ta bilder så fort jag gör något på bilen

    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Spolningen bak är alla gånger igensatt. Där den går igenom bakluckan.
    Demontera klädseln på insidan och börja jobba dig igenom från båda hållen. Det är rätt lång väg, ca 10cm.
    Lång smal borr rek.

    har du tur så är det bara stopp i munstyckena som sitter i plastkåpan.
    Det ska sitta en o-ring i botten för tätning.

    /J
    Får kolla upp det samtidigt som jag byter gasdämparna för bakluckan (förhoppningsvis får jag dom under eftermiddagen idag så kan börja göra det imorgon)

    Citat Ursprungligen postat av ztam Visa inlägg
    Möjligt fel på intervalltorkning och reglering av vindrutetorkarna kan vara kabelbrott i spaken för intervalltorkningen (dvs högra spaken ut bakom ratten).
    Det kan det ju också vara, men borde inte torkarna sluta funka helt då? Eller styr intervall-torkningen även snabb-läget, dvs det andra nedåt?
    Medan det vanliga läget, dvs det första nedåt, fortfarande funkar?
    Den börjar inte svepa med torkarbladen när man spolar framrutan, och att det skulle påverkas av intervall-tork, när det vanliga tork-läget ändå funkar tvivlar jag på.
    Men blir att felsöka runt hursomhelst när jag får ork och tid över

    Har planer på att byta mätartavlorna mot dessa också (självklart då med Turbo-mätare eftersom Aeron ju har det, men ska se om jag kan komma fram till någon lite egen färgkombination som blir snygg):


    (såg dessa i projekttråden för Saab 9-5 Kombin som @Positiv håller på med, såg riktigt snygga ut, och är ju inte alltför jättedyra heller så).

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SirSmeghead den 2017-05-29 klockan 05:20.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  6. #6
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 919
    Medlem#
    12886
    Om du skal beholde det, grønne lyset i sid, osv. Er jo dette et alternativ. Eier av skivene. Er samme person, som lager led lyktene, vi snakket om. Polakken som jeg har, lagde skivene med. Kan sikkert lage, et slikt sett til deg. Eller liknende. Så får han mer, og selge på Ebay. Men mulig du må sende ned skivene, på instrumentet ditt, til han. Slik at han kan, bruke de som mal.


    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Kör på annars 06-10 hastighetsmätaren. Kör det själv på min och de lirar finfint

  8. #8
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 919
    Medlem#
    12886
    Har du bilde, av hvordan det blir seendes ut. I forhold til resten av dashbordet. Legg gjerne ut ett bilde, i min tråd. Takk

  9. #9
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Kör på annars 06-10 hastighetsmätaren. Kör det själv på min och de lirar finfint
    Nja, då har jag en oanvändbar SID-display nere under hastighetsmätaren, eller vet du något sätt att få den att funka med SID2:an som sitter i 2002-2005 års modeller?

    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Har du bilde, av hvordan det blir seendes ut. I forhold til resten av dashbordet.

    Detta borde vara hur det ser ut som standard på 2006-2010 års 9-5:or, om inte får @amazinjoey visa en annan bild.

    Har haft Saaben inne en sväng på en verkstad för koll nu idag, tydligen är det luftmassemätaren som är trasig som då orsakar att den inte går riktigt som den ska. Bara att leta en ny eller fungerande begagnad.
    Senast redigerat av SirSmeghead den 2017-05-29 klockan 14:37.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  10. #10
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 919
    Medlem#
    12886
    Nå tenkte jeg bilde av hele dashbordet med sid osv. For og få et helhetsinntrykk. På hvordan det passer inn i en eldre 9-5.

  11. #11
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Nå tenkte jeg bilde av hele dashbordet med sid osv. For og få et helhetsinntrykk. På hvordan det passer inn i en eldre 9-5.
    Aha, okej
    Då får vi vänta på en bild från honom istället ^^

    Ny luftmassemätare beställd från MapTun iaf, ca 1000kr inkl. frakt så inte så jättefarligt egentligen.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  12. #12
    Går att fixa så att Siden oxå funkar. Ska fixa det på min under veckan

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Går att fixa så att Siden oxå funkar. Ska fixa det på min under veckan
    Du får visa hur det ser ut sen då
    Hade funderat på att se om det kan gå att sätta in radio och fläktkontroller från en 2006:a renutav. Men det blir nog lite mycket grejer att byta ut på en och samma gång tror jag
    Senast redigerat av SirSmeghead den 2017-05-29 klockan 18:54.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av SirSmeghead Visa inlägg
    Du får visa hur det ser ut sen då
    Hade funderat på att se om det kan gå att sätta in radio och fläktkontroller från en 2006:a renutav. Men det blir bog lite mycket grejer att byta ut på en och samma gång tror jag
    ACC går, radion är inte värd mördan. Bättre köpa en eftermarknad din

  15. #15
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    ACC går, radion är inte värd mördan. Bättre köpa en eftermarknad din
    Jo, lutar åt det, men det kommer nog att dröja ett tag.
    Andra saker som måste prioriteras först.

    Dags för dagens uppdatering:

    Har bytt ut blinkersglasen nu mot nya i USA-stil, måste dock fila bort 0,5-1 millimeter plast på snäppfästet som håller fast blinkers på passagerar-sidan, den snäpper inte fast som den ska och kan därmed dras lös utan att man trycker ner spärren som normalt håller fast den.


    Vänster: Gamla spruckna glaset (som hade en liten ansamling vatten i botten tack vare kondens på insidan)
    Höger: Nya glaset i USA-stil


    Glaset fastsatt på passagerarsidan (här syns också hur pass slitna/grumliga strålkastarglasen är, planerar att försöka slipa till vid tillfälle framöver)


    Glaset fastsatt på förarsidan (samma här med strålkastarglaset, också grumligt och behöver slipas till)

    Imorgon blir det dags att sätta in Sportluftfilter, Diesel-snorkel och även se om jag kan byta ut gasdämparna för bakluckan (och samtidigt kolla över slangen för bakluckans spolarfunktion).

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SirSmeghead den 2017-08-02 klockan 16:15.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  16. #16
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    12120
    Varför köper folk USA-blinkers, är det för att dom råkar säljas billigt just nu eller gillar folk att det är orange ? ..jag föredrar helt klart euro-blinkers.

    Det är dock så trist att dom spricker mest hela tiden, jag bytte vänster framblinkers på min aero när jag köpte den då den gamla hade en masa småsprickor, och efter en vinter såg det nya glaset sämre ut än det jag hade plockat bort, och dessutom matchade det högra med lika mycket sprickor, ser förj**ligt ut.

    Men jag insåg också hur fula mina strålkastarglas var när jag satte dit nya blinkers, har dock inte slipat dom än, står på todolistan för sommaren.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Varför köper folk USA-blinkers, är det för att dom råkar säljas billigt just nu eller gillar folk att det är orange ? ..jag föredrar helt klart euro-blinkers.

    Det är dock så trist att dom spricker mest hela tiden, jag bytte vänster framblinkers på min aero när jag köpte den då den gamla hade en masa småsprickor, och efter en vinter såg det nya glaset sämre ut än det jag hade plockat bort, och dessutom matchade det högra med lika mycket sprickor, ser förj**ligt ut.

    Men jag insåg också hur fula mina strålkastarglas var när jag satte dit nya blinkers, har dock inte slipat dom än, står på todolistan för sommaren.
    Om jag fortfarande haft kvar Saab 9-5 SportKombin (den gråa som jag lade en bild av i första inlägget i denna tråd) så hade jag valt den vanliga stilen av blinkers (med grafitgrå sida), men eftersom denna bil har lite mer färg, ville jag hellre ha den orangea sidan på USA-varianten.

    Innan jag bytte blinkersglas på förarsidan på SportKombin (var också sprucken i överkant och fylldes sakta med vatten) så borrade jag helt enkelt ett hål i underkant så att vattnet kunde rinna ut allt eftersom.

    Förhoppningsvis är det bara utsidan av glaset på strålkastarna som behöver slipas och inte insidan också (som det nog hade behövts på SportKombin). Såg dock en guide som visade hur man kan få lös glaset genom att värma upp limmet som håller fast det för att sedan kunna polera/slipa insidan också, sedan limma fast det igen med nytt lim efteråt för att fixa till det rejält.

    Hoppas dock att det bara är utsidan som är illa däran så jag slipper det tjorvandet (måste plocka lös hela strålkastarhuset och helst vara två personer när man gör arbetet).
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  18. #18
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    700
    Medlem#
    10483
    Tycker Cosmic blue gör sig oerhört bra på 9-5orna, US-blinkers sitter som en smäck enligt mig. Men färgen är inte speciellt förlåtande, ser oerhört mycket trevligare ut om lacken är välputsad..

  19. #19
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Tycker Cosmic blue gör sig oerhört bra på 9-5orna, US-blinkers sitter som en smäck enligt mig. Men färgen är inte speciellt förlåtande, ser oerhört mycket trevligare ut om lacken är välputsad..
    Håller med, har dock en hög med små stenskotts-skador här och där som måste lagas + repan på förarsidans bakdörr måste nog slipas och lackas.
    Ska svänga förbi på lokal bilfärgs-firma och beställa hem färg-reparations-kit på en liten stund.

    Har bytt det gamla luftfiltret mot det nya sportluftfiltret, hittade både löv, rester av en liten fågel (en hel vinge och en hopskrynklad vinge + diverse fågeldun som satt fast i gamla filtret) och sand liggandes nere i botten av luftfilter-boxen.
    Tog och diskade av locket innan jag satte det på plats igen, men tog tyvärr inga bilder av det.

    Hade tänkt sätta in diesel-snorkeln men tyvärr hade jag förstås ingen hylsnyckel som passade över slangklämman (som dessutom är rätt så rostig, ska nog skaffa en ny innan jag sätter snorkeln på plats).
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Varför köper folk USA-blinkers, är det för att dom råkar säljas billigt just nu eller gillar folk att det är orange ? ..jag föredrar helt klart euro-blinkers.
    +1 på den.
    Ser ut som en Volvo
    men det beror även på vilken färg bilen har om det passar eller ej imho

    Citat Ursprungligen postat av SirSmeghead Visa inlägg
    ...men tyvärr hade jag förstås ingen hylsnyckel som passade över slangklämman (som dessutom är rätt så rostig, ska nog skaffa en ny innan jag sätter snorkeln på plats).
    Ett flexibel 6/7mm handtag är super och för den som gillar drömfabriken så finns de där billigt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero 2,3 T Kombi - 00 köp råd
    Av aaby i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 01:50
  2. Saab 9-3 sc aero eller 9-5 aero kombi
    Av Xman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:26
  3. Saab 9-5 aero kombi -00
    Av Saab9-5Martin i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 11:51
  4. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •