Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Första bil en saab

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Första bil en saab

    Tja jag är 17 o typ 6 månader o den första oktober, då smäller det jag fyller 18 och tar då också förhoppningsvis mitt körkort då också. Den stora frågan är ju vad ska man ha för bil, o jag har redan nu att bestämt mig för en Saab men vet inte riktigt vilken. jag vill gärna ha en som är skön för att köra långt med då jag planerar att utforska Europa med körkortet. Några "krav" manuell bra sprut i motorn inte äldre än 06.

    Jag har själv kolat lite på 9-3or v6 2,8 det värkar som en väldigt skön bil av vad andra har skrivit här på forumet.

    Vad har ni för input på bilar och motorer?

    //A

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 454
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen!

    Hur stor budget har du till ditt bilköp?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Hej och välkommen!

    Hur stor budget har du till ditt bilköp?
    um 60k-90k absolut max

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till STCS forum.

    Saab 9-3 SC Aero -06 med 2.8 V6 är en fantastisk trevlig bil. Har haft min (med automatlåda) i lite drygt åtta år och ser ingen anledning att byta. Motorn är lite törstigare än Saabs övriga 9-3-motorer, men de extra kronorna bränsle är det värt enligt mig. Gott om vridmoment och härligt motorljud.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 475
    ÄhumÄhum, är det inte läge att varna för de klena kamkedjorna som enligt flera trådar här introducerades någon gång lite senare än på 2006 års Aero V6.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Sedan är nästa fråga hur mycket driftsbudget det finns. Det är i de flesta fall en utopi att komma under 25:-/mil oavsett bil när man räknar totalkostnaden för att ha bil. Kommer man under har man i 98 fall av 100 räknat fel.

    Ytterligare en sak att tänka på att nästan alla råkar ut för en mer eller mindre stor krock på ett eller annat sätt med sin första bil (innan man lärt sig var gränserna finns), och detta är något som (hel-)försäkringskostnaderna speglar. Man bör därför inte lägga alla sina pengar på en dyr första bil, och det är, om än tråkigt, egentligen mycket bättre att skaffa en motorsvag första bil så man tvingas lära sig att läsa av andra bilister och att stå ut med att inte alltid bli först - det är även uppenbart nyttigare för körkortet.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Håller med. Jämföra försäkringskostnader mellan olika bilar och bolag är något man alltid bör göra. När jag köpte min 9-3 Aero med V6:an var den tusenlappen billigare helår och helförsäkring än en likadan 9-3 med 1.8t-motorn. Dock så var skatten tusen kronor dyrare per år, så det jämnade ut sig.

    Min första bil var dock en Saab med lågtryckturbo. Hade då inte råd att köpa något kraftfullare eller för den delen försäkra en aero eller liknande. Den bilen är efter tjugofem år, och totalt knappt 15.000 mil körda, fortfarande skadefri hos sin tredje ägare vad jag vet.

    Nåväl. 9-3 -06 och nyare är en riktigt bra förstabil. Visst, bilar är bilar och de är inga spargrisar direkt, men rätt exemplar tar en dit man vill snabbt, säkert och bekvämt. Man får mycket bil för pengarna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    jo självklart vill man ju inte skria av bilen det första man gör men å andra sidan så är det ju viktigt med att komma om man ska köra om därför tänker jag på v6an. Men det är ju helt sant att en v6a plus 18 år kommer kosta mycket i försäkring, om ni skulle ge tips på andra Saabar som har lite kräm i sig som inte är v6an. förutom kamkedjan är det motorn driftsäker? om jag tittar på andra saabar viken är det som har den mest driftsäkra motorn då 06- o uppåt?

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    I princip alla turbo Saab uppfyller dina krav.
    Tycker oxo det är smart att köpa billigare än budget och reservera 1/2 till styling, steg1-trim, bränsle, ljud, navigator mm. och upptäcktsresa i Europa.
    Ju klenare bil du börjar med ju mer värdesätter du de förbättringar du gör i framtiden.

    Därför skulle jag satsa på en 4cyl, som oxo är vanligast förekommande.

    Viktigaste egenskap hos första bilen är att den är din egen. Därefter är Prio 1 säkerheten. Sen kommer det andra.

    Bättre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 301
    Det var synd med kravet på -06 och nyare samt den höga budgeten....
    Jag har precis startat min 9000 och lagt in ett Steg 1 med E85 vad mer kan man önska ?
    Nyare bilar har mer saker som krånglar och driftkostnaderna blir högre jämfört äldre enklare och stabilare bilar.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    506
    Hur bor du, har du minsta möjlighet att meka själv? Nu skriver jag möjlighet, för DET SPELAR INGEN ROLL om du inte kan nåt nu. Jag hade offrat mycket för att ha fått mina mek-kunskaper tidigare, men det visste jag ju inte när jag var 20. Köper du exempelvis en 9-5 årsmodell 02-06 får du otroligt mkt bil för pengarna, och på köpet en djup brunn att hämta information ur, exempelvis här på forumet men även youtube och liknande ställen. En tio år gammal bil eller mer kommer förr eller senare behöva byta länkarmar, fjädrar, bränslepump etc, och kan du göra det själv kan du med gått samvete lägga 5000 till per år till bilkontot för det är vad reparationerna skulle ha kostat på verkstad. Minst.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    973
    Några tips och funderingar på vägen:
    Det kostar att ha bil och som 18-åring underskattar man gärna det. Töm därför inte spargrisen när du köper bilen utan se till att ha pengar för att köra den. Jobbar du och har en stadig inkomst är det väl mindre viktigt iof, men tänk på budget två gånger.

    Jag valde mellan en v6an och en biopower när jag skulle köpa första riktiga bilen och landade på det sistnämnda. Försäkringen blev några få tusen billigare per år trots nyare bil och framförallt är det skönt att kunna köra snålt vid långfärd etc. Om detta tvistar iof de lärde, men v6an ÄR törstig. Typ halva skatten också. Sen kan man alltid chippa och ev gå upp något trimsteg om man vill. Notera också att Aero från ca 2008 (faceliften) bara är ett utrustningspaket och att man kan få en Aero med 2.0t biopower. För mig var det optimala trade-offen. Ser väldigt sportig ut, grym väghållning och mycket utrustning men ändå en snål och ekonomisk bil.

    Framförallt, för den budgeten. Fundera på om du vill ha facelift eller inte. Jag tippade över till en 2009, dvs facelift. För mig ser den så mycket modernare ut och även interiören gillar jag betydligt mer. Samtidigt kostar de mer och ja, smaken är såklart delad. Se till att du kollar in några exemplar av båda varianterna och bildar dig en uppfattning.

    Angående vilken saab. Jag provkörde några 9-5 Aero och det är ju ett regalskepp i jämförelse, på gott och ont. Komforten är ju i en annan värld, liksom väghållning (till 9-3ans fördel givetvis). 9-3an känns mer ungdomlig, men är det långa kryssningar som är prio är en 9-5a kanske ändå att föredra.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    framförallt är det skönt att kunna köra snålt vid långfärd etc. Om detta tvistar iof de lärde, men v6an ÄR törstig.
    Ja verkligen. 1,1l/mil med släp, 0,85l/mil vid pendling till jobb och 0,8l/mil vid långfärd är på tok för mycket för v6 med 290hk/460nm.
    Min är iofs väl inkörd med 30k problemfria mil.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998
    0,8 på långkörning. Då drar den mindre en en Turbo4 Ng 9-5 iaf
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    0,8 på långkörning. Då drar den mindre en en Turbo4 Ng 9-5 iaf
    Det är den uppfattningen jag fått med, v6an trivs som bäst runt 100km/h och där är den förhållandevis snål. Jag har gjort 14000mil i min och jag känner inte alls igen mig när icke-v6-ägare påstår att den är törstig.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998
    0,8 tycker jag låter bra för den motorn. Min 9-5 Turbo4 drog 0,83 senaste gången jag körde lite längre på landsväg.

    Med bensin i tanken
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Thezz Visa inlägg
    jo självklart vill man ju inte skria av bilen det första man gör men å andra sidan så är det ju viktigt med att komma om man ska köra om därför tänker jag på v6an.
    Det är just det där tänkandet man måste lära sig av med. Grundsyftet med att köra om är för att undvika att bilda kö och ligga i bakhasorna på framförvarande. Om framförvarande inte vill bli omkörd, eller att marginalerna är för dåliga så väntar man på att den framför tröttnar på att leka i trafiken eller att omkörningstillfälle med goda marginaler ges. Man måste aldrig köra om, ibland får man stå ut med att vara uttråkad och ligga i en kvart efter en bromskloss för det finns inget säkert alternativ. Om man har en motorsvag bil så frestas man mycket mindre på att försöka tumma på marginalerna.

    Detta att köra om på rätt sätt är en lärosak. Det var lärorikt att min första Saab hade 42 hk, tekniken är användbar även för betydligt motorstarkare bilar, speciellt på vintern...

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    973
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är just det där tänkandet man måste lära sig av med. Grundsyftet med att köra om är för att undvika att bilda kö och ligga i bakhasorna på framförvarande. Om framförvarande inte vill bli omkörd, eller att marginalerna är för dåliga så väntar man på att den framför tröttnar på att leka i trafiken eller att omkörningstillfälle med goda marginaler ges. Man måste aldrig köra om, ibland får man stå ut med att vara uttråkad och ligga i en kvart efter en bromskloss för det finns inget säkert alternativ. Om man har en motorsvag bil så frestas man mycket mindre på att försöka tumma på marginalerna.

    Detta att köra om på rätt sätt är en lärosak. Det var lärorikt att min första Saab hade 42 hk, tekniken är användbar även för betydligt motorstarkare bilar, speciellt på vintern...
    This. Gemene man kan inte köra om. Man ligger alles för nära, gärna när det är väldigt skymt typ av en tradare. Svajar ut i motstående körfält för att kolla om sikten är klar. Knycker tvärt ut i vänster fält och först då gasar man max. Sen fort som fan in framför.

    Flygande omkörning? Hur menar man då? Låter komplicerat.

    Ang förbrukning är det ju egentligen en ganska marginell del av kostnaden att ha bil.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998
    Menar du bränsleförbrukningen eller skillnaden i förbrukning?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    okej lite dåligt beskrivit av mig jag menar såklart inte att jag ska köra som en idiot och tailgate överallt när jag kör, men jag förstår vad ni menar. men en saab 2.0t är det en bättre ide om man tänker kostnader som tex försäkringar och skatt? sen är ju inte priset hugget i sten. hur är biopwer bilarna är det något att ha?

Liknande ämnen

  1. äga sin första Saab :)
    Av lax i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 06:46
  2. Saab 2.8t som första bil?
    Av Rougeen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-08-17, 08:57
  3. Min första SAAB!
    Av erdeljan i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 03:04
  4. Min första Saab
    Av karykh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:32
  5. Min första saab
    Av Aero lover i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •