Och skulle dom vara seriösa så upplyser dom om det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och skulle dom vara seriösa så upplyser dom om det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Päronen åker F-150 (dvs. alltid import). När man börjar syna VIN på en del av de bilarna som kommer ut på blocket så är det samma visa där, salvage title i US och sen till salu som " vanlig" bil i Sverige.
Har aldrig varit med om en annons där det står nån info om det öht.
Vita cab en som Bollman länka till.
Yks010
Fordonsår / Modellår 2010 / 2010
Registreringsnummer YKS010
Chassinr / VINYS3FA7MY1A1618402
Till mitt garage: Garaget
ja det bör vara lika för alla. Tillåtet eller förbjudet.
jäpp.
Om en skadad och reparerad bil är bättre eller sämre än innan skadan kan nog skilja från fall till fall.
Här kan vi i alla fall fortsätta hålla koll på Saabar. Så att den som köper i framtiden kan hitta informationen och ta med det i kalkylen vid ett köp.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det man kan säga till vår Kungsbacka-väns fördel är att han verkar välja bilar med lätta skador. Den här senaste cabben till exempel som hade skalat av huven. Visste jag att det var bra lagat skulle jag inte ha några problem med att köpa bilen.
Jag menar, om ni går ut och synar era bilar så hittar ni säkert omlackade delar någonstans, billackerare har mycket att göra så det är ju inte så att andra bilar är i oskadat skick när man köper dem.
Så länge man inte kan anta att något bärande eller vitalt för krocksäkerheten har påverkats så är jag lugn. Eller om elektroniken skadats av t.ex. vatten, då är det också bara att gå därifrån.
Ja vattenskador från tex översvämningar kan orsaka att fukt tränger in i elektroniken och startar en process, oxidation, som kan pågå under lång tid innan (inte sällan sporadiska) symptom kommer.
Men att byta huv och uppgradera fronten finns det ju folk som tycker är en fördel.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Att laga trasiga prylar är varken oetiskt eller olagligt.
Fusklagningar (vilket lär vara det vanligaste, för hur får man annars ekonomi i skrotbilar som skrotats just för att det inte finns ekonomi i att laga dem på riktigt?) är olagliga, men kan vara knepiga att bevisa. Det finns två tänkbara brottstyper:
- Vållande till kroppsskada (rent av vållande till annans död?): Brott där en person genom sitt agerande försatt en annan individ i onödig fara vilket resulterat i skador/dödsfall, som exempelvis när en byggare trillar ner från ett takarbete för att hans arbetsgivare inte utrustat honom med säkerhetslinor m.m.
- Brott mot köp- och avtalslagen eller bedrägeri: Att vilseleda någon till köp av en pryl som kan förväntas ha vissa egenskaper (och som prissätts därefter) och sedan visar sig inte ha dessa egenskaper kan brottsligt - t.ex. sälja hästkött och hävda att det är nötkött.
För en fusklagad bil kan skuld- och bevisfrågan bli knepig: Vem skall straffas? Den siste säljaren som var medveten om fusklagningen (hur bevisar man hen visste det)? Den som utförde lagningen eller den som driver fullagningsfabriken (hur får man tag på dessa personer och hur bevisar man att hen visste att bilen skulle säljas vidare som "fullgod")? Den som importerade bilen till Sverige?
Det är enkel matematik.
En märkesverkstad som använder originaldelar och tar 1500:-/timmen i verkstadstid väljer att skrota bilen eftersom det inte finns ekonomi i att laga den.
En mindre verkstad som kan använda begagnade delar och tar 300:-/timmen i verkstadstid kan laga bilen och göra vinst på det.
En privatperson som kan köpa två krockade bilar och få ihop en fungerande och som inte har någon timkostnad alls kan göra riktiga klipp.
Svårigheten ligger i att avgöra vilket fall det är man har att göra med.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
jellybear: hur definerar du fusklagningar ? ..Att inte göra exakt som tillverkaren är inte olagligt, exempelvis att svetsa på rak plåt där det ska vara deformationszoner är inte olagligt osv.
Däremot kan det ju helt klart vara en form av bedrägeri om man säljer en fullagad krockad bil och gör sken av att den inte är det.
Det är som backade mätare, det är inte olagligt i sej, däremot blir det olagligt om du försöker sälja en bil du backat mätaren på utan att upplysa köparen om det.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det är numera olagligt att backa mätaren på nyare bilar under vissa omständigheter, man har gjort lagändringar nyligen.
Här är en video med hur man återför skrotade bilar i trafik i USA, på rätt sätt - och det inses lätt varför en fuskreparatör inte vill fgå den vägen: https://www.youtube.com/watch?v=t2iBZ0BEynU
En intressant detalj är att det ska enligt lag sitta ett märke på sådana återförda bilar under A-stolpen (se nära slutet av videon), vilket bör betyda att Strömstadsbilarna ovan är omöjliga att registrera i USA. Om inte annat för att det ska finnas dokumentation på att de bytta delarna är genuina och lagligt köpta.
Den andra implikationen av märket ovan är att bilar som har varit "salvage" i USA är så gott som garanterat fuskreparerade om de saknar märket.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Oavsett vilket fall det är, så är det väldigt svårt att upptäcka ev fusklagningar. Privatpersonen har gott om billig tid att göra rätt, men kanske inte vet hur och/eller kan. Verkstaden har begränsad tid, men har verktyg, utrustning och kanske tom reservdelar på hyllan. Samt är van och kan jobbet och reglerna.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
https://www.blocket.se/goteborg/SAAB...14251.htm?aw=1
YHJ746 dyker upp igen.
Skumma skador, ser typ sönderslagen ut?
56c64c18d291583a_d0155753db888a.jpg56c64c18d291583a_53cd08e3faf3d6.jpg
Förra gången från augusti 2017
Senast redigerat av axelsson den 2018-02-15 klockan 13:47.
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
denna gång:
Hej*
Nu är denna fina Saab cab till salu i den sportiga gråa färgen.*
Färg Kod 310.
Om så önskas så kan inredningen och taket bytas ut mot ljus färg,
i stället för dom svarta färgerna. Bara att komma med önskemål.*
Jag bygger bilen som du önskar dig.*
Lite kort info om bilen.
Bilen är byggd för att kunna köras året om, och har Aero stötfångare*
fram och bak.
Vinge.
Dubbla avgasrör.*
Motorn är av Aero typ 210 Hk = motor kod B 207 R
Motorn kan lätt optimeras till 260 Hk.
Larm.
Elmanövrerad förarstol, samt värmesäten fram.
Allt är nu omprogramerat till svenska tex radion och acc-panelen.*
Olika fälgar finns att välja på.
Bilen har tidigare varit i dom varmare delarna i USA och där av skicket.
Fälgarna som sitter på nu är nya 17" som satt på dom sista Saab bilarna, och däcken är bra.
Andra fälgar kan väljas till bilen.
Bilen säljes med en månads garanti.
OBS ej Byten.
Intresserade är välkomna att ringa mig.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Killen i Strömstad har gjort flera jobb på min 9-5 till min fulla belåtenhet, han har en mekaniker som jobbat med Saab i många år. Har sett flera av bilarna både före, efter och under renovering och tycker det ser ut som dom gör ett bra jobb. Med Carfax kan man ju kolla upp historiken på bilen och med tanke på att skador dokumenteras betydligt bättre i USA än i Sverige så köper man inte grisen i säcken direkt, och skadorna är heller inget säljaren försöker dölja om man pratar med honom. Men visst det kunde nämts att bilarna varit skadade, men å andra sidan man vet inte som döljer sig under lacken på en begagnad svensk såld bil heller.
Men när man systematiskt importerar och reparerar utan att tala om det då är det väl lite av ett bedrägeri.
https://www.blocket.se/goteborg/Saab...tm?ca=23_5&w=3
Hitta denna bilen på blocket, verka trevlig, nån som har mer vetskap om USA import...ajabaja eller vad..
Suget efter en sån här cabbe växer dagligen
YKS010_1.jpg
YKS010_2.jpg
Senast redigerat av Moderator den 2018-03-11 klockan 12:09. Anledning: Säkrat annonsen
Den har varit frontsmälld i USA.
Kolla:VIN YS3FA7MY1A1618402 på nätet.
Men verkar inte vara alltför allvarligt.
Opel Insignia -18 Sports Tourer
Den är skrotat i USA enligt: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/YKS010
Det finns många likadana exempel i trådarna här. Många av dom har varit till salu i Strömstad.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972