Perr ring du!
Perr ring du!
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
atum Mätare Uppgifter
2017-03-23
Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Inga lån rapporterade.
2017-03-16
78 043
Fordon privatimporterat från land utanför EU.
Fordon forregistrerad i Sverige med registreringsnummer YFG163 men ännu inte i trafik.
Inga lån rapporterade.
Fordonet besiktat av Dekra Trollhättan, Sverige.
2017-03-16
Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Fordonet förregistrerades Sverige, men är ännu inte i trafik.
Fordonet besiktat av Dekra Hisings Kärra Tagen, Sverige.
2016-09-08
Fordonet exporteras från Newark, NJ, USA till Sverige.
2016-07-05
77 000 mile
123 919 km
2
Vägmätarställning rapporterades.
Salvage titel är utfärdad i USA.
Inte faktiska körsträcka titel utfärdad
Det här fordonet har en utfärdad Salvage titel ifrån USA innan den blev importerad till Europa.
Kontrollera bilens kondition på en verkstad innan köp
12
2016-05-24
1
Olycka rapporterad.
2013-07-10
Olycka rapporterad.
2013-07-09
Olycka rapporterad.
2012-05-04
Olycka rapporterad.
2010-08-01
Fordonet registrerades första gången utanför Sverige.
Baserad på information från 18 länder i Europa och Nordamerika
CARFAXTeknisk info
- - - Uppdaterad - - -
Date: Mileage: Source: Comments:
08/16/2010 US Customs Vehicle exported from
Sweden
and imported to
Brunswick, GA
08/31/2010 4 Mercedes-Benz Hilton Head
Okatie, SC
843-815-0300
mercedesbenzhiltonhe
ad.com/ Pre-delivery inspection completed
09/07/2010 5 Mercedes-Benz Hilton Head
Okatie, SC
843-815-0300
mercedesbenzhiltonhe
ad.com/ Vehicle offered for sale
01/21/2011 Georgia
Motor Vehicle Dept. Vehicle purchase reported
Titled or registered as
personal vehicle
02/03/2011 18 Georgia
Motor Vehicle Dept.
Savannah, GA
Title #779667110341003 Title issued or updated
First owner reported
Vehicle color noted as Black
04/05/2011 4,285 Mercedes-Benz Hilton Head
Okatie, SC
843-815-0300
mercedesbenzhiltonhe
ad.com/ Vehicle serviced
04/28/2011 Georgia
Motor Vehicle Dept.
Savannah, GA
Title #779667110341003 Registration issued or renewed
Vehicle color noted as Black
07/14/2011 9,881 PJ's Auto Village
South Burlington, VT
802-658-4483
pjsautovillage.com Vehicle serviced
05/01/2012 Georgia
Motor Vehicle Dept.
Savannah, GA
Title #779667110341003 Registration issued or renewed
Vehicle color noted as Black
05/04/2012 Georgia
Damage Report Accident reported
Vehicle involved in a rear-end collision
Involving rear impact
Minor damage reported
Airbags did not deploy
03/22/2013 32,399 Hilton Head Automotive
Bluffton, SC
843-815-1500
hiltonheadauto.com Maintenance inspection completed
Electrical system checked
Engine checked
04/24/2013 Georgia
Motor Vehicle Dept.
Savannah, GA
Title #779667110341003 Registration issued or renewed
Vehicle color noted as Black
07/09/2013 New York
Damage Report Accident reported
with another motor vehicle
07/10/2013 New York
Damage Report Accident reported
with another motor vehicle
04/18/2014 Georgia
Motor Vehicle Dept.
Savannah, GA
Title #779667110341003 Registration issued or renewed
Vehicle color noted as Black
08/26/2014 54,692 PJ's Auto Village
South Burlington, VT
802-658-4483
pjsautovillage.com Battery replaced
Fluids checked
Oil and filter changed
Tire condition and pressure checked
04/13/2015 Georgia
Motor Vehicle Dept.
Savannah, GA
Title #779667110341003 Registration issued or renewed
Vehicle color noted as Black
04/25/2016 Georgia
Motor Vehicle Dept.
Savannah, GA
Title #779667110341003 Registration issued or renewed
Vehicle color noted as Black
05/24/2016 Georgia
Damage Report Accident reported
Involving front impact
Extensive damage reported
Airbags did not deploy
CARFAX began reporting this information on 09/27/2016.
05/24/2016 Damage Report
Georgia Collision damage reported
06/08/2016 Georgia
Motor Vehicle Dept. Vehicle purchase reported
07/05/2016 Damage Report
Motor Vehicle Dept. TOTAL LOSS VEHICLE
07/05/2016 Georgia
Motor Vehicle Dept. Title or registration issued
to insurance company
07/05/2016 77,000 Georgia
Motor Vehicle Dept.
Atlanta, GA
Title #406731161870904 SALVAGE TITLE/CERTIFICATE ISSUED
NOT ACTUAL MILEAGE TITLE ISSUED
Vehicle color noted as Black
CARFAX Advisor™
A NAM title is issued when the owner discloses to a DMV mileage fraud, a broken odometer or that the actual mileage of this vehicle is unknown.
Mileage reported after this reading is potentially unreliable.
09/08/2016 Vehicle Exporter Vehicle exported from
Newark, NJ
and imported to
Sweden
Intressant också att bilen levererades som svart 170, men nu är den ju uppenbarligen carbon grey...
Den hade tydligen levt ett hårt liv de där åren i USA...
Jag ställde frågan:
Var är den reparerad någonstans?
Fick svar.
Hej Jonas
Jag har egen verkstad som utför mek, plåt och lackjobb.
jag gör alla jobb som det är till mig själv,med val av färger olika fälgar, vilken typ av stötfångare inredning*******
Med vänlig hälsning Tommy.
(som har hemligt nummer :-)
Men han var ärlig med att den var smälld då? Eller hur kom ni in på var den var reparerad?
De där rundslagningsskydden är ju inte billiga, och de hade ju löst ut på den här. Dock påstår ju carfax-rappoprten att airbag inte hade utlösts, vilket jag iofs tycker är lite konstigt med tanke på skadorna.
Det är väl dom där Japan kuddarna i den, smäller dom så får man ducka.
Undrar om den som ägde den i USA hade körkort eller trodde han att han köpt en svensk pansarbil.
Jag ställde frågan var den var reparerad...... och fick som du sa ett hyffsat svar.. om det sen e sant är en annan fråga..
(Disclaimer: Jag känner inte säljaren över huvudtaget. På hedersord!)
Man skulle nog hellre kontakta den blivande ägaren innan han köper bilen...
Den stora frågan är väl om bilen ÄR ett vrak eller om den kanske (?) är professionellt reparerad
och senare godkänd av en bilpovning. Jag kikade ett tag efter en beg Lexus, som i Sverige oftast säljs utan takluckor.
Så hittade jag en Ls300 med allt tänkbart godis, inklusive lucka. Bilderna på Blocket visade en
vacker sak, silvermetallic, ljus klanderfri skinnklädsel och med USA-blinkers (orange sidoreflex).
(Första varningsklockan plingade till)
Priset var väl 100K under vad mostvarande bilart säljs för i sverige så naturligtvis undrade/insåg jag
att det kunde vara något skumt med den.
(Andra varningsklockan plingade till)
Och bilfirman den stod hos hade en ägare med ett namn som skvallrade att han kom österifrån.
Naturligtvis drar man öronen åt sig. Av rädsla/osäkerhet och naturligtvis med litet inslag
av rasism. "Det vet man ju hur sådant folk är"
(Tredje varningsklockan plingade till)
Frågan är naturligtvis om alla importerade reparerade vrak verkligen är potentiella skräpreparationer
eller om det bland dom finns sådant som är reparerat/renoverat professionellt?
Tom från tyskland kan man få problembilar, beroende på landets försäkringsbolag.
Där får bilägaren en summa pengar och får själv ombesörja reparationen.
Således går en del till "Hederlige Fritz" och stoppar mellanskillnaden i fickan.
Dock finns ev skador i ett register. "Unfallfrei" måste man söka på.
Jag minns från tiden då jag jobbade delvis i Tyskland (Regensburg inte långt från
gränsen mot Tjeckien) hur man ofta (väldigt ofta) kunde se Tjeckiska bilar med släpvagnar
på väg österut med allehanda tyska bilar i olika skick på släpen. Således
måste man fråga sig om det landet är fullt av bilskojare eller om det möjligtvis
finns duktigt folk där som anser det mödan värt att bygga ihop en fin
bil av två krockade.
I alla hyrbilskontrakt på Münchens flygplats står det att det är förbjudet
att köra bilarna över gränsen så någon sanning ligger det kanske i farhågorna
men ändå...
Ni lyckliga som har ett fullutrustat garage med gott om plats som förbarmar
er över någon OG900 eller 9000, river ner bilen plåtrent, svetsar och donar, fixar
ny inredning och renoverar motorer. Är Ni absolut 100% helt säkra på att denna
annons inte är ett bedrägeriförsök?
Jag skulle nog knappast ha köpt en fd. krockad USA-bil, men då jag följer
mitt nuvarande märke i annnat forum har jag sett exempel på
entusiaster som tar hem mer eller mindre USA-vrak och gör
motsvarande renovering själva. Visserligen för att köra resultaten
själva, men ändå.
Om det är så att detta objekt sannolikt är ett bedrägeriförsök, skulle jag
söka på personen bakom annonsen, anmäla annonsen som bedrägeriförsök
för att få bort den.
Skulle det vara så att bilen i fråga är hederligt och bra reparerad,
kunden nöjd, och sedan blir kontaktad av någon härifrån som får denne
att börja bråka, ställa till med rättsprocesser... Är Ni då beredda
att stå för det?
Idag finns det så mycket information att hämta på nätet via
VIN-sökningar och CarFax. Då SAAB (sorgligen) upphört
får man hoppas att potentiell kund på en sådan här bil
är tillräckligt insatt i ämnet så att han/hon själv kan söka
informationen.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Varför lägga ner tid på att kontakta någon som kanske är helt ointresserad av att bli skriven på näsan att han har blivit lurad. Många människor är inte intresserade av goda råd. De frågar på olika forum med förhoppningen att få sina dåligt underbyggda slutsatser bekräftade. Jag har vis av dåliga erfarenheter slutat att ge råd i många sammanhang annat än som svar på konkreta uppriktiga frågor.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Som en liten parentes behöver ju inte en salvage vara dålig heller. Den kan i vissa delstater ha varit stulen och borta mer än typ en månad, så klassas den som salvage om den kommer tillbaka. Säger ju sig självt att det inte är något fel på en sådan. Men såklart, i många av fallen här har man ju bilder och info som visar på krock eller översvämning.
Är det någon som mailat blocket med bilder från USA?
Till mitt garage: Garaget
Fast det är väl egentligen inte olagligt att sälja reparerade bilar?
I detta fallet är det väl kanske lite tveksamt skattemässigt, det är ju rätt många bilar vi har sett vid det här laget och då liknar det ju affärsverksamhet och skall beskattas som sådan.
Det är ju kanske tveksamt om det är ok att sälja en krockad och reparerad bil utan att berätta om det. Dock skall man upplysa köparen om bilen har väsentliga fel, men det behöver den ju inte ha om den är rätt reparerad.
https://youtu.be/4_enrYPJYBI
En numera klassisk film där man lagar en 7-serie. Jag tror inte att det går att reparera en modern bil så krock-zoner osv är intakta, så nog har den dolda fel alltid.
Jag tänker mest på att det saknas information om ursprunget i annonsen, att den reparerad från vrak.
Det är ju inte bara en liten buckla i plåten som blivit rak.
Mängden bilar och att det lämnas garanti känns som affärsverksamhet.
Till mitt garage: Garaget
Precis som vi lär väl cabfixaren googla runt lite och läser säkert här Hej hej
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Bara för att understryka i temat: vad är problemet med en salvage-bil som reparerats? Skadad säkerhetsutrustning har ju nämnts, sen ökad risk för rost i skadade fogar, och kanske mest: korroderat elsystem i översvämningsskadade bilar.
Det får man ändå ge skojarna. Rätt otroligt att man lyckas lappa ihop en bil så det bevisligen inte märks på chassi osv. Visst, får folk jämföra två identiska varav en lagad kanske man märker det. Men ändå!