Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Original laddtryck? OG9-5 Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    oskarshamn
    Inlägg
    105

    original laddtryck 9-5 aero?

    vad e original laddtryck i en 9-5 aero-02

    vad e att rekomendera i max tryck i en sådan bil med ett steg tre och inga mera modifieringar i motorn
    9-3 ss vector -08 biopower 2,0t http://www.garaget.org/?car=197453
    9-5 aero kombi-02 såld http://www.garaget.org/?car=87190
    9-3 aero-01 såld http://www.garaget.org/?car=24713

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 297
    Medlem#
    9481
    de vet väl din trimleverantör, de är ju inte nått som du själv pillar med utan de är ju programetat i programet, vilket då ger att steg 3 just har en egen inställning (beroende på leverantör) som borde va rekomenderat.

    Men de bror ju på leverantör, har du steg3 så har du ju ett laddtryck, vill du ha högre än det så har du ju inte längre steg3 utan idividuelt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    oskarshamn
    Inlägg
    105
    jag ska givetvis inte pilla med det själv...

    i min 9-3 aero rekomenderades det inte högre än1.3 med motor original förutom steg 3

    så min undran är om någon kanske ha hört vad man rekomenderar i en 9-5 aero med original motor förutom steg tre....

    och vad ligger original ladd på??
    9-3 ss vector -08 biopower 2,0t http://www.garaget.org/?car=197453
    9-5 aero kombi-02 såld http://www.garaget.org/?car=87190
    9-3 aero-01 såld http://www.garaget.org/?car=24713

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    de vet väl din trimleverantör, de är ju inte nått som du själv pillar med utan de är ju programetat i programet, vilket då ger att steg 3 just har en egen inställning (beroende på leverantör) som borde va rekomenderat.

    Men de bror ju på leverantör, har du steg3 så har du ju ett laddtryck, vill du ha högre än det så har du ju inte längre steg3 utan idividuelt.
    vore det inte bara enklare att svara på hans fråga?
    nu vet ju jag då inte om du inte vet det...

    //mvh
    nu är allt borta förutom volvon...
    Skön bil..

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 032

    Re: original laddtryck 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av sulo
    vad e original laddtryck i en 9-5 aero-02

    vad e att rekomendera i max tryck i en sådan bil med ett steg tre och inga mera modifieringar i motorn
    original ligger det på 0,7-1,1bar ca.

    Du bör inte ladda mer än 1,3-1,4bar på ett st3.
    Sedan beror det på tändning och bränsle också.

    Du kan dock inte vara säker då de går sönder på org effekt också om du har otur.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 333
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men de bror ju på leverantör, har du steg3 så har du ju ett laddtryck, vill du ha högre än det så har du ju inte längre steg3 utan idividuelt.
    Egentligen siktar ju inte styrsystemet i 9-5 mot laddtryck som på våra gamla bilar, jag tror att problemställningen snarare handlar om vilket övertryck som kan anses tangera det ohälsosamma innan man bör byta interna komponenter, med hänsyn till luft som vill blåsa förbi kolvringar och liknande.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    oskarshamn
    Inlägg
    105

    Re: original laddtryck 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av sulo
    vad e original laddtryck i en 9-5 aero-02

    vad e att rekomendera i max tryck i en sådan bil med ett steg tre och inga mera modifieringar i motorn
    original ligger det på 0,7-1,1bar ca.

    Du bör inte ladda mer än 1,3-1,4bar på ett st3.
    Sedan beror det på tändning och bränsle också.

    Du kan dock inte vara säker då de går sönder på org effekt också om du har otur.

    Mvh Sasse


    tackar för ett svar på det jag frågade

    mvh sulo
    9-3 ss vector -08 biopower 2,0t http://www.garaget.org/?car=197453
    9-5 aero kombi-02 såld http://www.garaget.org/?car=87190
    9-3 aero-01 såld http://www.garaget.org/?car=24713

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    Original laddtryck? OG9-5 Aero

    Tjena, var och provkörde en Aero 9-5 från 2004 idag som jag tänkt köpa. Märkte dock att turbon laddade ca 0.7 bar som högst... Är detta normalt eller är något fel?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    971
    Hur vet du det är också frågan? Är det med en inbyggd extra mätare kan ju den visa lite tokigt.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 228
    Medlem#
    6069
    Maxladdet är runt 1 bar om den är original, ibland lite mer, ibland lite mindre, beroende på hur mycket tryck som behövs för att uppnå rätt luftmassa.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Skick på bl.a. vakuumslangar kan ju påverka och behöver väldigt ofta bytas som första åtgärd på nyinköpta Saabar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 485
    Medlem#
    4156
    Var motorn kall (som i nystartad) när du avgjorde detta?

    Det ligger en laddtrycksbegränsning innan motortempen kommit upp en bit. Åtminstone gör vår -04 det.

    Annars som HeRmAN säger, vakuumslangar och/eller backventiler på slangarna är ofta ett problem.

    Ett helsike att hitta orsaken ibland, tack och lov ganska lätt att meka med. (Just backventilerna är ett eget kapitel. De och slangarna sitter ihop i ett stycke. Antingen får man byta slangpaket för några härliga tusenlappar eller också så mekar man dit eftermarknadsbackventiler. Finns lite varstans, på E-bay kostar en vettig ersättare en tjuga. Att sen få dit dom vettigt är nästa problem. Antingen värma/pressa dit på orignalslangar eller byta ut all slang mot eftermarknads.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Det satt en dit monterad laddtrycksmätare, såklart att set skulle kunna vara fel på den men när jag körde den så kändes det som att den inte riktigt gav all kraft. Skulle också kunna vara för att jag inte är van vid fulltryckare.

    Vet ju att turbon på dessa ska hålla väldigt bra men nästa "problem" är väl att ägaren inte visste om turbon varit bytt tidigare, då bilen gått 19xxx mil.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Aero har TD04HL-15T och de brukar lätt hålla 30k mil utan större problem om motorn blivit servad och inte är alltför trimmad. Fattas det laddtryck ligger felet troligen nån annanstans.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Jag provkörde en bil (Aero -02) åt grannpojken och den gick inte som den skulle men efter byta av vakuumslangar och en backventil så åkte mungiporna upp på honom
    så kolla det först (det är billigt att åtgärda) innan djupare felsökning och är bilen till salu så har du ju ett argument att pruta eftersom den inte går som den ska och köparen får ta risken och kostnaden för att lösa problemet eftersom säljaren inte varit smart nog att sälja bilen i bättre skick.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Aero har TD04HL-15T och de brukar lätt hålla 30k mil utan större problem om motorn blivit servad och inte är alltför trimmad.
    Fråga på det: är det skonsamt för turbon att ha lite dåliga vakuumslangar...? Håller den längre då, eller kvittar det?
    Saab 9-5 Aero 2004, B235R Kombi

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Är det inte dumt att ha ett inte helt fungerande reglersystem?
    Koppla då hellre ihop C och W och kör på grundladd eller gasa mjukare. Inget av detta gör dock inte att man inte behöver sköta service.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 625
    Medlem#
    8924
    På en 9-5 Aero -04 bör laddtrycket ligga på ungefär följande, förutsatt att man är vid havsnivå med normalt lufttryck på ungefär 1013mbar. Tänk dock på att det varierar något med varvtalet, så följande siffror gäller vid ungefär 4000rpm.

    Utetemperatur - laddtryck
    -20°C - 0,60bar
    -10°C - 0,70bar
    0°C - 0,75bar
    10°C - 0,85bar
    20°C - 0,90bar
    30°C - 1,00bar

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Påverkas inte utslaget på en eftermonterad mätare av temperaturstegringen efter turbon, temperaturen kan ju stiga rejält med mindre effektiv IC eller är det försumbart?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Min fråga var mer hypotetisk
    Jag har bytt slangar och ventiler, och servicen sköter jag jajamen!
    Men turbon har gått 26k så funderingarna går på hur länge den ska fortsätta så här bra..
    Allt gott!
    Saab 9-5 Aero 2004, B235R Kombi

Liknande ämnen

  1. Vilket laddtryck 9000 Aero -97 original?
    Av dfj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 22:43
  2. original laddtryck 9-3 2.0T 185 hk -98
    Av kinga i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 16:15
  3. laddtryck på original t8-89?
    Av davod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 21:08
  4. original laddtryck
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 16:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •