vad e original laddtryck i en 9-5 aero-02
vad e att rekomendera i max tryck i en sådan bil med ett steg tre och inga mera modifieringar i motorn
vad e original laddtryck i en 9-5 aero-02
vad e att rekomendera i max tryck i en sådan bil med ett steg tre och inga mera modifieringar i motorn
9-3 ss vector -08 biopower 2,0t http://www.garaget.org/?car=197453
9-5 aero kombi-02 såld http://www.garaget.org/?car=87190
9-3 aero-01 såld http://www.garaget.org/?car=24713
de vet väl din trimleverantör, de är ju inte nått som du själv pillar med utan de är ju programetat i programet, vilket då ger att steg 3 just har en egen inställning (beroende på leverantör) som borde va rekomenderat.
Men de bror ju på leverantör, har du steg3 så har du ju ett laddtryck, vill du ha högre än det så har du ju inte längre steg3 utan idividuelt.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
jag ska givetvis inte pilla med det själv...
i min 9-3 aero rekomenderades det inte högre än1.3 med motor original förutom steg 3
så min undran är om någon kanske ha hört vad man rekomenderar i en 9-5 aero med original motor förutom steg tre....
och vad ligger original ladd på??
9-3 ss vector -08 biopower 2,0t http://www.garaget.org/?car=197453
9-5 aero kombi-02 såld http://www.garaget.org/?car=87190
9-3 aero-01 såld http://www.garaget.org/?car=24713
vore det inte bara enklare att svara på hans fråga?Ursprungligen postat av Pumba
nu vet ju jag då inte om du inte vet det...
//mvh
nu är allt borta förutom volvon...
Skön bil..
original ligger det på 0,7-1,1bar ca.Ursprungligen postat av sulo
Du bör inte ladda mer än 1,3-1,4bar på ett st3.
Sedan beror det på tändning och bränsle också.
Du kan dock inte vara säker då de går sönder på org effekt också om du har otur.
Mvh Sasse
Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience
Egentligen siktar ju inte styrsystemet i 9-5 mot laddtryck som på våra gamla bilar, jag tror att problemställningen snarare handlar om vilket övertryck som kan anses tangera det ohälsosamma innan man bör byta interna komponenter, med hänsyn till luft som vill blåsa förbi kolvringar och liknande.Ursprungligen postat av Pumba
/J
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Ursprungligen postat av Sasse
tackar för ett svar på det jag frågade
mvh sulo
9-3 ss vector -08 biopower 2,0t http://www.garaget.org/?car=197453
9-5 aero kombi-02 såld http://www.garaget.org/?car=87190
9-3 aero-01 såld http://www.garaget.org/?car=24713
Tjena, var och provkörde en Aero 9-5 från 2004 idag som jag tänkt köpa. Märkte dock att turbon laddade ca 0.7 bar som högst... Är detta normalt eller är något fel?
Hur vet du det är också frågan? Är det med en inbyggd extra mätare kan ju den visa lite tokigt.
Maxladdet är runt 1 bar om den är original, ibland lite mer, ibland lite mindre, beroende på hur mycket tryck som behövs för att uppnå rätt luftmassa.
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11
Skick på bl.a. vakuumslangar kan ju påverka och behöver väldigt ofta bytas som första åtgärd på nyinköpta Saabar
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Var motorn kall (som i nystartad) när du avgjorde detta?
Det ligger en laddtrycksbegränsning innan motortempen kommit upp en bit. Åtminstone gör vår -04 det.
Annars som HeRmAN säger, vakuumslangar och/eller backventiler på slangarna är ofta ett problem.
Ett helsike att hitta orsaken ibland, tack och lov ganska lätt att meka med. (Just backventilerna är ett eget kapitel. De och slangarna sitter ihop i ett stycke. Antingen får man byta slangpaket för några härliga tusenlappar eller också så mekar man dit eftermarknadsbackventiler. Finns lite varstans, på E-bay kostar en vettig ersättare en tjuga. Att sen få dit dom vettigt är nästa problem. Antingen värma/pressa dit på orignalslangar eller byta ut all slang mot eftermarknads.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Det satt en dit monterad laddtrycksmätare, såklart att set skulle kunna vara fel på den men när jag körde den så kändes det som att den inte riktigt gav all kraft. Skulle också kunna vara för att jag inte är van vid fulltryckare.
Vet ju att turbon på dessa ska hålla väldigt bra men nästa "problem" är väl att ägaren inte visste om turbon varit bytt tidigare, då bilen gått 19xxx mil.
Aero har TD04HL-15T och de brukar lätt hålla 30k mil utan större problem om motorn blivit servad och inte är alltför trimmad. Fattas det laddtryck ligger felet troligen nån annanstans.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag provkörde en bil (Aero -02) åt grannpojken och den gick inte som den skulle men efter byta av vakuumslangar och en backventil så åkte mungiporna upp på honom
så kolla det först (det är billigt att åtgärda) innan djupare felsökning och är bilen till salu så har du ju ett argument att pruta eftersom den inte går som den ska och köparen får ta risken och kostnaden för att lösa problemet eftersom säljaren inte varit smart nog att sälja bilen i bättre skick.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Är det inte dumt att ha ett inte helt fungerande reglersystem?
Koppla då hellre ihop C och W och kör på grundladd eller gasa mjukare. Inget av detta gör dock inte att man inte behöver sköta service.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
På en 9-5 Aero -04 bör laddtrycket ligga på ungefär följande, förutsatt att man är vid havsnivå med normalt lufttryck på ungefär 1013mbar. Tänk dock på att det varierar något med varvtalet, så följande siffror gäller vid ungefär 4000rpm.
Utetemperatur - laddtryck
-20°C - 0,60bar
-10°C - 0,70bar
0°C - 0,75bar
10°C - 0,85bar
20°C - 0,90bar
30°C - 1,00bar
Påverkas inte utslaget på en eftermonterad mätare av temperaturstegringen efter turbon, temperaturen kan ju stiga rejält med mindre effektiv IC eller är det försumbart?
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Min fråga var mer hypotetisk
Jag har bytt slangar och ventiler, och servicen sköter jag jajamen!
Men turbon har gått 26k så funderingarna går på hur länge den ska fortsätta så här bra..
Allt gott!
Saab 9-5 Aero 2004, B235R Kombi