Hej, har en saab 9000 cs -97. Problemet ä'r att min kylfläkt går igång så fort jag startar bilen, oavsett om det är varmt eller 20 minus ute. Någon som varit med om detta?
Edit: Förtydligade rubriken något. Moderator /LM
Hej, har en saab 9000 cs -97. Problemet ä'r att min kylfläkt går igång så fort jag startar bilen, oavsett om det är varmt eller 20 minus ute. Någon som varit med om detta?
Edit: Förtydligade rubriken något. Moderator /LM
Jag skulle slå ett slag för Thermogivaren som sitter på kylaren, på högersidan en bit ner (i bilens färdriktning)
Skulle tro att där är kortis, så att fläkten går konstant!
Min gissning
Ш E L i П - 9-3 2.0t
Sluta leta termokontakten på kylaren. Det sitter inte någon sådan på en -97:a.
Fläkten styrs av motorstyrdonet via ett relä i reläboxen vid batteriet om jag minns rätt. Testa att byta detta.
Edit: Ett kretsschema till hjälp: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13742.pdf
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Tack för info LM!
Hade ingen aning om att det inte satt på -97
Då har jag lärt mig något idag med!
Ш E L i П - 9-3 2.0t
Tack för svaren, får testa detta då! Eller menar du att det är styrdonet man ska byta eller relät?
Pröva byta relä först!
Ш E L i П - 9-3 2.0t
HA HA !
Motorstryret är inte inblandat i kylfläkten på en 9000.
Utan det är EDU som sköter det. Gissningsvis är det antingen ett relä som klibbat, eller givaren som gett upp. Är givaren knas så blir ofta inte alltid temperaturvisningen galen. Givaren sitter vid termostathuset.
Så har vi ju en bubblare, A/C-tryckgivaren. Men en sak i taget...
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
ok
Ja tempmätaren är faktiskt knas, den visar inget alls.
Hej !
Så, två alternativ...
Mäta (1) eller chansa (2).
1) Mäta, mät resistansen hos givaren vid kall motor. (notera hur kall) tala om vad det blev. Är motorn låt säga runt 0 grader, så skulle jag GISSA på att resistansen är i häradet 6 kOhm. Ser du istället kring (gissar) under 200 Ohm så vet du med säkerhet att den är kass. Lika så om du ser en resistans långt över 15 kOhm. (har ingen vhandbok framför mig, gissa lite)
I ditt fall så kan man på god grund gissa att antingen är resistansen mycket hög eller mycket låg. (långt utom normala värden) Eftersom tempmätaren visar nada.
2) Byt skiten...
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Böjer mitt huvud av skam då jag i morgontimmen felaktigt läste kretsschemats "EDU" som "ECU". Doktorn har ju förklarat detta för mig och andra för många år sedan.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Senast redigerat av Moderator den 2023-09-10 klockan 17:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Så här ställdes diagnosen då: http://forum.saabturboclub.com/viewt...925523#p925523 om någon annan vill ha svart på vitt i felsökningssyfte.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Sådär, bytte givaren, nu går inte fläkten hela tiden plus att tempmätaren fungerar.
Man tackar för hjälpen!
Tillämpade du alternativ 1) eller 2) ?
Senast redigerat av Moderator den 2023-09-10 klockan 17:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Jag körde alt 2. Kostade ju bara 152 riksdaler på saab
Platsar in i FAG enligt mig.
Dr.Boosten och LM ha den ära.
Med vänlig hälsning
George
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Har du så gott om pengar så kan du skicka en hundring till mig oxo...Ursprungligen postat av penta72
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hej!
Jag har en Saab 9000 Aero -96 vars kylarfläkt ej vill fungera. Jag har provat att byta tempgivare utan något resultat. Dock så klättrade tempmätarnålen lite högre upp än tidigare, men fläkten står fortfarande lika stilla. Jag provade att koppla in en annan fläkt som jag vet fungerar, men den snurrade inte. Den nuvarande fläkten vet jag inte om den fungerar, men med tanke på att den andra fläkten inte heller snurrade så lär det inte spela någon roll. Jag har även provat att bygla reläet, men utan något resultat. Vad kan det vara för fel?
Såhär ser det ut i min relä- och säkringsbox. Nere i vänstra hörnet finns det en plats för en fläktsäkring. Det ska inte sitta något där eller? Sen har någon tidigare ägare pysslat så att fläkten går på högsta hela tiden, tror jag. Därför är det någon särskild kabeldragning från där ett relä ska sitta till en säkring. Dock så är säkringen som sitter i ena änden av kabeln bränd. Det skulle inte kunna ha något med saker att göra eller?
Rättning: High speed-reläet sitter där vanligtvis, men när bilden togs hade jag tagit bort det.
Edit 170621: Tidigare problemet var löst i några dagar. Nu går fläkten hela tiden istället.
Senast redigerat av FyoDisco den 2018-09-20 klockan 23:13.
kolla 40amp säkring som är märkt "2" på plastlocket.
mät sedan om det finns spänning fram till reläet även om bilen är avstängd.
bygla relä och kolla om det finns spänning vid kontakt till fläkt.
Kolla även om du har 2 kablar eller 3 kablar till fläkten, jag har bara sett 2 kablars varianten.
i övrigt kan du testköra fläkten.
Hur är det på den aktuella bilen, när ska fläkten starta? Min ska jag ta rätt hårt med för att den ska gå igång...