Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 150 hk till 190 hk OG9-3 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -

    150 hk till 190 hk OG9-3 -02

    Hej!

    Jag har en saab 9-3 2002 2.0 turbo (150 hk) som jag tänker trimma. Jag har hittat en firma som heter Autostable som gör en trimning som ökar effekten från 150 till 190 hk. Och det låter rimligt eftersom jag inte vill få så mycket effekt och utsätta motorn för påfrestningar som kan leda till många problem plus att jag inte har råd med mycket ökning och det som tillkommer med uppgradering av hårdvaran. Men frågan här är: kan min motorn hantera den här ökningen på 40 hk utan att bli utsatt för påfrestningar som gör att den blir "sprickkänslig" om man säger så? Ökar den alltså risken för att delar ska börja gå sönder och sprickor ska dyka upp? Eller klarar denna motorn av den lätt?
    Skulle uppskatta lite hjälp med dessa frågor!
    Tack på förhand
    Christian.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Högre effekt och vridmoment innebär såklart större påfrestning på mekaniken i motor och drivlina, men drivlinan tål högre effekter då det är samma motor även i de orginal starkare motorvarianterna 2.0T och Aero (annat turboaggregat har jag för mig).
    Och oavsett om du kör trimmat eller ej så gäller det att köra med skallen - det är klart att en förare som konstant kör med pelle i mattan sliter ut sin motor snabbare än någon som kör mer sansat.

    En annan avgörande sak är hur trimmjukvaran är skriven, det påverkar hårdvarans hållbarhet. Är den vridmomentbegränsad på låga växlar? Höjs avgastemperaturen? Ändras avgasernas sammansättning? Vad görs med säkerhetsspärrar (varvtalsstopp, knacksensorer o.s.v.)? Duktiga trimmare håller koll på sådant för att minimera risken att skada motorn.

    Så jag skulle ju vända mig till någon av de firmor som är erkänt duktiga på att trimma saab och som gjort det i många år. Typ Nordic, Maptun, eventuellt även BSR eller speedparts.

    Det innefattar inte autostable: De är inte kända i det här forumet, och av hemsidan att döma är det en dansk firma som trimmar allt på 4 hjul och som tror att din saab är en "sedan/kombi" (hur bra detaljkunskap har de då på just din bilmodell)?. Dessutom ruskigt dyra, maptuns steg1 till din bil kostar 2.796 kr och Nordic tar 2500:- för sin steg1.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2017-05-17 klockan 15:55.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och blir du först medlem i STCS kan du köpa trim med klubbrabatten samt mycket annat
    Sponsorerna har dessutom koll på vad som är lämpligast för just din bil.
    Notera att du först måste bli medlem innan du kan utnyttja klubbens rabatter.

    www.maptun.com
    http://www.nordictuningdalarna.com/
    www.speedparts.se
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Just 190hk låter ju misstänkt likt SAABs "original-trim" till 2.0t 150hk som väl fanns både till 9-5 och 9-3? Eller det var kanske bara 9-5? Och det var väl bara till modellåren 98-00 som det passade? Med det gamla insuget och högkomp-motorn?
    Fast det är ju inte raketforskning att ändra det programmet till att passa även 9-3.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Saabs trim till 9-3 gav 170 Hk och 260 Nm såvitt jag minns.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Just 190hk låter ju misstänkt likt SAABs "original-trim" till 2.0t 150hk som väl fanns både till 9-5 och 9-3?
    Till 9-5 vill jag minnas att det var 192hk, typ denna.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Högre effekt och vridmoment innebär såklart större påfrestning på mekaniken i motor och drivlina, men drivlinan tål högre effekter då det är samma motor även i de orginal starkare motorvarianterna 2.0T och Aero (annat turboaggregat har jag för mig).
    Och oavsett om du kör trimmat eller ej så gäller det att köra med skallen - det är klart att en förare som konstant kör med pelle i mattan sliter ut sin motor snabbare än någon som kör mer sansat.

    En annan avgörande sak är hur trimmjukvaran är skriven, det påverkar hårdvarans hållbarhet. Är den vridmomentbegränsad på låga växlar? Höjs avgastemperaturen? Ändras avgasernas sammansättning? Vad görs med säkerhetsspärrar (varvtalsstopp, knacksensorer o.s.v.)? Duktiga trimmare håller koll på sådant för att minimera risken att skada motorn.

    Så jag skulle ju vända mig till någon av de firmor som är erkänt duktiga på att trimma saab och som gjort det i många år. Typ Nordic, Maptun, eventuellt även BSR eller speedparts.

    Det innefattar inte autostable: De är inte kända i det här forumet, och av hemsidan att döma är det en dansk firma som trimmar allt på 4 hjul och som tror att din saab är en "sedan/kombi" (hur bra detaljkunskap har de då på just din bilmodell)?. Dessutom ruskigt dyra, maptuns steg1 till din bil kostar 2.796 kr och Nordic tar 2500:- för sin steg1.
    Tack för svaret! blev intresserad av autostable eftersom de ökar effekten till 190 hästkrafter medan andra firmor ökar direkt till 225. Då tänkte jag att 190 skulle vara bra och inte belasta motorn lika mycket som 225 hk. Jag såg därtill att autostable hade många branscher Sverige vilket gör att firma låter pålitlig om man säger så. Går det att få en skräddarsydd trimning vad du vet på någon av de här kända firmorna?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Du kan nog få ett snällare program från både Maptun och Nordicdalarna om du lyfter luren och pratar med dem.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av chrisrahi Visa inlägg
    Då tänkte jag att 190 skulle vara bra och inte belasta motorn lika mycket som 225 hk. ... Går det att få en skräddarsydd trimning vad du vet på någon av de här kända firmorna?
    Nja, 190hk kan vara skadligare för motorn än 225hk om programmet inte är ordentligt gjort (det är inte bara effekten som kan skada motorn).

    Hur mycket du belastar motorn handlar ju främst om hur du använder gaspedalen - trycker du plattan i mattan hela tiden med ryckiga uppvarvningar och hjulspinn vid varvstoppet så är det klart att du sliter mer på bilen.

    Men är du riktigt orolig för de sista 35hk är jag övertygad om att maptun och nordic kan skräddarsy ett 190hk-program till dig, de brukar vara väldigt tillmötesgående. Lyft luren och fråga!


    Citat Ursprungligen postat av chrisrahi Visa inlägg
    Jag såg därtill att autostable hade många branscher Sverige vilket gör att firma låter pålitlig om man säger så.
    Mja, kollar man de 11 "branscherna" i Sverige som listas på deras sida så hittar man följande:
    - 1 liten husbilsförsäljare
    - 1 (namnkunnig) avgassystemsförsäljare
    - 1 liten beg. bilförsäljare som startade verksamheten 2014
    - 1 karosseriverkstad
    - 1 litet folieringsföretag
    - 1 mekonomen
    - 2 st lackskyddsföretag
    - 2 st vars webbsidor inte funkar (existerar företagen ens?)
    - 1 "egen" butik, dock verkar det inte finnas något företag registrerat på den adressen som uttryckligen pysslar med motoroptimering. Det närmsta man kan komma är en beg. bilförsäljare och en biltvättfirma.

    I mina ögon verkar autostable försökt skaka fram vem som helst som kan tänka sig vara återförsäljare i syfte att framstå som ett stort företag. Inget ont om folierare, men jag ser nog hellre att de pysslar om min bils exteriör än dess motorstyrsystem.

    Jämför med Maptun: Företaget startades för 17 år sedan med enda produkt att trimma saabar och har sedan dess växt till en auktoriserad saab-verkstad och saab-reservdelsåterförsäljare med 14 anställda.

    Vilket känns mest seriöst?

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2017-05-17 klockan 21:58.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Och oavsett om du kör trimmat eller ej så gäller det att köra med skallen - det är klart att en förare som konstant kör med pelle i mattan sliter ut sin motor snabbare än någon som kör mer sansat.
    Jag håller med dei i sak, MEN det är väl ofatst inte att gasa hårt som är problemet, problemet är mer folk som kör "fel", tokgasar med kall motor till exempel, eller sidesteppar kopplingen vid start,
    varvar till varvstoppet osv.. för att inte tala om folk som struntar i oljebyten och liknande.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    ...

    Jämför med Maptun: Företaget startades för 17 år sedan med enda produkt att trimma saabar och har sedan dess växt till en auktoriserad saab-verkstad och saab-reservdelsåterförsäljare med 14 anställda.

    Vilket känns mest seriöst?
    Nordic sålde "chip-trim" till Saab redan på 80-talet...

    Ring Maptun eller Nordic och fråga dem. De kommer att ge samma svar eftersom de är experter på detta. Sedan kan du bestämma hur du skall gå vidare. Blir du medlem, blir det billigare...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Dom är ju inte billigare heller. Kör på 200 hk och gasa lugnt....

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nja, 190hk kan vara skadligare för motorn än 225hk om programmet inte är ordentligt gjort (det är inte bara effekten som kan skada motorn).

    Hur mycket du belastar motorn handlar ju främst om hur du använder gaspedalen - trycker du plattan i mattan hela tiden med ryckiga uppvarvningar och hjulspinn vid varvstoppet så är det klart att du sliter mer på bilen.

    Men är du riktigt orolig för de sista 35hk är jag övertygad om att maptun och nordic kan skräddarsy ett 190hk-program till dig, de brukar vara väldigt tillmötesgående. Lyft luren och fråga!




    Mja, kollar man de 11 "branscherna" i Sverige som listas på deras sida så hittar man följande:
    - 1 liten husbilsförsäljare
    - 1 (namnkunnig) avgassystemsförsäljare
    - 1 liten beg. bilförsäljare som startade verksamheten 2014
    - 1 karosseriverkstad
    - 1 litet folieringsföretag
    - 1 mekonomen
    - 2 st lackskyddsföretag
    - 2 st vars webbsidor inte funkar (existerar företagen ens?)
    - 1 "egen" butik, dock verkar det inte finnas något företag registrerat på den adressen som uttryckligen pysslar med motoroptimering. Det närmsta man kan komma är en beg. bilförsäljare och en biltvättfirma.

    I mina ögon verkar autostable försökt skaka fram vem som helst som kan tänka sig vara återförsäljare i syfte att framstå som ett stort företag. Inget ont om folierare, men jag ser nog hellre att de pysslar om min bils exteriör än dess motorstyrsystem.

    Jämför med Maptun: Företaget startades för 17 år sedan med enda produkt att trimma saabar och har sedan dess växt till en auktoriserad saab-verkstad och saab-reservdelsåterförsäljare med 14 anställda.

    Vilket känns mest seriöst?
    Aa, det kanske du har rätt i. Och jag har frågat båda firmorna och de sade att de kunde göra så att jag får en mindre ökning utan några problem!

    - - - Uppdaterad - - -

    De har saker du nämnde är jag väldigt mån om att inte göra. Det är därför man hör folk gnälla hela tiden, de kanske tror att det är fel på bilen med det är fel på deras sätt att köra eller att inte bry sig om underhållet.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och glöm inte detta!

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och blir du först medlem i STCS kan du köpa trim med klubbrabatten samt mycket annat
    Sponsorerna har dessutom koll på vad som är lämpligast för just din bil.
    Notera att du först måste bli medlem innan du kan utnyttja klubbens rabatter.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •