Sidan 33 av 33 FörstaFörsta ... 23313233
Resultat 641 till 646 av 646

Ämne: Mr_SunBear's Garage - Bilarna och projekten

  1. #641
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471
    Ett riktigt snabbjobb ägde rum denna afton på svärföräldrarnas 9-5. Svärfar sa härom veckan att de ärgade sidospeglarna drar ned intrycket på bilen.




    Lite plast demonterades 8 skruv lossades och en rivig stålborste en kniv lite slip och manuellt hederligt arbete senare så var de redo för färg.




    Värsta ärget borta och rengjort. Svart halvblank var kulören som valdes efter ett par lager grå primer. Tyvärr så hade munstycket på burken blivit ett så kallats ”spott och fräs” modellen vilket gav lite struktur på färgen. Speglarna fick bakas och torka till sig i det fina solskenet som rådde.



    Dammtorrt++ då kan man montera det är sedan gammalt. Svärfar strålande nöjd och visst blev det helt ok.



    Trevlig helg på er!

    9 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #642
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471

    Mr_SunBear's Garage - Bilarna och projekten

    Mor kom på besök idag då det är långhelg. I julas blev hon förtjust över vår Toyotas led extraljus. Jag förstod vinken och beställde ett kit förra veckan samma modell som jag har på japanen och Tazzen. Nu var det 3:e ggn jag monterade dem så det tog allt som allt två timmar. Mor nöjd.









    Fick köra ut 9-5:an från garaget för att kunna hålla på med mors bil. Tyckte Tazzen rullade tungt när jag körde ut den. Punktering höger bak en stor skruv i däcket. Det händer alltid mig när jag köpt nya däck. Irriterande och tråkigt, få se om jag kan få det fixar i morgon.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-05-10 klockan 11:59.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #643
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471
    Ordningen återställd. Lagad från insidan som jag vill ha det.

    4 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #644
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471
    En olycka kommer aldrig ensam eller vad är det man brukar säga...

    Först punkteringen som jag nämnt i tidigare inlägg ovan. Förra veckan så upptäckte jag att Tazzens ac är inte så cool längre, skumt den funkade ju prima nyss, mer om det lite senare.

    I tisdags när sambon skulle iväg och pyssla med havremoppar så startade inte Toyotan! Lixom vad är det för sätt!? Startmotorn snurrade på som bara den men inte ett liv. Jag letade fram instruktionsboken och började kolla lite säkringar men inget var knas gällande dem så ingen lösning där. Jaha bara att bogsera den till Toyota på onsdag så får de kolla på det. Men så senare på kvällen så fick jag en tanke att testa med nyckel nummer två och givet så startade Japanen direkt vid prov, provade den andra nyckeln igen och inte ett liv. När denna Aurisen levererades så fick man med två nycklar en "manuell" nyckel och en nyckel med fjärrupplåsning. Vi och även min far har bara använt den med fjärrupplåsning givet för vem vill använda en nyckel i dörren för att låsa o låsa upp så 80-tal. Onsdag förmiddag blev det ett besök på Toyota och förklarade mitt dilemma, denna nyckel funkar denna funkar inte. Servicemottagaren tog nycklarna och gick direkt ut på verkstaden för att diskutera detta med ngn kunnig. Kort därefter kom han tillbaka och sa, well det här ska inte kunna hända att transpondern i nyckeln "lägger av". Vi tar in bilen direkt och kollar om det går att programmera om nyckel igen. Tog en kopp kaffe och sedan kom han tillbaka, tyvärr transpondern är död bilen får ingen kontakt med nyckeln. Lösning ny nyckel och programmering till en kostnad av 3000 kr. Så just nu väntar jag bara på ett sms när nya nyckeln är klar och bilen ska in en snabbis för programmering.

    Tazzens ac la helt plötsligt av den levererade fin kyla för typ två veckor sedan då vi hade en försmak av riktig sommarvärme, sedan stod bilen i garaget nästan en vecka sedan var kylan borta. Kollade säkringar och reläer, tyckte mig höra på motorn att kompressorn slog till och från om man tryckte på "ac off". Tryckte på påfyllningsventilen och det pös hm... Nu i helgen så var vi uppe vid sommarstället och där finns en BDS verkstad som tar 995kr för ac service tömning sugning koll påfyllning med ny olja och gas från en sådan där helautomatisk maskin. I fredags var jag där för koll och det var typ bara 30 gram gas kvar av 825 som ska vara där men maskinen sa att allt var ok alla tester var godkända med tryck och vakuum. Systemet fylldes och isande skön kyla kom ur utblåsen men säg den lycka som varar, den varade i 30 minuter sedan var det slut på kyla.. suck. Efter lite sökning med ficklampa så hittades läckage i en av slangarna som går på balken vid subramen, den som ligger i ett "folierör". Så nu är frågan, ska man bara byta just det röret och torkfiltret eller ska man byta bägge rören och torkfiltret eller allt, kondensor, filter och rören. Hur hade ni resonerat? Det är eftermarknads delar som ska sättas dit inte SAAB/Orio prylar är tanken. Nog om detta.





    Jag har pysslat med ett par "hilly billy" lösningar på saaben som jag inte nämnt. Den första är glappig sladdrig blinkersspak, den är glapp upp och ned samt även in och ut i fästet som hela spak-mojängen sitter fast i på rattstången. Väldigt irriterande i min värld så det måste fixas. Bort med plastkåporna sitter tre skruv två bakom ratten och en under, sedan kan man ta loss dem. Spakarnas "kropp" har flärpar som låser fast dem i fästena som sitter på stången, bägge dessa var hela men det glappade friskt ändå, så jag tog ut spaken och kollade i botten på den, där finns ett par plast piggar som kanske såg skadade ut men bör vara längre för att förhindra att spaken kan glappa i fästet. Hm, vad göra? Så jag tog och skar av två bitar av en gummislang som var dubbelt så bred som de plastpiggarna stack ut tryckte dit slang stumparna där och sedan monterade tillbaka spaken och lås-flärparna låste som tänkt och allt var stumt och stabilt. Så nu är premiumkänslan i spaken total, Yes! Kostnad 0 kr.





    Den andra fixen/provet gäller gummibussningen som sitter i momentstaget mellan subframe och växellådan, med tiden milen så blir den bussningen slapp och glappig vilket medger att motorpaketet kan röra sig mer vilket upplevs som "slappt". Jag hade gummibitar liggandes i garaget så jag klippte till en lagom bit fasade av ena sidan lite så den blev som en kil så den kan tryckas in i mellanrummet, på med lite "halka lätt" sedan med en poligrips hjälp så pressades den på plats. Den modden gjorde skillnad till det bättre klart mindre rörelse under huven. Kul, kostnad 0 kr.





    Så nu nutid eller rättare sagt igår så hjälpte jag min svågers svärfar med att byta fläktmotståndet på hans og9-5:a då den fläkten var tämligen trött. (Samma bil som jag skrivit om tidigare där främre katten rasat och skapade problem) Han frågade för ett tag sedan vad det kunde vara och jag sa att oftast är det just motståndet som är boven i detta och i samma stund sa jag att jag kunde hjälpa han med bytet bet mig i tungan direkt efter. Har gjort det bytet en gång tidigare och det är trångt som fan om man inte tar bort plasten som täcker akvariet men det krävs att man tar bort torkararmarna för att kunna ta bort plasten och skyddet över fläktmotorn. Steg 1 plocka av minuspolen (eller säkring 22?) är en fördel för att fläktmotståndets kylflänsar ska inte komma i kontakt med annan metall (jordas) för då blir det gnistor. Så bort med handskfacket och plasten under för att komma åt FM kontakter samt skruva loss det från plastgaveln där kupeluftfiltret huserar innanför. Sedan lyfter man på plasten som ligger över akvariet/torpeden så man kommer åt kabel och kontakten till fläktmotorn så man kan lossa kontakten. Sedan trär man ut det underifrån. Den nya FM är ett från PP hoppas det håller ihop, det var ägaren som köpte det. Sedan monterar man tillbaka det i bakvänd ordning sas passade även på att byta kupeluftfiltret när vi ändå var där och det behövdes onekligen bytas och städas för där var gott om biologiskt skräp. Allt ihop och fläkten fungerar som den ska med full kraft när så önskas, det hela tog en timme och gick betydligt smidigare än vad jag minns det gjorde sist.












    Idag söndag så ville svärfar att jag skulle hjälpa han att kolla på en gammal "Grålle" Ferguson traktor (anno 1954) som inte har gnista på tändstiften trots nya tänddelar. Det är en grannes traktor som dog på åkern rätt av (gnistan försvann) för ngt år sedan som nu svärfar ska få fart på igen är tanken, det ska bytas diverse slangar till kylvatten och annat tillpiff. Men där satt helt nya grejor tändspole, brytare, konding, fördelarlock, rotor, kablar som svärfar beställt och monterat men ändå ville det sig inte. Nu ska man veta att dessa gamla traktorer har förvisso 12 volts elsystem men är plus jordade från början, flera är ombyggda till minus jordade vilket denna är men det är inte svärfars Grålle till exempel. Det kan spela en roll på hur gamla och nya komponenter är märkta. Jag är ingen hejare på gamla brytarsystem och jag är verkligen inte ett fan av att felsöka på el. Dock så var ett par saker inte rätt ihopsatta/monterade konstigt nog, svärfar hade nog fått tillfällig förvirring just där och då Att plocka runt och blanda komponenter och prova sig fram tar tid och vi spenderade en stund på det dels för att jag skulle förstå vad det var vi pysslade med sedan tröttnade jag. Så fram med multimetern och mäta volt och motstånd komponent för komponent för att se vart spänningen försvann och till slut så hittade vi den felande nya komponenten. Vi fick spänning från tändspolen till fördelarlockets stift som har kontakt med rotorn men se där försvann all spänning. Så gårdens Grålle fick låna ut sin rotor till denna grannes Grålle och vips så hade vi gnista vid stiften och motorn startade så fint så. Enligt artikelnummer så är det rätt rotor som har beställts men den är inte i rätt utförande. Har ingen koll på vad skillnaden är förutom det man ser men den nya fungerar iaf inte. Så efter lite www sökande så lokaliserade den den korrekta varianten och den är beställd.




    Svärfars bror har en VW Caddy diesel, där har kamdrevet glidit/lossnat utåt på axeln och pressat av multirem och lite annat runt omkring. Dock så har kolvar och ventiler inte smällt ihop enligt svärfar, det hände inte under körning utan på tomgång eller hur det nu var. Kamdrev och rem är bytt för 3 år sedan (av en firma) så jag vet inte om det har med det att göra. Men en sak är säker, nöjet att fixa den ska svärfar få helt själv utan min inblandning.... någon ordning får det allt vara, diesel det luktar ju illa det.




    Det var väl allt för nu.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-05-19 klockan 22:54.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #645
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 183
    Medlem#
    8758
    Den där bussningen mellan växellådan och subframen har varit uppe tidigare, den är avsedd att glappa, troligen för att inte koppla vibrationer i normalfallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #646
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 287
    Det var värst vad flitig du varit
    Det gamla fläktmotståndet kan du löda om och ha som reserv när PP delen lägger av

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •