Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lustigt rassel när Drive läggs i OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22

    Lustigt rassel när Drive läggs i OG9-5

    Hej, jag tänkte köpa en 9-5 Aero 01 automat av en vän som jag vet har problem. Ska laga den och sen sälja vidare bilen.

    Men ett problem med den är att när en växel läggs i så hörs något lustigt skrammel/rassel, från vänster sida av motorn. Det hörs bara när motorn är varm, lägger man i park så hörs det ytterst lite. Det lustiga är att det följer inte varvtalet, står man och varvar lite på tomgång så hör man det inte längre. Även prövat att sitta i passagerar sätet och dragit ut huvudet när vi kört i låg fart så hörs det inte.

    Jag kan inte riktigt lista ut vad det kan vara för ljud, om nåt sitter löst och skramlar eller vad det kan vara. Vill helst vara säker på vad det kan vara för fel innan jag köper den.

    Oljan är ganska brun/smutsigt så oljan i lådan behövs bytas också.

    Nån som vet vad det kan vara eller vad man ska titta efter.

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Kan det vara lådbyte på gång?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Kan det vara lådbyte på gång?
    Vet inte, den växlar fint, borde inte oljudet följa varvtalet eller tänker jag fel ?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Byt olja så snabbt som möjligt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Byt olja så snabbt som möjligt.
    Japp det ska göras. Var och kollade lite på bilen idag igen, rasslet kommer från toppen på ventilkåpan, vid kedjan. Kan det vara den övre kedjestyrningen ?

    Det hörs som sagt bara på tomgång, följer ej varvtalet. Ska försöka att få ljudet på film nästa gång jag är där.
    Senast redigerat av SoWut den 2017-05-08 klockan 17:33.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Kass kedja eller kedjespännare?
    /Johan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Kass kedja eller kedjespännare?
    /Johan
    Kan man kolla ifall kedjespännaren är kass på något sätt ?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Du skruvar ut den och kollar hur långt den gått ut. Man skruvar först ut den lilla muttern som håller fjädern i spännaren sen den stora 27 mm och mäter mellan spännarmering kropp och ytter klack... En rem rulle behöver skrivas ut för att få in 27 hylsan..
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Du skruvar ut den och kollar hur långt den gått ut. Man skruvar först ut den lilla muttern som håller fjädern i spännaren sen den stora 27 mm och mäter mellan spännarmering kropp och ytter klack... En rem rulle behöver skrivas ut för att få in 27 hylsan..
    Okej tack, får kolla upp den nästa gång jag är vid bilen. Tack

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av SoWut Visa inlägg
    Okej tack, får kolla upp den nästa gång jag är vid bilen. Tack
    Om du inte vet var den sitter så googla lite, finns wis instruktioner om kedjebyte på engelska SAAB sidor där detta moment ingår.... Sök "timingchain replacement wis" så får du säkert träffar..
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Om du inte vet var den sitter så googla lite, finns wis instruktioner om kedjebyte på engelska SAAB sidor där detta moment ingår.... Sök "timingchain replacement wis" så får du säkert träffar..
    Jag vet vart den sitter, men hur många brickor är det på kedjespännaren? Sist jag tog bort den resulterade det att nån bricka försvann utan att jag märkte det vilket orsakade ett stort oljespill

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det sitter en tätning på den, en så kallad stålgummiring.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Börja med att mäta upp hur långt ut spännaren gått, men jag skulle vilja titta på själva spännarens anläggningsytor ser ut - om något hänt med dessa ytor.
    /Johan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av SoWut Visa inlägg
    Jag vet vart den sitter, men hur många brickor är det på kedjespännaren? Sist jag tog bort den resulterade det att nån bricka försvann utan att jag märkte det vilket orsakade ett stort oljespill
    Det är 1 tätningsring, det är dock lätt att dra gäng paj om man försöker dra dit spännaren igen med hylsa direkt. Man får alltså vara försiktig vid återmontering. Den första biten dras med fingrarna så man känner att den går in rakt.
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    22
    Dags att uppdatera tråden tycker jag, det var som ni sa, kedjespännaren var ute på max.

    Så passade på att lyfta ut motorn för första gången någonsin, bytte balansaxel kedjan, kamkedjan & dreven. Passade även på att rengöra tråget. Nu låter han fint i motorn och går som han ska.

    Bara att lacka om hundbenen och hjulhusen och sen sälja vidare den.

    Tack för all hjälp!

Liknande ämnen

  1. GM Europe läggs ner
    Av lol i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •