Självklart inget ont om Maptun, det är oftast där eller SP jag själv handlar.
Men när det gäller vissa delar, som tex TK, är det i min värld alltid värt att välja OEM. Eller rättare sagt aldrig värt att riskera pirat.
Självklart inget ont om Maptun, det är oftast där eller SP jag själv handlar.
Men när det gäller vissa delar, som tex TK, är det i min värld alltid värt att välja OEM. Eller rättare sagt aldrig värt att riskera pirat.
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Det jag inte riktigt förstår är varför någon skulle vilja betala mer för en ny pirat än för en begagnad original. Sannolikheten för problem är betydligt mindre än med piraten, speciellt om man skaffar den på bildelsbas el dyl där man i praktiken har rudimentär "funktionsgaranti" - ångerrätten går inte att avtala bort hur som helst.
Om man nu inte bara vill slippa strulrisken och skaffar en ny original.
Senast redigerat av Långmilare den 2017-04-26 klockan 15:53.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Självklart en begagnad original, tänk på miljön!
Men elektronik åldras ju också och det är ofta ganska många mil på bilarna som skrotats.
Förhoppningsvis är den bytt strax innan skrot men det ju svårt att veta mer än versions numret.
Helt enig!
Köpa en original via bildelsbasen hade jag lätt kunna göra. Så länge den är v3.7D.
Och det är nog inte ovanligt att skrotade bilar har fått utbytt vid nåt tillfälle.
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
De jag köpt begagnade har jag valt utifrån version först och därefter datecode och helst från bil med få mil på men prio på de första kriterierna.
Alla jag köpt har varit mindre än 2 år gamla och med 3.7E. Alla har testats ordentligt direkt jag fått dem och under en månad då de har garanti. Inga problem hittills.
Så jag håller med bl.a. Långmilare
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Håller också med Långmilaren (som vanligt) men det är bra att hålla koll på version (och nu även tillv. månad).
Hade original legat på 2000-2500 kr så tror jag många skulle välja det och Orio/SEM sålt mer av dom.
Jag kollade med Fredrik på MT gällande denna ekonomi-tändkassett. De har testat den mkt i deras rotortest med olika mjukvaror och jämfört med signaler från original TK med samma mjukvaror. Knackdetektering och reglering fungerar även på denna ekonomidel/kassett.
Från Fredrik
"Vi har testat dessa seriöst. Jag har kopplat in oscilliskopet och tittat på förbränningssignalen. Denna ger ju information om förbränningen till styrenheten. Den ser bra ut. Har även provocerat fram spikning och gjort samma sak. Signalen ser bra ut och styrdonet känner av spikningen. Har gjort samma test med andra kasetter innan och då har dom varit döva vilket är katastrof."
Har man en trimmad/rejält påställd T7 maskin hade jag alltid valt original TK. Men för en billig/slit o släng bil/vardagsbil dör tillförlitlighet är viktig hade jag kunna tänka mig denna eftermarknads TK.
//B
Via TT
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2017-04-27 klockan 08:13.
Det går att hitta fräscha TK på Blocket och Tradera till rätt kurs. Det gäller att ha lite fingertoppskänsla för att hitta en säljare som håller det han lovar, men där är ju Tradera bra med ratings på säljhistorik. Köpte senast en 3.7E för 600 kr inkl frakt.
F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.
Om det bara fanns eftermarknadskassetter att tillgå (vilket förhoppningsvis är avlägset) så skulle nog denna tvingas vara förstahandsval, just för att den kanske har en chans att fungera korrekt (vilket övriga pirater inte verkar ha).
Men så länge det finns original, och speciellt fungerande begagnade original till ett lägre pris så ser jag ingen anledning att köpa den. Man ska komma ihåg att Saab hade stora problem i början att få kassetterna att hålla.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96