Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Tips på sportavgassystem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Tips på sportavgassystem

    Jag går fortfarande i tankarna att köpa en 9-5 som andrabil och har läst på om denna modell. Tänkte mig en Aero faktiskt.. som jag kunde trimma mm. Är i planeringsstadiet, så varför inte utgå ifrån årsmodell/modellår 2004. Finns det potential i att trimma dessa eller bör jag utgå ifrån modeller med mindre pållar under huven? Det finns 2.3T med 220 Hk.

    Har kikat på Nordic Performance. Finns det billigare alternativ, bättre, osv.. men om jag utgår ifrån dem; vad för sportavgassystem behövs och som man utan större klurerier kan sätta på själv?

    Tänkte hur som helst att börja med sportavgassystemet.

    Vad jag i så fall drömmer om är att erhålla 300-320 pållar så småningom.

    Tacksam för tips och kommentarer.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Att utgå ifrån en Aero är alltid trevligt. Så kör på det.

    Ett prisvärt alternativ i rostfritt är Simons Sport System.
    http://www.simons.se/produkter/sport...ab/9-5/9-5/286

    Finns i singel & dubbel.

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...06/064-h7.html
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...6/064-dh7.html

    Ett Ferrita rostfritt flex mellanrör på det (SA00001)
    http://www.ferrita.com/sv/personbil/...9-5-i-samtliga

    Samt 67mm rostfria avgasklämmor till avgassystemet, då de till Simons medföljade enbart är förzinkade.
    http://www.ferrita.com/sv/entreprena...orklamma-o67mm

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Det är nog inte så jättesvårt att montera? Klart enklast är väl att utnyttja befintlig upphängning, men dubbla avgasrör är coolt. Kommer under bilen då jag har typ smörjgrop.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Så länge du trimmar under 350 pållar duger det bra med original avgas efter kat. Jag har kört steg 3 E85 på 2 9-5 Aero med 3" downpipe, fullflödeskat och sen resten original (ca 300-305hk). Fördelen är att det inte låter speciellt mycket så man behöver inte känna sig som en byfåne när man kör genom stan plus att man inte behöver oroa sig för besiktningen.
    Sen kan man säga att original spridare är rätt så maxade runt 260hk vilket de senare har original så skall du trimma mer är spridare nödvändiga.

    2.3T 220hk är exakt samma motor som Aero, fördelen är att man har lägre skatt och oftast lägre försäkring. Sluteffekten efter trim är identisk.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    De Simons jag monterat har haft riktigt bra passform. Plug & Play.

    SAAB Original 2,25" mot Simons 2,5" är ingen större skillnad. Båda är fullflödessystem. Simons ger lite mer muller. Men inte störande. Original som är aluminiserat rostar med tiden sönder. Jag har Simons dubbelsystemet på min 9-5 Aero & det man där får göra är ett urtag i stötfångaren & montera en upphängning för högra dämparen. Ett borrhål i en balk, sen skruva fast fästet. Singelsystemet är bara att hänga dit.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    2,5" är helt ok, jag har haft Ferrita, låter ju lite mer metalliskt. Inget fel, men det är ju inte prio ett om man vill trimma lite. Finns betydligt bättre saker att lägga pengarna på. Hoppa 3" JT om du inte är 19 iaf.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Hittade en tråd som jag måste läsa på;
    http://forum.saabturboclub.com/showt...n-SAAB-9-5-9-3

    Pluggar och håller mig lugn ett tag

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    2,5" är helt ok, jag har haft Ferrita, låter ju lite mer metalliskt. Inget fel, men det är ju inte prio ett om man vill trimma lite. Finns betydligt bättre saker att lägga pengarna på. Hoppa 3" JT om du inte är 19 iaf.
    Nä, det är mer en fördel om det låter mindre..
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2017-03-20 klockan 09:11.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    2.3T 220hk är exakt samma motor som Aero, fördelen är att man har lägre skatt och oftast lägre försäkring. Sluteffekten efter trim är identisk.
    Den har väl ändå en garret-turbo och inte den erkänt bättre mitsubishisnurran som aero har ?


    Angående avgassystem så vill man ju kanske ha ett rostfritt, tror rätt många eftermarknadssystem monteras just när originalet rostat sönder.

    I min aero så har föregående ägare monterat ett rostfritt system som jag inte minns namnet på just nu, det är iaf inget system jag personligen skulle välja om jag skulle köpa nytt,
    folk brukar tro att det är hål i avgassystemet när man står på tomgång eller kör sakta, typ när man ska lämna barnen på dagis.. Det låter helt enkelt epatraktor - vilket inte är så skoj.
    Däremot låter det riktigt vackert när man exempelvis kuggar ner och trampar plattan i mattan och kör om på motorvägen, men det uppväger inte skämskudden man får ha när man kör sakta


    Minns att jag googlade på systemets namn när jag köpte bilen, och hittade det hos en ÅF som hade en beskrivning som jag tror löd "För dej som vill ha ett fränt avgasljud".. påminn men om att aldrig
    köpa ett avgassystem vars ljud beskrivs som "fränt"
    Senast redigerat av GlennB den 2017-03-19 klockan 23:02. Anledning: stavfel
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Den har väl ändå en garret-turbo och inte den erkänt bättre mitsubishisnurran som aero har ?
    Nix. Är som Bollman säger en Mitsu lika Aero.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    2.3T heter B235L och har en TD04 precis som B235R (Aero).
    2004 försvann V6an ur sortimentet och för att ge folk ett stort motorval även om man valde Linear/Arc/Vector så skapade man då 2.3T 220hk med samma hårdvara som Aero, men med lite mindre effekt. Det kan också ha varit skattemässiga skäl i vissa länder.
    I USA sålde man ju bara Linear, Arc och Aero, inte Vector. De som då ville ha gubb-chassie och lite billigare så kunde man välja Arc 2.3T. Min bror har faktiskt en sån
    Dessutom har jag för mig att prissättningen var lite annorlunda än i Sverige så Aero var rejält dyrare, oftast för att de var bättre utrustade. I USA är det ju inte så vanligt att man beställer sin bil utan man köper vad handlaren har i hallen. Vanligen beställde då handlarna dyrare Aero men även välutrustade Linear/Arc. Många US-Linear har ju både automat och taklucka, men saknar då kanske skinn vilket man istället fick om man valde Arc.

  11. #11
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    http://www.a-alt-avgassystem.se/

    Har det på min 9-5a efter kat. Klart prisvärt. Enligt mitt tycke är det bara ferrita som håller högre kvalité men då kostar det nästan dubbla priset. I min värld är inte Simons eller JT inte närheten men de duger även de. Ska man säga något negativt är väl att a-alts hemsida antik...

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 020
    Medlem#
    3471
    Har detta på min. Är nöjd med ljud mm. Enligt utsago från Perr låter det "rätt" när man drar på med full pjäxa. Fungerar bevisligen till 340+ hk på en 9-5:a.

    https://www.maptunparts.se/avgassyst...2000-2003.html



    //B
    Via TT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Den har väl ändå en garret-turbo och inte den erkänt bättre mitsubishisnurran som aero har ?


    Angående avgassystem så vill man ju kanske ha ett rostfritt, tror rätt många eftermarknadssystem monteras just när originalet rostat sönder.

    I min aero så har föregående ägare monterat ett rostfritt system som jag inte minns namnet på just nu, det är iaf inget system jag personligen skulle välja om jag skulle köpa nytt,
    folk brukar tro att det är hål i avgassystemet när man står på tomgång eller kör sakta, typ när man ska lämna barnen på dagis.. Det låter helt enkelt epatraktor - vilket inte är så skoj.
    Däremot låter det riktigt vackert när man exempelvis kuggar ner och trampar plattan i mattan och kör om på motorvägen, men det uppväger inte skämskudden man får ha när man kör sakta


    Minns att jag googlade på systemets namn när jag köpte bilen, och hittade det hos en ÅF som hade en beskrivning som jag tror löd "För dej som vill ha ett fränt avgasljud".. påminn men om att aldrig
    köpa ett avgassystem vars ljud beskrivs som "fränt"
    Läckage?

    Är alla anslutningar täta hela vägen så tror jag att det blir sjukt mycket tystare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Har detta på min. Är nöjd med ljud mm. Enligt utsago från Perr låter det "rätt" när man drar på med full pjäxa. Fungerar bevisligen till 340+ hk på en 9-5:a.

    https://www.maptunparts.se/avgassyst...2000-2003.html


    //B
    Via TT
    Maptuns "egna" är precis som BSRs "egna" tillverkat av Simons.

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Även Speedparts har sålt det systemet. Det är Ray som tillverkar åt allihopa.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Även Speedparts har sålt det systemet. Det är Ray som tillverkar åt allihopa.
    Jo, det är det jag länkade till ovan. Men Speedparts säljer det inte under sitt egna namn, utan som Simons.

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det kan nog stämma att dom säljer det som Simons.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    http://www.a-alt-avgassystem.se/

    Har det på min 9-5a efter kat. Klart prisvärt. Enligt mitt tycke är det bara ferrita som håller högre kvalité men då kostar det nästan dubbla priset. I min värld är inte Simons eller JT inte närheten men de duger även de. Ska man säga något negativt är väl att a-alts hemsida antik...
    Intressant. Jag monterade ett Ferrita en gång och höll fan på att bli galen, det var mycket nära att vinkelslipen åkte fram för att få det att passa.
    Dom Simons jag monterat har däremot haft bättre passform än original och hållbarheten är snudd på overklig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Om man ser till de historiska Simons avgassystemen på "80 & 90-talet" tillverkade av obehandlad plåt, som rostade sönder före de kom ur kartong, så är de rostfria som de tillverkar numera riktigt bra. Mycket bra passform & livslängd samt prisvärda. Men rostfria avgasklämmor blir de helt underhållsfria & lär mest troligt överleva bilen.

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Läckage?

    Är alla anslutningar täta hela vägen så tror jag att det blir sjukt mycket tystare.
    Håller man för utblåset så hörs det inget läckagepys i alla fall, och bilprovningen noterade inget konstigt lambdavärde, så jag tror tyvärr det ska låta sådär.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Val av sportavgassystem?
    Av xenonpowerfreak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 19:34
  2. Pris på ett sportavgassystem?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 00:23
  3. sportavgassystem
    Av jones i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 22:04
  4. Sportavgassystem?
    Av Katana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 09:12
  5. Vad ska man välja Sportavgassystem?
    Av Källén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •