Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Lämpligt uppdatering på B205E

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Lämpligt uppdatering på B205E

    Har nu varit och för första gången i livet blivit Saab ägare.
    Blev en -02 9-5 linear (149hk)

    Tycker den är lite trött för att vara turbo, finns det något man kan göra för att få den lite piggare?

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Steg 1 så får du en helt annan motorkaraktär. Det finns flera leverantörer av ett sådant chip. Kolla bland klubbens sponsorer så hittar du några som har gått rykte.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Nordic , maptun och gdm är rekommenderat! så ifall nordic eller gdm är nära så åk dit annars kör på maptun och deras tuner

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Liten motor, tung bil. Inte konstigt den känns trött. De goda nyheterna är att motorn är kraftigt strypt i motorstyrdonets mjukvara och du kan ganska enkelt plocka ut 220hk med bara ändrad mjukvara.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Liten motor, tung bil. Inte konstigt den känns trött. De goda nyheterna är att motorn är kraftigt strypt i motorstyrdonets mjukvara och du kan ganska enkelt plocka ut 220hk med bara ändrad mjukvara.
    Ja och desutom gratis

    /Lufto

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tja, helt gratis är det väl inte?
    Antingen måste man ha grejer för att programmera, och framförallt kunskap. Eller får man betala någon för den kunskapen.
    Att säga att det är gratis tycker jag inte bara är fel utan att undervärdera all den kunskap man måste samla på sig för att kunna trimma bilen vettigt.

    5 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har kollat dom olika och blir antingen gdm eller Nordic. Läst andra som sagt att även byta ut turbon från en Aero samtidigt, ska vara mera tillförlitlig och prestera bättre.

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Glytingen Visa inlägg
    Läst andra som sagt att även byta ut turbon från en Aero samtidigt, ska vara mera tillförlitlig och prestera bättre.
    Sant, men innebär en extra kostnad.I vilket skick är nuvarande turbo? Om den inte är direkt på upphällningen så skulle jag fortsätta med den och sedan byta om/när det behövs.
    /Johan

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Jo självklart blir det en extra kostnad men är ändå kanske något som är värt att göra då turbon är sen bilen var ny och vet inte hur tidigare ägare behandlat den.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Turbons skick går att kontrollera genom att göra en visuell inspektion samt mäta dess lagerspel.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Turbons skick går att kontrollera genom att göra en visuell inspektion samt mäta dess lagerspel.
    Det är också gratis.

    Mvh Lufto

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Inte för att vara pessimist men hur långt har bilen gått?
    Är kamkedja ok?
    Är vevhusventilation ok?
    Är tråg/sil rengjord från klet?
    Är EVAP ventilerna ok?

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    2.0t är ju den absolut klenaste motorn man kan köpa bilen med, det är väl inte så konstigt att den känns lite trött - turbo eller ej ?

    Dock blev min 2.0t märkbart mycket piggare efter min resurrection, jag vet inte exakt vad det berodde på, jag gjorde en del saker, framförallt bytte jag bränslefilter och fixade två vakkumläckor (sprickor i slangen till dumpventilen, och trasig slang till vevhusventilationen i bakkant på ventilkåpan), dessutom bytte jag till nya stift (NGK givetvis) och körde en CRC engine flush, after detta blev bilen mycket piggare och drog mindre soppa, jag skulle avgöra mellan tummen och pekfingret att den fick kanske 20hk extra, det var iaf skillnaden mellan "irriterande trött" till "Okej"

    Så, du kan ju börja med en genomgång och service, det är ju förstås ingen mirakelkur, men i mitt fall var det ju uppenbart en eller flera saker som jag fixade gjorde att bilen gick dåligt innan, svårt att veta om man inte har en likadan bil att jämföra med dock.


    ..Ett annat fel som jag haft innan är f.ö att låset till wastegatearmen har rostat sönder så att wastegaten står och flappar, då blir bilen kriminellt trött eftersom turbon aldrig laddar över huvud taget. ..jag lagade det med lite ståltråd och en bricka "tills vidare" och köpte senare ett original clips, dock har jag aldrig kommit mej för att montera det, ståltråden håller än
    Senast redigerat av GlennB den 2017-03-19 klockan 23:17.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Det är också gratis.

    Mvh Lufto
    På vilket sätt bidrar dina inlägg till den samlade kunskapen på forumet?

    7 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    På vilket sätt bidrar dina inlägg till den samlade kunskapen på forumet?
    Därför att om man har T5Suite, T7Suite och T8Suite (+ lite annan hårdvara) kan man enkelt trimma sin bil själv. (Gratis)

    Garantigivaren är givetvis du själv.

    På det sättet bidrar mitt inlägg till den samlade kunskapen på forumet.
    Det finns alternativa vägar att gå.

    Mvh
    Lufto

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Därför att om man har T5Suite, T7Suite och T8Suite (+ lite annan hårdvara) kan man enkelt trimma sin bil själv. (Gratis)

    Garantigivaren är givetvis du själv.

    På det sättet bidrar mitt inlägg till den samlade kunskapen på forumet.
    Det finns alternativa vägar att gå.

    Mvh
    Lufto
    Hårdvaran är inte gratis.
    För att ditt påstående om "gratis" ska stämma måste en hel del förutsättningar finnas som normalt inte finns. Hade han haft den kompetens, kunskap och hårdvara som krävs för att trimma en bil hade han med all säkerhet inte ställt dessa frågor.

    6 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Därför att om man har T5Suite, T7Suite och T8Suite (+ lite annan hårdvara)
    ...
    På det sättet bidrar mitt inlägg till den samlade kunskapen på forumet.
    Synd bara att det dröjer till ditt tredje inlägg tills du kommer med någon som helst fakta (T7Suite). Och du skulle kunna bidra väsentligt mer genom att förklara vad T7Suite är, länka till T7Suite-forumet och punktvis lista vilka steg man måste gå igenom för att själv trimma bilen.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Oj vad missnöjda alla blev. Kör tune-me up med T7Suite. Limiters kommer att ligga på 320Nm.

    Gratis var frågan från någon EXTRA missnöjd människa -> en CANBUS-adapter krävs också....MEN INTE om man åker till en kompis som kanske har en sån.

    Sen kanske det för övrigt finns lite mer tillhanda runt om i cyberrymbden. Sån är inte jag dock.

    /Lufto

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Kan man tänka sig att köra runt med en bil vars programvara passerat "tune-me-up" så borde man kanske tänka efter om man verkligen inte gillar sin bil mer än så...
    De futtiga pengar man idag får lägga på ett T7-trim från en etablerad leverantör gör ju att det inte direkt är smart att använda den där funktionen.

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kan man tänka sig att köra runt med en bil vars programvara passerat "tune-me-up" så borde man kanske tänka efter om man verkligen inte gillar sin bil mer än så...
    De futtiga pengar man idag får lägga på ett T7-trim från en etablerad leverantör gör ju att det inte direkt är smart att använda den där funktionen.
    Ska jag tolka ditt inlägg som att det kan vara skadligt för motorn om man kör med Tune me up program från Suite?
    Är det någon skadlighetsskillnad på om man kör Tune me up i en T5- eller T7motor?
    Har fått för mig att för T5 så var det "okej" att gå steg 3 med Tune me up men om man skulle trimma vidare behövde motorn mappas individuellt?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

Liknande ämnen

  1. Lämpligt däcktryck 225/45/17"?
    Av Foued25 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 14:53
  2. Lämpligt att trimma?
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 10:12
  3. Lämpligt turbo?
    Av Anmoniax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •