Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: 9-5 OG eller NG?

  1. #1

    9-5 OG eller NG?

    Vart går gränsen för om en 9-5 räknas som OG eller NG? Jag har en 2003.
    Sökt utan att finna.

  2. #2
    NG9-5 finns som 2010 och 2011 innan man slutade producera, även gamla OG9-5 finns som 2010. Under 2010 OG9-5

  3. #3
    Tack

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    2003 är dock första faceliften. Den kom 2002 och innebar rätt stora förändringar, framförallt på tekniksidan där "nymodigheter" som xenonljus, regnsensor, växelpaddlar och navigation infördes. Sen kom 2004 med en liten facelift på Aero, och annan SID, men där man också började snåla in. 2006 kom sista faceliften där mycket ändrades utseendemässigt både på in- och utsida, men där teknikinnehållet inte egentligen skiljer sig från 2002- förutom att man kunde få däcktrycksövervakning från 2008.

    I mina ögon är 2003 bästa årsmodellen, då finns alla grejer kvar från de äldre modellerna, och alla nymodigheter från de senare (förutom däcktryck då) och GM hade inte hunnit dra hårt i den ekonomiska handbromsen

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Allt som heter OG är bättre

    Regnsensor...vad ska man med det till? = Irriterande.
    Växelpaddar...varför då?
    Navi...har alla i telefon.

    Det som det måste vara mest gay-varning på är däcktrycksövervakning.

    Allt ska tas med en nypa salt nu!

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Regnsensor är bara irriterande när den får tuppjuck i tunnlar och trycker på i maxhastighet Annars är det rätt bekvämt, med betoning på bekvämt. Det är egentligen inte speciellt jobbigt att själv lyfta lite på spaken
    Växelpaddlar håller jag med om. Vill man leka sportförare kör man manuellt. Punkt.
    Navi lite grann där med... Waze... Inget slår den i trafikövervakning avseende köer och liknade
    Däcktrycksövervakning har jag fått för mig av folk som har det, aldrig riktigt fungerar....
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Allt som heter OG är bättre

    Regnsensor...vad ska man med det till? = Irriterande.
    Växelpaddar...varför då?
    Navi...har alla i telefon.

    Det som det måste vara mest gay-varning på är däcktrycksövervakning.

    Allt ska tas med en nypa salt nu!

    /Lufto
    Du måste bejaka din kvinnliga sida....
    Regnsensor var huvudkravet jag hade när jag letade ny bil. (Det var försvårt att bygga om en som inte hade det)
    Och om den får spel i tunnlar så är det något fel på den så då får man reparera den och inte klaga. (troligtvis dåligt limmad mot rutan.)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Allt som heter OG är bättre

    Regnsensor...vad ska man med det till? = Irriterande.
    Växelpaddar...varför då?
    Navi...har alla i telefon.

    Det som det måste vara mest gay-varning på är däcktrycksövervakning.

    Allt ska tas med en nypa salt nu!

    /Lufto
    Regnsensorn reglerar hastigheten på vindrutetorkarna beroende på hur mycket det regnar, fungerar utmärkt på min NG 9-5. Inte ett dugg irriterande.

    Däcktrycksövervakning är det väl t.o.m lag på i EU med sverige som undantag. Varför det är "gay-varning" på det är de nog bara du som vet.

    Och att allt som heter og är bättre än ng tror jag knappast på.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    I mina ögon är 2003 bästa årsmodellen, då finns alla grejer kvar från de äldre modellerna, och alla nymodigheter från de senare (förutom däcktryck då) och GM hade inte hunnit dra hårt i den ekonomiska handbromsen
    Du kan inte mena att Kenwood navigatorn är bättre än Denson? (Och nyare är ju ännu trevligare eftersom utvecklingen går framåt på tekniksidan)

    Kan hålla med om att OG9-5 regnsensorn inte är optimal, ibland ökar det som en tok och ibland torkar den inte när jag tycker den borde så det är ett evigt pillande på känsligheten.
    Den vanliga äldre intervalltorkaren tycker jag fungerar bättre och där vet man ju att man får öka eller minska lite själv om förhållandet ändrar sig medans på systemet med sensor förvantar jag mig att det sköter allt själv utan att man behöver pilla. Och tunnlar är ingen problem för mig och systemet fungerar nog felfritt på mina bilar även om det inte är optimalt.
    Har kört andra fabrikat som kör torkarna precis när man tycker det är dags även om förhållandet ändras, dvs det sköter sig självt.
    Och det finns sämre sensorsystem också så Saab är långt ifrån sämst på just den punkten.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Är jag den enda som är nöjd med regnsensorn på OG9-5? :-O

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Kenwooden är inte alls så dålig, bara byt huvudenheten för navi till en DV3200 så har du senaste kartor och snyggare grafik, gjorde det på brors nyss.
    Vill man pilla mer så har Kenwooden bra möjligheter att använda andra delar ur Kenwoods sortiment så man kan få fler funktioner, som t.ex. MP3-hårddiskuppspelning!

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är jag den enda som är nöjd med regnsensorn på OG9-5? :-O
    Också nöjd

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är jag den enda som är nöjd med regnsensorn på OG9-5? :-O
    Jag är också nöjd, jag kan bara konstatera att man måste ställa känsligheten lite annorlunda beroende på ljusförhållandena. Och sedan är det A och O att ha sjyssta torkarblad som verkligen torkar rent framför sensorn, annars blir det pannkaka.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    NG9-5 finns som 2010 och 2011 innan man slutade producera, även gamla OG9-5 finns som 2010. Under 2010 OG9-5
    9-5NG fanns även som MY2012.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nja, inte egentligen. Det finns några med 2012 som modellår, men de enda som finns är kombi, och de är ju alla byggda i provbilsverkstaden och är inga produktionsbilar. I vilket fall såldes aldrig någon ng9-5 med modellår 2012.

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Har för mig att det även auktionerades ut någon 9-5 SS MY12 av KVD.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Möjligt, men som sagt, det var inga produktionsbilar.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Tror det finns en 9-5 sedan modellår -12 i Sverige.

    bollman vadå inga produktionsbilar?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det finns 4st ng9-5 i Sverige som har modellår 2012. Allihopa är kombi. Dock är det bara en som står som byggd i provbilsverkstaden, men de andra 3 var ju också förproduktionsbilar.

    Med produktionsbilar menar jag sådana bilar som tillverkas "som vilka andra" på den vanliga linan. Min 9-5 V6 är till exempel en förproduktionsbil, tillverkad på vanliga bandet, men långt innan den årsmodellen började tillverkas. Min är gjord redan i april 2002 men är en 2003a. I vanliga fall tillverkades 2003or först efter industrisemestern, så min är alltså minst 4 månader för tidig. Så var det också med dessa kombis. Några sedan verkar inte ha hittat till Sverige iaf, möjligen att KVD sålde några utomlands, men som sagt, inga i Sverige.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, inte egentligen. Det finns några med 2012 som modellår, men de enda som finns är kombi, och de är ju alla byggda i provbilsverkstaden och är inga produktionsbilar. I vilket fall såldes aldrig någon ng9-5 med modellår 2012.
    Jo, men inte många MY2012 9-5 som såldes, och ingen som levererades (utan de få gick via KVD).

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •