Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 900 - Sentronic fel

  1. #1

    Saab 900 - Sentronic fel

    Hej

    Har en Saab 900, -96, 185hk, 5vxl manuel med sentronic (automatisk koppling).
    TL;DR
    När man ska köra iväg kopplas inte kopplingen in och SID säger "växla ner" trots man lagt i ettans växel och man står stilla, backen fungerar.
    Detta hände efter stått stilla på tomgång länge för ladda batteriet. Tillslut funkade det igen men nu lyser ACS varnings lampa och den kopplar konstigt.

    (Update finns i post nedan med ny fråga, om man kan tvinga fram "check acs")

    Long story...
    När batteriet tog slut för ett tag sedan (hade råkat ha lyset på) så behövde jag ladda batteriet och lätt den stå på tomgång för ladda batteriet då jag var borta och kunde inte ladda det med laddare. Lät bilen stå igång ca 2h så att den säkert skulle starta igen dagen efter.
    När jag sedan skulle köra iväg framåt så sa SIDen hela tiden "växla ned" trots att jag lagt i ettans växel och den kopplade aldrig in kopplingen trotts att jag stod stilla och hade ettan i. Den enda växeln som funkade var backväxeln och då funkade det. Efter lite försök att läga i olika växlar och backväxeln och få den att köra framåt så "klonkade" det till när jag la i backväxeln och det blev ett litet ryck men efter det när jag lade i ettans växel så funkade det igen köra framåt.

    Nu hände det igen, nästan samma sak, bara att kylan gjorde att batteriet inte orkade starta motorn. Fick starthjälp och hade ingen möjlighet att ladda batteriet med vanlig batterieladdare så lät var tvungen låta den stå igång på tomgång för att få lite laddning, typ 2h igen för det gav tillräckligt laddning föra gången.

    Trodde att det där med att fram växlarna skulle sluta funka bara var något tillfällig hickup förra gången. Men det hände sammma igen sak fast värre. Nu fick jag aldrig framväxlarna att funka, bara backväxeln funkade. Försökte och försökte men gav upp och bilen fick stå under natten. Tänkte den kanske hjälpte om den fick bli kall. Dagen efter var det fortfarande problem men plötsligt kopplade kopplingen in med tvåans växel i utan att den sa "växla ner" (man kan starta på både 1an och 2an enligt instruktionsboken). Men kopplingen betädde sig konstigt och det blev ryckigt och högt varv innan. Sedan funkade ettan men samma sak, ryckigt och högt varv innan den kopplade in. Och så höll det på ett tag kopplade in väldigt ryckigt och konstigt.

    Sen tändes ACS varningslappan. Bilen går forfarande att köra och den har lungnat ner sig med att koppla in ryckigt men kopplingen funkar inte riktigt som innan. Den kopplar in annorlunda på något sätt, svårt att förklara men det är med högre varv som den slirar mera nu och sedan så sjunker det. När man växlar ner så kopplar den inte heller in utan fortsätter på tomgång så man får ingen motorbroms. Man måste trycka på gasen för att kopplingen ska kopplas in och då blir det ofta med ett ryck då varvtal och hastigheten inte stämmer. Har kollat säkringen (nr10) vid förar sidan men den är hel. Har även känt att det luktat lite bränt gummi typ när den stått stilla på tomgång några gånger (men inte då jag laddade batteriet). Vet inte om det är relaterat.

    1 - Vad kan vara fel? Känns som att det inte är någon ide att lämna in då det kommer bli dyrare att laga än vad bilen är värd. Men kan vara intresant att veta om det är något man kanske enkelt kan fixa själv. Som det är nu tänkte jag köra tills den slutar funka annars.

    2 - Varför tål inte en saab 900 med automatisk koppling (sentronic) att stå på tomgång länge trots att ingen växel är ilagd. Den var ju i neutral när man stog och laddade batteriet och då borde det inte "slita" på den tycker jag. Vet att man har växel i ska man inte stå för länge, då säger den till att man måste lägga ur växeln efter några sekunder om man inte har bromsen intryckt. Men nu hade jag ju ingen växel i. Varför har den tagit skada av bara stå på tomgång länge???

    ps
    sorry för det långa posten :/
    Senast redigerat av temptest den 2016-12-27 klockan 11:21.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Nästan lite retrovarning här för man trodde nästan att alla sensonic bilar var utraderade från planeten? Det absolut vanligaste när de fanns och man fortfarande reparerade dem var ju givaren som talade om vilken växel du har i. Börjar den trassla så får hela systemet spader.
    Lämna in den gör nog ingen skillnad. Givaren är utgången sen länge och den var svår att hitta 10 år sen så de lär nog bara ta in den och klia sig i huvudet och sen be dig hämta den och ta 2500kr för det.
    Utan delar att testa med kommer man ingenstans och givaren är ju som sagt prio ett att hitta isåfall.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Detta är ju andra Sensonicfrågan på kort tid, i den andra tråden tipsar TCarlsson om ett ombyggnadskit
    Parkerad bil rullar iväg - NG900 Sensonic -96
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Kan man inte tänka sig att det dåliga batteriet kan orsaka problemen ?

  5. #5

    Saab 900 sentronic fel - Kan man tvinga fram "check ACS"?

    UPDATE

    Efter att "check acs" tändes så har bilen funkerat igen och jag har kunna fortsätta köra. Den funkar nästan normalt bara att den inte kopplar in i vissa scenarior om man rullar, så blir ingen motorbroms om man inte gasar till, först då kopplar den in, men inga problem. Men när den varningslampan slocknar, då uppstår samma problem igen, att bilen inte går att köra för den kopplar inte in framåt.

    För då denna lampa tänds så verkar bilen gå in i något "fail safe mode" som gör att bilen ändå går att köra normalt. Så nu vill jag att fellampan ska lysa

    Nu undrar jag om det finns något sätt man kan tvinga fram att denna lampan tänds så denna failsafe mode aktiveras?

    Har testat att ta bort säkringen vid dörren, och koppla bort kontakten i växelspaken som jag tror är någon sensor till sentronic systemet. Men då går bilen inte ens att starta och den säger istället "check enginge".
    Kan det finnas någon annan kontakt eller sladd som man skulle kunna försöka koppla ur så "check ACS" aktiveras? Vet det sitter 3 kontakter vid ACS enheten i motorrummet men inte riktigt säker vad de är till för och inte lyckats få ur dem så inte lyckats testa.

    Någon stanns verkar det det nästan vara glapp då den funkar ibland och ibland inte.

    ps
    Måste ha en bil typ 2 mån till så vill slippa behöva köpa en ny för denna tiden eller lägga ut några större summor. Får bli skroten sedan. Därför tänkte jag tvinga fram "check acs" hade varit en ful-lösning som kunde funka under denna kortare tiden.
    Bygga om den till manuel fick jag tips om innan men känns svårt få tag på något sådant kit idag och skulle säkert även det blir dyrt.
    Senast redigerat av temptest den 2016-12-27 klockan 11:19. Anledning: Sammanfogar för att hålla ihop felsökningen i en tråd

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Kittet kan man plocka ihop från en vanlig manuell bil.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -99 dog helt efter tomgångskörning
    Av alexanderb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 21:26
  2. [LÖST] Bilen dog när jag startade efter lång körning OG9-5
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 20:47
  3. Saab Sentronic (6 växlad automatlåda)
    Av sfeer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 00:50
  4. Lång pedalväg efter byte...
    Av thibbilou i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 13:35
  5. Efter en lång väntan så blev det klart =D
    Av M frändberg i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 13:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •