Kul att få följa trådarna här på stcs. Kul läsning![]()
Kul att få följa trådarna här på stcs. Kul läsning![]()
Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.
Har inte kunnat vara så mycket i garaget denna helgen då min fästmö fyllde år igår![]()
Men blev i alla fall en liten stund idag så blev att ställa sig vid blästerskåpet en stund.
Blästrade av främre bromsok och hållare. Blästrade även av fästet till kolkanistern och lite fästen som sitter på bakaxeln för att hålla i bromsslangar.
![]()
Hann med lite idag, nu kan man t.o.m se att det händer något till skillnad från tidigare tråkgöra ^^
detta kallar jag lyx ^^
Nya fästen till bränsleledningar, tankurluftning, bromsrör och nya clips för att hålla i bromsslangar
Så vackert så man blir tårögd nästan
Nya bromsledningar i kopparnickel, har inte använt det förut men det var riktigt trevligt att jobba med![]()
Självklart nytt soppafilter, blästrade och målade även dess klämma![]()
Tanken tvättad.
Men jag tyckte den såg så grå och tråkig ut, så jag ställde mig och drog på lite "vax" till svart plast ala bumper shine. Vet inte om man korsat nån slags gräns när man håller på så här med delar som man aldrig ser normalt ^^
Upp med tank, kolkanister med nyblästrat och målat fäste, stålomspunna slangar och påfyllningsrör. Skall bara köpa nya slangklämmor till påfyllningen![]()
Nu känns det nästan som att det händer saker, nästa jobb är att lyfta upp bakaxeln![]()
wihooo!!
Snyggt!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det e lugnt, sålänge du inte underhållsvaxar en gång i månaden på bakaxeln och polerar vid behov är det lugnt.
Känner en sånn kille, det han gjorde första gången vi träffades... Man får aldrig fler chanser att göra ett första intryck heter det.
Axel redo att lyftas på plats:
bromsslangfästet sitter på fel sida ^^ det korrigerade jag efteråt
Axel upp:
Sen kom jag på att skarven över bakaxeln på mitt avgassystem är en rostklump, yay ferrita för att inte ha rostfritt i skarvarna.
Så då fick det bli att skicka tjejen på å köpa klämma, under tiden så snyggade jag till avgassystemet lite, här är före:
Och efter![]()
Vart riktigt bra med v-bands klämma![]()
![]()
Det blir snyggt så man blir tårögd!![]()
Saab 9³ Aero Coupé -01
Saab 9³ SC TTiD Aero -08
Saab 9³X 2.0T Biopower -10
Fantastiskt! Bra jobbat!
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Fan va snyggt, bra jobbat! :-)
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Sweet lord!!![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tackkul att ni gillar det
![]()
blev en liten snabbvända i garaget idag efter jobbet, nav och skivor monterade bak nu![]()
Inte riktigt samma finish på detta, men skulle man hålla bra finish på förbrukningsdelarna så hade man vel inte haft tid att köra något ^^
Har varit dålig på att kommentera, men jäklar vad bra det blirKul att se!
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo, ’11 9-3 Aero SC TTiD
@schwrtzwrks - Garaget
Härligt projekt! Vad har du för motor i denna ? Är med inne på att sätta 2.3 i min 9-3 Aero
Hej,
mitt första inlägg här på STCS efter att jag hängt här ca 1 år. Väldigt trevligt forum!
Zimm - har du tänkt montera tillbaka värmeplåtarna för avgassystemet under bilen? Jag håller på med exakt samma sak som du och svetsar upp underredet och kaross på min 9-3 aero -01 och jag är sugen på att inte montera tillbaka värmeplåtarna. dom är inte i så bra skick och dom flesta skruvarna som håller plåtarna har gått av vid montering och det är inte så jobbigt att sätta dit nya, men jag tycker mest dessa plåtar samlar smuts och bidrar till rostning. Jag är dock inte helt 100 på att utelämna dessa än.
Passar på att tacka alla för trevlig ton här på forumet!
//Magnus
Värmeplåtarna bör du montera tillbaka. Dessa fyller en funktion.
Värmestrålning kan ställa till det för dig.
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Det sitter 2,3 liters motorB235-vev och stakar med smidda wössnerkolvar
2,3 är ett riktigt trevligt steg upp från 2,0 så det tycker jag du skall göra
![]()
kul att du väljer att svara här då som första inläggse nedan så svarar jag på detta
Jag har tänkt att utelämna dessa, sålänge man rullar kan jag inte tänka mig att det finns något problem med detta, det är ju väldigt bra luftströmning under bilen. Skulle det uppstå problem så är det nog om man skulle stå på tomgång med bilen länge eller stå still i en bilkö.
Bilen är ju gjord för att kunna stå på tomgång i ökenhetta på ett vindstilla ställe.
Kollar man på t.e.x ombyggda och amatörbyggda fordon så är det ju nästan aldrig någon som bygger in sådana värmesköldar som sitter på bilarna orginal. Möjligtvis sätter man sköldar om det går kablage eller liknande väldigt nära avgaset. men det finns inget sådant känsligt i avgastunneln på dessa.
Jag tycker inte att detta ingreppet är värre än att plocka bort isoleringen på insidan av motorhuven och det är det ju väldigt många som gör utan att få några problem![]()
I värsta fall så får man vel sätta dit plåtarna igen. Jag har värmekamera som jag tycker om att använda så kanske skall ta några kort på underredet efter en vända på banan
såhär ser i alla fall min bil ut efter en lugn åktur![]()
![]()
Jag vill oxå ha en värmekamera ((=
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.