Hej!

Jag ska börja med att säga att jag är inte någon SAAB-nörd men aspirerar eventuellt till att bli, jag är åtminstone inte på samma nivå som många på detta forum garanterat är.
Min erfarenhet av SAAB är att jag ägt två 9-3 och 9-5 och varit nöjd med dem, så dem är jag hyfsat hemma på, men äldre SAABar är ett nytt kapitel i mitt liv.

För 5 år sen ungefär kom jag över en SAAB 90 som förra ägaren innan mig räddat från en bilskrot, den var rejält vanskött och rätt misshandlad på sina ställen under huven framförallt.
Så första månaderna när jag hade tid (framför allt) och pengar så jag servade den, böt jag ventilkåpspackning, bränslepump, membran till förgasaren osv osv.
Den gick bara bättre och bättre och den var rätt kul att köra ner på byn och se folks blickar när man skulle handla t.ex, den var ju en udda fågel redan när det begav sig och är ju än mer sällsynt idag.

Rent maskinellt går bilen förträffligt skulle jag säga och jag var sporrad till att fortsätta restaurera och renovera men
sen kom livet emellan som man brukar säga. Bilen stod i en verkstad där jag hade lite plats att förfoga över och när min vän sa upp lokalen så var jag på väg att sälja den för typ tredje gången p.g.a att jag inte såg att jag skulle ha tid att fortsätta med den men killen som ville köpa den avslöjade att han höll på med folkrace och då jag inte skulle sälja den för att det var knapert så meddelade jag att jag ångrat mig, jag hade fäst mig för mycket vid bilen helt enkelt och ville inte se den köras ihjäl, fast jag knappt rört den 3-4 år vid det laget, så jag startade han och körde den till stugan och funderade på vad jag skulle göra med den och så till sist fick den plats i mitt garage hemma. Nu har jag bestämt mig, den ska få bli mitt huvudsakliga objekt. Har rivit ner det hängande innertaket som någon tidigare ägare skurit upp och försökt limma tillbaka, såg förjävligt ut så jag kände att det var dags att börja med det.
Hade även vid något annat tillfälle kommit över 4st oerhört oxiderade EMS fälgar som jag nu restaurerat till att se rätt respektabla ut.

Så nu händer grejer igen!

Någon ägare innan mig har satt dit tempgivare och digital klocka och diverse trams som jag inte vill se på instrumentpanelen längre så jag tänkte ta dän det.
Så nu till själva frågan, hur tar jag lämpligast dän instrumentpanelen? Tänker om det är möjligt att lossa endast mitt-partiet? Det känns som att den är på väg loss men jag vågar inte börja bryta på den.
Beklagar att jag tagit en sådan gräsligt ful bild med blixt men jag fick inte till belysningen utan den.

DSC_6370.jpg

Ber om ursäkt att det blev ett så onödigt långt inlägg, familjen sover och jag är nog lite sällskapssjuk utöver min fundering jag har kring instrumentpanelen.

Mvh,
Janne