Hej, tänkte att det kunde vara kul att starta en liten projekttråd om min 9-3 Aero coupé my01.
--------------------Nuvarande setup----------------------------------------
- Motor:
- 19t turbo
- 2,3 liter smidda kolvar.
- Lätt portad topp, fullradiesäten, hårdare fjädrar.
- B234i-kammar
- 3" ferrita downpipe ner till 2,5" efter katt.
- 875cc spridare
- Walbro 255lph bränslepump
- Do88 intercooler
- bortplockade balansaxlar
Drivlina: - viggen tryckplatta
- 6-puckad fjädrad sinterlamell
- orginal växellåda, just nu i exemplar nr4 ^^
Chassi: - Koni ställbara dämpare
- Koni sänkfjädrar
- Powerflex i bakvagn
- Powerflex i bärarmar, hjälparmar och krängarstag
- 6-Punkts subframestag
- 22mm krängningshämmare bak
Bromsar: - 314mm 9-3 Aero bromsar fram
- 300 mm 9-5 Aero bromsar bak
- Yellowstuff-belägg fram och bak
--------------------Backstory----------------------------------------
Mycket text för den som vill läsa lite extra
Kod:
Bilen inhandlades hösten 2014, då sedan länge tillbaka steg 3 trimmad,
hade även för inte så länge sedan rasat en kolv. bilen hade en känsla av
missskötsel, men vad gjorde det? det var ju en Aero coupé med taklucka!
kärlek vid första ögonkastet :)
Våren 2015:
En händelserik period för raketen, krock med rådjur och kolvras stod på menyn:
Pga detta så blev det motorbygge till i stort sett där motorn är idag.
Interiören fick en liten facelift i form av instrumenthus från saab 9-5 2006 och framåt:
I detta skicket kördes bilen den säsongen. Nu fanns effekten, men inte riktigt väghållningen,
här förolyckades även den första växellådan precis när det var dags för vinterförvaring.
Vinter 2015-2016:
Komplett koni-kitt, bussningar, krängningshämmare, subframestag och 314mm bromsar
kom på plats samt en "ny" begagnad växellåda monterades.
Vår 2016:
Den andra växellådan gick sönder, denna gång femmans växel:
STCS Ring knutstorp:
Riktigt bra bandag utan missöden, 300 mm bromsar inhandlades av en klubbmedlem.
Begränsningen i att åka på vanliga vägdäck är klart kännbar, suget efter r-däck börjar
komma på riktigt.
STCS Sviestad:
Nu börjar det kännas som har känslan för bilen på riktigt. Första banträffen då sambon
vågar sig på att prova köra lite på familjekörningen, total lycka från hennes sida.
Hon fick även provköra en bil med R-däck, varpå hon bestämde att vi också skulle
ha såna däck. Inget motargument från min sida. R-däck inhandlades.
STCS Kinnekulle:
Åker dagen innan med planen att övernatta hos en bekant i närområdet, kommer
ca 5 mil hemifrån när 2:an och 4:ans växel kastar in handduken. Krosshylsan
hade gett sig. Vad gör man inte då? jo man vänder med resterande fungerande
växlar, hittar en växellåda till salu, åker och köper den, åker till garaget och
sätter igång med växellådsbytet, 6 timmar från att bilen kördes in till att den
kördes ut redo för kommande dags bankörning.
Nu med R-däcken på så börjar det kännas som man börjar komma upp i tempo,
lyckades även få till en liten tur i sandfållan. Utöver det så gick dagen riktigt bra,
den nyinstallerade lådan klarade eldtestet.
STCS konbana söderhamn:
Denna dag blev det mycket körning, kunde i stort sett köra non stop, blev
mycket labbande med inställningar av dämpare. I vanlig ordning blev det en
tur i gräset, Fick även till lite fina hjullyft
LMS Sviestad:
En hel tank förbrukades, bromsbelägg fick även bytas mitt under passet,
Sviestad tar verkligen på bromsar.
STCS mittsverigebanan:
Årets sista bandag, mycket rolig körning, tyvärr avslutades dagen med ett
kraftigt knackande i motorn. Förmodat lagerras. Som tur var så visade det
sig att det var skruvarna till remhjulet som skruvat ur sig. pust.
Då är vi framme till när bilen ställs undan för säsongen.
--------------------Planen----------------------------------------
Denna vinter är tanken att säkra upp bilen för framtiden, jag är verkligen fäst vid denna bilen, så jag vill att den skall finnas kvar en lång tid framåt. Rost börjar komma på sina ställen, så bilen skall rivas isär och rostskyddas, motor skall även plockas ur för genomgång. En Växellåda skall renoveras och utrustas med 9-3ss-drevsats samt uppgraderad krosshylsa.
--------------------Lets get to work----------------------------------------
Front, skärmar, sidokjolar, bakre stötfångare, bakvagn, framvagn, tank, avgassystem bortplockat:
Riktigt besviken på bromsoksfärgen från Foliatec som inte längre ser så fin ut, får bli att måla om:
Men det verkar som det har varit ganska varmt, med tanke på att abs-kablaget smält:
Självklart hittar man lite kex:
Bara att skrida till verket och laga:
Slipade även av bakaxeln och målade upp:
Där är vi nu, ganska mycket tråkgöra, men ack så skönt när detta är klart. Skall förhoppningsvis inte behöva oroa mig igen för rost då bilen numera bara går på sommaren. så