Nu är det nog dags att skapa en projekttråd om detta, som det ser ut nu, idiotprojekt!
Efter mycket letande efter en rostfri og9-3 Coupé 00-02 så dök det upp en 9-3 Aero Coupé med taklucka som skulle vara i riktigt gott skick. Efter lite bilder från säljaren så bestämde jag mig för att åka de 40 milen ner till Småland och hämta hem bilen. Väl på plats kunde det konstateras att hundben, skärmkanter, dörrar m.m var helt rostfria och allt verkade riktigt lovande! Pga det fina skicket valde jag att inte ligga och åla på en blöt och halvkladdig parkering för att syna en sänkt Aero under...detta skulle visa sig vara lite av ett misstag.
Provkörningen visade på tokslut motorkuddar, och en allmänt välanvänd bil som sett sina bästa dagar, men det kändes ändå vettigt då planen ändå var att byta ut motor, drivlina och chassi. Väl tillbaka hos säljaren så blev det lite förhandling om priset och sedan var det bara till att påbörja den långa färden hem.
Väl hemma kunde konstateras att väghållningen var något av det värsta jag upplevt i en og9-3, men det är ju ett mindre bekymmer. Det var nu dags att åka till jobbet för en intensiv arbetsvecka, så bilen fick stå i garaget och invänta vidare undersökning.
Nu i helgen blev det att ta sig en ordentlig titt, och då började alla tråkigheter att uppdagas. Det kunde konstateras följande:
Stora rosthål i reservhjulsbaljan
Stort rosthål i hjulhuset höger fram
Eldragningar modell "hur fan tänkte du nu"
I övrigt ser det efter förutsättningarna ganska bra ut!
Nu till veckan blir det att åka och få lite prisförslag vad gäller rostlagning av balja och hjulhus. Lite beroende på hur förslaget lyder så kan det i stället bli aktuellt att själv införskaffa svets och skrida till verket...
Planen är i alla fall att plocka hela motorpaketet från min röda og9-3 SE 5D -02, flytta över allt vad chassi och bromsar heter, och i övrigt snygga till den här bilen till det skick den faktiskt förtjänar.
Jag bjuder på lite bilder, och meddelar att fortsättning följer!
Edit 28/11
--------------Tilltänkt setup som kommer doneras från min röda og9-3 5D--------------------------
Motor:
- 15T#5 turbo.
- 2,0 liter, smidda Wössner-kolvar.
- Balansaxelkretsen kvar (alltid retar det någon )
- B234i-kammar
- 3" JT-system helsats med 2 dämpare
- 630cc spridare
- Henko 275lph bränslepump
- "No name" Kina-IC, modellanpassad (kan vara från KL...högst oklart)
- Orörd B205R-topp bortsett från full genomgång och kammarna...
Drivlina:
- Viggen-koppling
- Orörd växellåda, frånsett bytt lagerhylsan till vänster medbringare
Chassi:
- Bilstein B8:or
- Maptuns sänksats 40/40
- Powerflex på alla ställen som går...
- 4-Punkts subframestag
- 22mm krängningshämmare bak
- Styrväxelklämma
Bromsar:
- 308mm slitsade med Yellow stuff fram
- 300 mm EBC-skivor med Red stuff bak
Med denna setup har det krämats u(h)r imponerande 345 hk och 485 Nm bara några veckor innan det blev dags att ställa av röda faran. Det vore givetvis kul att se hur detta presterar på bana då bilen sköt vakuumslangar, gick med läckande blockpackning och gud vet vad på samtliga körningar i år! Så det kommer troligtvis bli denna setupen som åker i coupén nu under vinter. Ett kit med 314 mm ng9-3 bromsar ligger på hyllan så dessa lär nog åka på, och möjligtvis att det monteras en sinter-lamell när man ändå håller på för att förbereda inför större stressfläkt...men först ska det nog testas vad den stackars 15T-snurran orkar på bana
Edit 12/02 -17
--------------Lite ändringar i motorsetup--------------------------
- 2.3-liters T5-kolvar
- 4-puck sinterkoppling
Edit 13/04 -20
--------------Lite ändringar i motorsetup--------------------------
- TD04-19T #6
- Kungskobra
- Quaife-diff
- 875 cc spridare