Hade du gjort 4-hjulinställning hos någon som kan dessa bilar?
Låter väldigt likt det problemet att det är längesen.
Hade du gjort 4-hjulinställning hos någon som kan dessa bilar?
Låter väldigt likt det problemet att det är längesen.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Gjorde en 4 hjulsinställning hos en däckverkstad här i Uppsala efter att fjädrar och det hade bytts.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Framskärmen är klar och resultatet blev bra men inte helt hundra. Vi får se om jag kör en omgång med våtslip eller låter det vara.
Jag har påbörjat arbetet med att slipa ner rosten på bakskärmarna. Efter att ha slipat ner båda skärmarna behandlades dem med rostätare 2 lager. Imorn ska jag fortsätta med rostskyddsfärg, spackel och grundfärg.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Du borde plocka av kofångaren och kolla kanten där är jag rädd..
ett par bilder från min gamla 9-3a.
Hur det såg ut
hur mycket som var tvunget att kapas bort pga att det var rostskadat + hålet som var under bubblet.
Sist då den rostiga biten och den nyttilverkade plåtbiten som svetsades dit istället.
Rost är alltid Mycket mer än man tror.
här är ett exemepl på samma bil på fjäderbenstornet fram där denna rosten syntes.
och detta är med den den bit som var rostskadad urkapad
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Stötfångaren ska plockas bort imorn är tanken, gjorde bara klart grovjobbet idag
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag fortsatte jag arbetet med bakskärmarna. Jag plockade bort fästeta till stötfångaren och blev förvånad över hur lite rost det var. Den lilla ytrosten som var slipades ner till plåtrent och fick 3 lager rostskydd pålagt. Rostskyddsfärgen ska härda i 24h innan jag kan lägga på spackel där det behövs.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
inte ofta det är gött att ha fel, men ibland så!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det fick bli ett par timmar i garaget idag. Spackla och slipa ner spacklet på bakskärmarna. Jag hann bara slipa ner ena bakskärmen och sen på med grundfärg. Den andra bakskärmen får jag fixa imorgon eller på onsdag.
När jag ändå var i garaget passade jag på att byta vänster framskärm och vilken skillnad! Den gamla var rätt rostig även på insidan. Jag passade på att skruva bort vänstra strålkastarn och byta en trasig glödlampa inför besiktningen imorgon.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bilen gick igenom besiktningen med blanka papper. Han sa att dragkroksbalken samt bakaxeln börjar bli rätt rostiga. Detta visste jag om, tanken är att jag ska byta den fasta dragkroken till en avtagbar krok istället. Angående bakaxeln så är tanken att försöka hitta en begagnad och renovera den vid sidan om.
Den vänstra bakskärmen slipades ner och grundades idag. Jag behöver spackla och slipa lite till på den sidan. Högra sidan är nu helt klar och jag har beställd färg ifrån Bilfärg. Nästa vecka ska jag lacka om högra bakskärmen och göra klart den vänstra så den är redo för lackning lite senare
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Vilken tur att jag besiktade bilen igÃ¥r och inte idag í ½í¸… motorn till vindrutetorkarna havererade halvt idag, den fungerade inte i bottenläget utan längre upp...bytte ut motorn till en begagnad sÃ¥ nu funkar den nÃ¥gorlunda men bussningarna i länkaget är slut sÃ¥ beställde än ny ifrÃ¥n saab plus ny vajer till huven dÃ¥ den är riktigt dÃ¥lig!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Igår passade jag på att investera i en billyft. Jag har jämnt velat ha en då det underlättare. I det nuvarande garaget har jag lågt i tak samt golvvärme så jag kan inte ha en konventionell billyft. I ett par års tid har jag läst på och gjort lite research, det fick bli en quick jack, närmare bestämd den Biltema säljer. Inte den billigaste då verktygsboden har en liknande som dessutom lyfter mer.
Hur som så ska jag montera upp den i veckan då jag är ledig och förhoppningsvis testa den. Det beror lite på hur mycket tid jag har då jag har lite planer för bilen.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Spännande. Jag har oxå tänkt på något likande i flera år.
Men än så länge är det pallbockar som gäller
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Pallbockar funkar minst lika bra, är ju dessutom billigare om inte annat hehe
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag stod lackning av höger bakskärm på schemat. Maskeringen gjorde jag först innan våtslipningen påbörjades med 800 papper. Jag blev nöjd med resultatet och la 3 lager färg på. Nu ska färgen få härda ett par timmar innan några lager klarlack läggs på. Ska bli riktigt kul att se hur resultatet blir
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Har du färgspruta eller burk?
Jag måste se till att lära mig oxå
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Kör med burk jag har en färgspruta liggandes men min luftkompressor är för klen...
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
okej - tricket ligger väl även i att kunna/tordas våtslipa
Jag borde ha kompressor nog för mindre målningsarbeten...
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag våtslipar jämnt innan jag lägger på baslacken, för då får man bort imperfektionerna som finns
- - - Uppdaterad - - -
Klarlacken åkte på för ett par timmar sen och nu har den torkat. Jag är riktigt nöjd med hur resultatet blev! Imorn ska vänster bakskärm fixas.
Nu när man har lackat om vissa delar på bilen ser man hur sliten den gamla lacken är...önskar att jag hade tid och möjlighet att låta bilen stå i ett par månader så jag kunde lacka om hela bilen istället för en del i taget.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Snyggt. Silver är alltid svår matchat.
Tackar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi