Godmorgon! Du var snabbare än jag.
Ser väl bra ut. Kugghjulspump. Men har du kollat tryck givaren? Det är nog billigaste felet...
Godmorgon! Du var snabbare än jag.
Ser väl bra ut. Kugghjulspump. Men har du kollat tryck givaren? Det är nog billigaste felet...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Hur länge nötte du på starten?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag har inte kollat tryckgivaren.
Jag nötte ganska länge på starten. Runt 15 sekunder.
Jag tog bort ventilkåpan nu, det verkar ligga olja i toppen och på ventilerna. Jag vet inte om det är från när jag satte tillbaks allting eller om det är en ny olja. Jag misstänker att det är en "ny" olja
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Funkar oljetrycksgivaren som mekonomen säljer? Får upp en när jag slår på regnumret
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Var inte det lite för kort tid?
Missljud?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Hur länge ska man köra på starten då?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Läste en tråd här på forumet att man ska plocka ur tändstiften vid uppstart av nyrenoverad motor för att få upp oljetrycket snabbare, låter ju bara dumt?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Antar att de är ute efter samma sak som att man kopplar bort TK och kör bilen på starten. På så sätt köra runt oljan innan motorn snurrar igång på högre varv. Visserligen går motorn säkerligen enklare runt om tändstiften är borta men jag körde min motor enbart utan TK inkopplad på startmotorn för att sen starta på riktigt.
Lycka till nu. Hoppas oljetrycket finns där.
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Det är nog framför allt för att få mer snurr utan kompression men det borde inte behövas mer än 2-3x15s för att lampan skall slockna.
Den slocknar ju vid väldigt lågt tryck 0,3-0,55Bar och driftstryck med varm motor 2000rpm skall överstiga 2,5Bar
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Fick tips i SAAB gruppen på Facebook att lossa oljepumpslocket, nu hade jag ju monterad tillbaks det. Jag tog en oljekanna och fyllde oljepumpen med olja till bredden. Tydligen kan T7 motorerna vara lite tjuriga om man inte förfyller dreven med olja så fingrarna korsade och hoppas att det funkar!
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag tror jag har hittat varför bilen har så hög tomgång. Det verkar som spjällhuset är i Limp Home Mode. När jag drar i gasvajern så rör sig hela rullen, enligt ett par youtube klipp så ska den rullen inte röra sig alls
Ger limp home mode detta symptom att den har hög tomgång?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-09-09 klockan 13:00.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Gasproblemet är nu löst! Det var spjällhuset som var felet, den startar på 1500 varv/minuten sen sjunker den ner riktigt fort.
Jag har dessutom löst oljetrycks problemet. Drevet som ska sitta på vevaxeln saknar jag så det finns inget som hugger tag i oljepumpen därav noll oljetryck...trodde den medföljde med bröstkåpan för jag kommer ihåg att den satt där på gamla kåpan. Nu har man ju lärt sig det iallafall Den kallas för medbringaren i EPCn, är nr 18 om man tittar under kraftöverföring-balansaxel
Senast redigerat av adam93 den 2017-09-09 klockan 15:05.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kolla så att krysskilen fin där med den som sitter på vevaxeln Annars lär nedere remskivan snurra som den vill
Mina intressen 9-
9-5 ng 2011 2,8 xwd aero Gm gdi tech2 9000cs 98 A50 9-3 Cab 00 + en massa 9000 9-5 Seda 01
Jodå krysskilen finns där
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Har letat igenom alla gömmor och städat igenom hela garaget efter medbringaren till oljepumpen. Den måste ha åkt med det senaste lasset sopor när det stod en container på gården :/
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Vad bra att det är utrett. Krysskilen vill man heller inte vara utan.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag har nu oljetryck förutom att den bara pissade ut motorolja mellan block och växellåda, bokstavligt all olja försvann
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Teorin som jag har är när jag körde utan tändstift för att få upp oljetrycket fortare så hamnade det för mycket bränsle i motorn. Jag skulle ha ryckt säkringen för bränslepumpen.
Det som då hände nu när jag fick upp oljetrycket i motorn så blev det för mycket bränsle, för stora explosioner tillsammans med oljetrycket så blev det för mycket för tätningen. Därav av att tätningen gick åt helvete rent ut sagt!
Så i helgen blir det byte av vevaxeltätningen och rivning av växellådan. Tömma motorn på all olja samt byta oljefiltret.
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Snarare att tätningen kom snett/galet på plats vid första monteringen - det är väldigt känsligt.
Varken förbränningstryck eller oljetryck påverkar den tätningen, den ska vara fungera som "skvalpskydd".
Du har verkligen inte turen på din sida, men man måste imponeras av ditt ihärdiga arbetande för att slutföra renoveringen.
Jag håller tummarna för att det snart är klart!
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!