Du verkar ju gilla omöjliga projekt
Men det vill till att du gillar att jobba med plåt/svetsa osv.
Och se det som ett låååångtidsprojekt
Du verkar ju gilla omöjliga projekt
Men det vill till att du gillar att jobba med plåt/svetsa osv.
Och se det som ett låååångtidsprojekt
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det är kul med imöjliga projekt í ¾í´ª det är väl där det tar i, kan inte svetsa eller jobba med plÃ¥t í ½í¸…í ½í¸
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Allt beror väl på pris eller ?
Såg rätt rostig ut dock.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Kan du inte svetsa eller jobba med plåt är det lugnt sålänge du inser att du kommer vara tvungen att lära dig.
Du KOMMER få svetsa i en gammal saab eller lägga rätt mkt pengar i inköp. förmodligen bäggedera.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ägaren ville ha 2000kr. Jo, det ser ut som det på bilderna därav att jag tvekar lite.
Svetsa är något jag har velat lära mig länge men dem jag känner som kan svetsa vill inte lära ut då dem inte har tid. Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag lejd bort allt plåt och svetsjobb men känner att det inte är värd.
Tror nog att jag hoppar denna så länge tack för era åsikter
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Den tycker jag definitivt att du ska glömma. Titta på vad de i fint skick har gått för och försök skatta antal timmar för att renovera ett råttbo som den där. Timpenningen blir väldigt dålig. Skulle jag fundera på att lägga ner så mycket jobb så skulle jag fundera på något som är värt mer än en gammal Saab. Kanske med undantag för en og900 Aero eller motsvarande som står betydligt högre en en gammal 99:a.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Det där är inget att lägga tid på.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Youtube och Facebook är faktiskt Riktigt bra på att lära ut svetsning.
sen får man prova sig fram.
det sura är investeringskostnaden i svets, mask osv.
Med det osm syns så finns det bättre objekt.
jag kan rekommendera en köpesannons på svenska saabklubbens FB sida (och forumet, krav på annons på forumet länkat till FB för att annonsera där). det kan ge dig lite uppslag i vad som finns. runtom men som inte kanske är helt tillgängligt på blocket, marketplace osv.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tack för alla svar. Kommer inte köpa den jag la ut bilder här utan kommer leta vidare
Jo, jag har tittat en del på youtube faktiskt och lånat en pinnsvets av en polare. Jag har övat en del och försökt svetsa ihop lite fyrkantsprofiler och hittade tekniken. Dock är jag mer ute efter en MIG och som du säger så är inköpet av svets rätt dyrt, speciellt om du ska ha en bättre maskin. Nu kommer jag inte köpa den dyraste svetsen men självklart någon som är bättre än Biltema vill man ha
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Ska du ha en svets så sätt dig in i märken osv och sikta på en begagnad.
en bra mig för bilplåt börjar runt 10 och sen ska du ha gas, tråd och hjälm. helt plötsligt har du lagt 20 000 på svets... springer iväg fort.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Nu är utsidan avbakluckan klar! Den har fått på sig 3 lager färg och 3 lager klarlack. Insidan ska jag ta tag i de kommande veckorna och hoppas på lika bra resultat
Dem 2 första bilderna är efter sista lagret färg pålagt och de sista 2 är efter klarlacken
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu är lackningen av bakluckan klar! Jag våtslipade ner hela insidan av bakluckan idag, det var fullt med repor som inte gick så djupt så jag slapp spackling. Färgen som jag hade kvar räckte knappt till 2 lager vilket på vissa ställen kan man se. Som tur är så ska dem ställena täckas med klädsel. Jag hann även få på ett par lager klarlack innan det var dags att åka hem.
Veckan som var så beställde jag hem lite nya delar ifrån SAAB och oturligt nog så glömde jag beställa hem nya clips till bakluckan. Det gör ingenting i och för sig då jag vill att lacken ska få någon vecka att härda innan den monteras på bilen
Här kommer lite bilder!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu har den nya bakluckan hamnat på plats! Jag har även lackat om vingen pga av skador mm som fanns, listen till bakluckan som var missfärgat och polerat upp det övre bromsljuset. Det tog ett par timmar att få dit men vilken skillnad!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Glömde att lägga upp bilder på hur vingen såg ut efter nedslipningen. Det fanns repor som inte var stora men rätt djupa på vissa ställen
Jag har även beställd lite clips och nya kontaktbleck till nummerskyltsbelysningen då dessa var rätt ärgade. Jag ska även beställa hem nytt kablage till lamporna då kablarna var rätt ärgade också. Det känns rätt skönt att få det fixat så man kan släppa det inför den kommande besiktningen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Gött jobbat!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tackar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då var nummerskyltsbelysningen fixat till bakluckan! Nya bleck till lamporna, fick löda på nya kablar då några av dem gamla var rätt dåliga, nya glas och tätningar samt nya skruvar plus glödlampor. Det fick även bli nya clips till listen. Resultatet blev riktigt bra
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har sett flera inlägg och klipp på youtube angående T8 ecu: erna att dem går sönder pga värmen och att kylningen inte är tillräcklig. Vore inte det lämpligt att flytta ecun till ett annat ställe? Att man flyttar in till insidan av kupén istället? Jag tänker mest i förebyggande syfte. Jag vet att det finns eftermarknads kitt att köpa i form av en metallplatta för att skydda den men frågan är hur mycket den hjälper?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Osäkert om den hjälper tyvärr, de e nog defektdesignade från dag 1.
Vad som pajar i T8 ecun är lite blandat men det generella är oftast substrated och MCP, Dessa fallerar oftast och beror på ålder/användning/värme
Senast redigerat av Vfr den 2022-07-08 klockan 05:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Jag tror det kan hjälpa att hålla liv i dom.
Ganska puckad placering från början och
dom verkar vara dyra annars och bristvara.