Det är skönt med enkla fel.
På 9000 funkar ju inte farthållaren om någon bromslampa är trasig
det brukar ta ett tag innan man kommer på såna fel och aldrig lär man sig heller.
Det är skönt med enkla fel.
På 9000 funkar ju inte farthållaren om någon bromslampa är trasig
det brukar ta ett tag innan man kommer på såna fel och aldrig lär man sig heller.
Ja det är verkligen skönt!
Haha satan vad frustrerande!
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då har jag påbörjat bygget av nya kabelhärvan till växellådan. Många kablar att hålla koll på men betydligt enklare att se vilka kablar som går vart utanför bilen än i bilen. Jag får verkligen hoppas att det fungerar sen
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk2
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag skulle behöva er expertis vilket av dessa 2 kontaktstyckena (Se bild) WIS benämner som H16-4 och H16-7
Tror jag har listat ut vilket kontaktstycke som är vilket ska fixa resterande av elen imorgon
Senast redigerat av adam93 den 2018-03-12 klockan 21:02.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag la precis en beställning hos Speedparts på lite delar till V6an Dessa saker ska bytas inom 2-3 veckor är det tänkt.
Igår lödde jag ihop kabelstumpar med rättkabelskor till kontaktstyckena 502A och 502B. Anledningen är att de kabelskor som passar just de kontaktstyckena är restade såklart och de jag köpte var helt fel. Så det som återstår nu är att slänga på krympslang ovanpå lödningarna, dra bort de gamla kablarna i bilen och dra in nya kabelhärvan. Jag tänkte att jag drar om även de kablar som går till säkringarna osv, blir enklare att hålla koll på vilken kabel som är vilken
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Just nu står 9-5 projektet i dvala pga brist på garage och snö. Jag kommer nog göra klart projektet när det blir varmare väder och mindre snö.
Jag har fått hem delarna till V6an så termostatbytet sker nästa helg är det tänkt. Jag tänkte passa på att se över bussningarna i framvagnen och bakvagnen. Anledningen är att hjulen står mer vinklade inåt så innan en 4-hjuls inställning görs så tänkte jag gå över allting.
När jag fyllde på kylarvätska förra veckan i bilen såg jag även att det läckte lite från en tätning till kylarslangarna till växellådan uppe vid kylaren. Jag ska leta rätt på artikelnumret för dessa tätningar och byta på en gång. Ska man byta växellådsoljan någon gång på dessa 4 stegade automatlådor? Tänkte om man skulle passa på att byta detta också när man ändå håller på
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag la en beställning hos Speedparts på så kallade Hydra Brickor, metallring med gummi på insidan. Jag beställde satser om 10 i storlekarna M10, M12, M16 och M18. Tyvärr hade dem ingen sats om 10 i storleken M18 så det fick bli 5 stycken såna Vad är oddsen att det är samma avtappningsplugg samt packning till växellådan som på den 5 stegade automatlådan? Tydligen så är oddsen väldigt höga
Senast redigerat av adam93 den 2018-03-20 klockan 20:24.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Går att köpa över disk hos slangservice
Då börjar lagret fyllas på inför termostatbytet i helgen. Det kommer inte bara att bytas termostat, jag fick med alla filter när jag köpte bilen så en stor service skall göras. Växellådsoljan ska bytas också då bilen nästan har gått 20 000 mil. Oljebytet i lådan ska göras vid 21 000 mil men jag gör det nu istället. Det som återstår att inhandlas nu är motoroljan och tändstift samt ny oljeplugg + packning. Bromsvätskan ska också bytas, allt förutom styrservooljan faktiskt
Det är bara en bråkdel av delarna som finns med på bilden, jag har mer växellådsolja i förrådet tillsammans med de resterande service delarna
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2018-03-26 klockan 16:38.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Satan vad dålig termostaten på V6an sitter, sjukt dåligt! Nu när jag skulle starta bilen så misständer den ordentligt. Jag har även nollställd spjällhuset då jag tog bort gasvajern men hjälpte inte. Nu så aktiverade jag spridaren en och en, den på cylinder 6 tänder inte ens till...suck och åter igen suck
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu har jag fått tag på problemet, visade sig att kontakten inte riktigt var ordentligt nedtryckt. Den gamla termostaten hade läckt ett tag för det var blött runt om.
Sedan så måste jag klaga på den som bytt den bakre tändkassetten. Själva kontaktstycket till den är ned dränkt av svart silikon, samma sak med plastslangen till insuget. Där har man också använd svart silikon...jag får ta och beställa hem nya delar och göra om deras arbete. Muttern till värmeskölden samt pinnbulten måste jag byta ut då den är fastrostad deluxe! Ena ventilkåpspackningen läcker så denna ska bytas iveckan.
Jag hann bara med byte av kupéfiltret samt termostaten. Termostatbytet tog mig och min kollega ca 4h att byta. Nu får ni njuta av lite bilder
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2018-03-31 klockan 21:38.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Solen sken i alla fall
Bra jobbat!
Nu hoppas jag att du får åka lite oxå.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jo tur med vädret hade man
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag behöver hjälp! Min bil har knappt någon tomgång alls. När jag gasar går den ner och sedan dör bilen. Kan läckage vid inloppsröret till turbon orsaka dålig tomgång? Hur tittar man detta lättast? Sedan så ser jag att det svarta silikonen till vakuumslangen för bromsen vid insuget börjat läcka! Röret går att röra rätt bra där nämligen, hur byter man den packningen?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag ger upp hoppet, får inte bort den gamla packningen, alltså den svarta delen som sitter i insuget som tätar bromservoröret...hur har dem tänkt där? Sedan inloppsröret får jag inte heller dit ordentligt så där får det bli en ny o-ring samt klämma
Senast redigerat av adam93 den 2018-04-01 klockan 19:08.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu är en ny packning beställd hos Speedparts! Hoppas den kommer onsdag eller torsdag bara
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag hoppas att packningen till insuget kommer komma innan helgen! Jag behöver ha bilen nästa vecka då jag ska jobba natt....Idag var jag och hämtade ut ventilkåpspackningen så det blir tätt och fint. Sedan så har jag beställd nytt kontaktstycke till den bakre tändkassetten.
Nu till problemet, hur får man bort den gamla packningen/nippeln på insuget? Någon borde ha bytt den tidigare tycker man?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kämpa!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Den där nippeln ser ju ut att ha envägshullingar runt om. Så när den är inpressad så förankras den ju fint. Antingen får man ta en tång & försöka vrida samt pressa ur den. Eller så får man kanske såga av det utstickande delen & knacka in eller bräcka upp? Ja vet inte om det var några tips, bara spontan skrift från hur det ser ut.
Okej jag får prova mig fram, tror det svåra blir att montera den nya
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi