Tryckarna är bara att stoppa tillbaka! Plättlätt
Överfallen är numrerade, nr1 vid kedjan på insugskam, nr5 kedje avgas. 15Nm
Notera att skruvarna per överfall skiljer. Den ena är svart och har kanal för olja.
/j
Tryckarna är bara att stoppa tillbaka! Plättlätt
Överfallen är numrerade, nr1 vid kedjan på insugskam, nr5 kedje avgas. 15Nm
Notera att skruvarna per överfall skiljer. Den ena är svart och har kanal för olja.
/j
Senast redigerat av Johan H den 2017-02-25 klockan 09:22.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Mjo, fick det där med bultarna förklarade av gubben på motorfirman. Dem svarta bultarna (8st) med oljekanal ska sitta på insidan vid tändstifts hålen och de guldiga på utsidan
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då blev det ett par timmar i garaget gjorda en kompis kom förbi mig strax efter 13.00 så började vi. Vi började med att knacka b-axel lagrena så dem blockerade oljekanalerna, var lite pyssel men till slut fick vi till det.
Sedan slipade jag lite ramlager sätena så smutsen försvann och samma sak på ramlager överfallen. Sedan återstod det montering av nya ramlager och vevaxeln. Hade på mycket olja, även på axiallagrena.
Vi plockade bort de gamla kolvringarna på kolvarna, samtidigt som jag insåg att jag saknar tolvkants hylsor...Men vi klarade oss bra med ringnycklarna än så länge.
Efter att det var gjort så återstod det att montera nya vevlager och montera kolvarna i cylindrarna. Så långt hanns det med idag innan jobb nalkas 6 dagar framåt...
Innan vi slog ihop såg jag att kolvarna måste snurras 180 grader Vart kan man handla tolvkants hylsor?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bra jobbat!
hylsor finns på din vanliga "järnhandel".
Kolvarna brukar ha en markering som ska peka mot ettans cylinder.
Även vevstakarna ska vändas åt rätt håll, markering mot framsidan/avgas.
Har du Haynes eller WIS? Det står där.
Ett bra tips är att snurra på vevaxeln efter att varje överfall är monterat. Då märker man direkt vilket som jävlas.
Mycket jobbigare att komma på det efteråt när alla är på plats
Senast redigerat av Johan H den 2017-02-25 klockan 19:33.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jo, jag har tillgång till WIS. Gubben på motorfirman har gjort en egen liten pil på undersidan av vevstaken som pekar mot 2ans cylindern. I övrigt så har jag inte sett några markeringar på varken vevstake eller kolvar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Vevstake inkl dess överfall ska vara stämplat med nr(1-4 för resp cyl), det ska vändas framåt om jag minns rätt.
Sitter på sidan, precis vid "snittet" mellan dem.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jo, siffrorna har jag sett och dessa är vända mot avgassidan så att säga men dessa ska kanske vara vända mot insugssidan?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Denna är bra, har den.
Då kan dra toppen och lossa fjäderben fram mm.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ar-2000034864/
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
RZ: Tack för tipset om verktygslådan
Johan H: Då är kolvarna rätt monterade, siffrorna är nämligen mot avgassidan. Drog runt motorn med kolvarna i efter monteringen och märkte inget märkvärdigt
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
siffrorna på stakar mot avgassidan... siffror/märkning på kolvar vända mot kamkedjan.
Första punkten i WIS
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag menade att siffrorna på vevstakarna är vända mot avgassidan
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Var på Biltema nu och dem hade tydligen 12 kants hylsor, fast under ett annat namn. Hos dem heter de multi hylsset. Så då har man alla special hylsor i sin verktygslåda!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Någon som vet vad detta är och vart dem ska sitta?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Plåtbiten ser ut som skyddet runt kamkedjan som sitter vid vevaxeln. ? (Där kedjan vänder i nederkant av motorn)
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Du har rätt! Tittade mer noggrant i EPCn nu och den sitter där som kedjeskydd
Då är det bara den runda rör delen kvar då
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Röret är misstänkt lik oljereturen från turbon, den äldre modellen
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Hmm där sa du något Herman! Då tror jag att dessa två saker är nu identifierade, tack så mycket för hjälpen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Började dagen med att slipa ner ställen där den gamla färgen börjat flagna. Ena sidan hade färgen lossnat helt ifrån medans den andra sidan var jätte fin.
Jag var hos Mekonomen och letade efter penselfärg till motorn. Inne på deras hemsida fanns det silver motorfärg vilket jag egentligen ville ha men fanns inget i butiken. Jag får nöja mig helt enkelt med svart
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Snyggt - bra jobbat(målat)!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!