Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dags med att vinterblockera fronten på bilen?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745

    Dags med att vinterblockera fronten på bilen?

    Jag brukar alltid täppa till fronten på bilarna under vinterperioden för att det fortare ska bli varmt i bilen.
    Är jag ensam om detta och hur uppfinningsrik blockering har ni gjort?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    12120
    Detta bör man inte göra på moderna bilar med fungerande termostat, du hindrar bilens kylsystem att arbeta som det är tänkt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jag använder motorvärmare istället men du är inte fel ute, BMW har väl ett jalusi framför kylaren på nyare modeller, 520D -15 har det iallafall. Fast det är ju en Diesel
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    motorvärmare ska man ha, både för bil och ägares välbefinnande

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Tänk dock på att det kan bli tokigt om du ex. helt blockerar oljekylaren. Sedan tappar du förstås även laddluftkylning genom att göra detta.

    BMW's persienn-liknande historia framför kylaren är väl främst till för att minska luftmotståndet
    http://www.bmw.com/com/en/insights/t...t_control.html

    Ska man blockera kylaren så skulle jag i varje fall rekommendera att man gör det på ungefär samma sätt som BMW har gjort, dvs blockera de övre luftintagen i grillen snarare än en del av cellpaketet.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Att göra en delvis blockerande "armatur" framför kylaren är ingen dålig ide om man vet vilka sträckor man kör, vem som kör och om man skulle råka dra släp, eventuell långsam körning i tung snö.

    Risken vid felanvändning av blockerad kylare är ju kokad motor och totalt havererad topp/packning!!!!

    Vid trängseltrafik i tunnlar och sporadiska varmperioder kan man råka ut för otrevliga och dyra situationer.
    Man skall aldrig täppa till kylaren mer än att kylarfläkten felfritt klarar av att kyla motorn med belastning iaf runt +15*C, annars är det bäddat för kokning.

    Kör man mest kortsträckor och kan få problem med isproppar kan en delvis blockerad luftgenomströmning hjälpa, även om man måste ha stenkoll på hur man kör och dessutom vem som kör bilen!!!

    Motorn håller värmen längre och man minskar risken för trasiga plastdelar om man snabbt måste åtgärde/kolla något under huven.

    Kalldraget över motorrummet vid -20*C vid landsvägskörning är många kilowatt i värmeförluster jämfört med sommarvärme. Rätt använt finns det många fördelar.

    Själv är jag munter brukare av delvis blockerad luftgenomströmning vid kallperioder

    Men man måste ha stenkoll om temperaturvisaren börjar vandra uppåt!!! Och inte glömma att ta bort den innan vårvärmen kommer

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Luchs den 2016-10-20 klockan 23:22.

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag brukar alltid täppa till fronten på bilarna under vinterperioden för att det fortare ska bli varmt i bilen.
    Är jag ensam om detta och hur uppfinningsrik blockering har ni gjort?
    Som redan nämnts - med en fungerande termostat så skall detta göra vare sig till eller från. Däremot medför det vissa risker, vilket också redan omnämnts.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag använder motorvärmare istället men du är inte fel ute, BMW har väl ett jalusi framför kylaren på nyare modeller, 520D -15 har det iallafall. Fast det är ju en Diesel
    Modellår 2014 hade detta jalusi, som öppnas av bilen om det behövs. 2016 har det inte Nu är det bara ett stort hål in till ac-kylet som blir det första som fångar upp stenskott och liknande.
    /Johan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg

    Modellår 2014 hade detta jalusi, som öppnas av bilen om det behövs. 2016 har det inte Nu är det bara ett stort hål in till ac-kylet som blir det första som fångar upp stenskott och liknande.
    /Johan
    Tror att det är svårt att få en fungerande serielösning på detta med kyla, snö och slask.
    Utan Saab

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Det låter som något du lärt dig av en äldre släkting som ägde bil för ett halvt sekel sedan? Det är bara ohyggligt gamla bilar som inte har termostat. Min gamla og900 från 80-talet har termostat.

    Det termostatet gör är att blockera kylarvätskeflödet till kylaren om motorn inte behöver kylas, utan då återcirkuleras kylarvätskan endast i motorblocket.

    Att blockera kylaren är således helt meningslöst om syftet är att snabbare komma upp i arbetstemp - det cirkulerar ändå ingen kylarvätska där när motorn är kall. Det du däremot gör är att försämra kylarens kylförmåga när motorn väl är varm och termostatet öppnat, vilket av självklart är obra.

    Om du upplever att det tar lång tid för motorn att bli varm bör du istället kolla om termostatet verkligen stänger som det ska.

    Att ett fåtal moderna bilar har jalusier i grillen handlar aerodynamiktweaks för att reducera luftmotstånd för att fixa den där sista millilitern på den deklarerade bränsleförbrukningen, inte om att snabba på motorns uppvärmning.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Jag loggar motortemp i T7suite och kan enkelt följa hur olika saker påverkar när det blir kallt ute.
    Vill gärna att det kommer mer kommentarer.
    En liten tankeställare, i hur många länder används blockvärmare och hur många watt är den på och vilken utveckling har skett dom senaste åren?
    Jag använder både motor och kupevärmare men med under kontrollerad tid.

  11. #11
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Ligger inte en blockvärmare kring 500w?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    En liten tankeställare, i hur många länder används blockvärmare och hur många watt är den på och vilken utveckling har skett dom senaste åren?
    Tyvärr är blockvärmare rena skämtet Maken till ineffektiv värmare har jag inte varit med om.
    Om det inte går att få tag i doppvärmare så är iaf slangvärmare någorlunda effektiva, men blockvärmarna vet jag inte vad det är tänkt att de skall värma...
    /Johan

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    12120
    slangvärmare utan cirkulation (ibland självcirkulerar det, men annars krävs en cirkulationspump) tycker jag är ganska värdleösa, jag har förvisso bara haft det på en bil men jag slutade använda den eftersom den inte verkade göra någon nytta alls. ..doppvärmare fungerar ju dock, och blockvärmare kan kanske funka på vissa bilar, men oftast verkar dom inte funka alls bra.

    Bäst är ju förstås en bensin/dieselvärmare, men det kostar ju en del..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    En liten update!
    Jag har testat nu med ca 3-5graders utetemp.
    Totalblockering både uppe och nere och det går att köra ca 20min innan tempen börjar sticka iväg.
    Efter ca 40-50min då blir det inte så mycket varmare utan stannar på ca 100grader motortemp men det mest alarmerande är att insugstempen går till ca 45-50grader.
    Det går att kompensera lite med max värme inne i bilen för att sänka lite men risken finns att tändkassett och sådant blir lite väl varma för att må bra i längden.
    Nu kommer test2 med lite modifiering.
    En sak som förvånade mig var att den nedre öppningen på spoilern är den som påverkar motortempen mest.
    Jag vet att det är lite tokvarning över detta men jag gillar att ha någonting att övervaka till och från jobbet.

Liknande ämnen

  1. Fronten på bilen skrapar i :(
    Av Outlaw84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 23:07
  2. Dags att lackera bilen - Någon som vill tjäna en slant?
    Av rob_saab900 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 02:48
  3. Bilen har gått 15 000 mil, dags för bussningsbyte?
    Av jockessaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 22:38
  4. Nya fronten på gamla bilen?
    Av Buppie i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 22:40
  5. Dags att ställa av bilen
    Av Lindfors i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •