Normalt så drar man toppen först 40Nm och sedan 60Nm och sedan vinkeldrar 90 grader. Hur gör man i drar toppen i efterhand?
Normalt så drar man toppen först 40Nm och sedan 60Nm och sedan vinkeldrar 90 grader. Hur gör man i drar toppen i efterhand?
Snart 21, tror inte packningen är bytt någon gång.Hur långt har bilen gått? Är packningen bytt nån gång?
Okej, flera som haft detta problem och just 10an verkar vara utsatt.
SAAB 9-5 2,3t kombi, -99.
Mekanikern hade heller aldrig varit med om att en skruv backat så att den lossnat. Jo skönt att det troligtvis fixat sig.Ursprungligen postat av Bjorn_Karlstad
SAAB 9-5 2,3t kombi, -99.
Tack.Ursprungligen postat av detomaso
Min har gått nästan 20 och det försvinner lite kylarvätska och blocket i hörnet vid 10;an är lite lite fuktigt av olja eller en bladning av olja och kylarvätska. Men det är väldigt lite. Nästan så fingret inte blir blött om man drar med det.
Skulle vara praktiskt att veta hur man ska dra så här i efterhand då det ändå är tänkt att jag ska byta ventilkåpspackningen. Att släppa på alla och börja om i från början känns ju lite så där...
Ursprungligen postat av SAAB90
Ingen aning hoppas att min mek gjort rätt. Men har för mig att jag läst nånstans att detta gjordes förr men drogs in av nån anledning. Sa bara att jag tyckte den drog lite olja och han kände direkt mellan block och topp där vid bult 10. Och där var det ju blött som sagt.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk
Saab 9-5 2,0T SC BioPower
Hittade svaret + allt om efterdragning av toppar här: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.Ursprungligen postat av SAAB90
i fall nån är nyfiken.
Senast redigerat av Moderator den 2020-05-12 klockan 19:29. Anledning: Redigerat länken
På min kära gamla 9-5 AERO -00 försvinner det kylarvätska ca .,5 liter på 100mil typ...
har den stått över natten är det fortfarande tryck i kylsystemet.
oljan "svart"
inget klegg
kylarvätskan "grön"
kan gå lite illa "misständer" ibland när den startas försvinner sen
syns inget läckage.
Inbillar mig att den ryker vitt ibland efter start men det är ju kallt med...
27000mil inte bytt turbo...
Vad tror ni fortsätta köra eller ska toppackningen bytas?
eller vänta...
andra förslag?
Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131
Man kan ju prova att efterdra toppen. Billigt och enkelt. De flesta toppar verkar sitta dåligt på bilar som gått upp emot 20000 och över. Läs detta och ta en funderare: viewtopic.php?t=74131
Annars kan en verkstad göra analys av avgaser i kylvätskan. Så får man göra en bedömning om man ska byta topplockspackningen eller inte. Om man ska det, så får man överväga att byta kamkedja, balanskedja, kedjesträckare, styrskenor och vattenpump på samma gång.
Tack för tipset värt ett försök
Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131
Kan vara värt att kolla värmekranen eller vad man nu kallar den:
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cbv ... &nointro=1
Min 9-5 Aero -00 har gått 36k och jag hade samma problem bytte turbo o allt går som den ska. Bilen rök rätt mycket vitt.
Saab 900 2.0T -95
Tackar ! många bra förslag...
Jag lämnar bilen till min "mekaniker" så ska han börja med att spänna toppen...
Vi börjar med det enklaste
om det är värmekranen borde man väl se läckage?
om det är turbon får man inte blandat olja/kylarvätska?
Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131
Är det ventilen som sitter på torpeden som läcker, så ser man det rätt tydligt.Ursprungligen postat av marasp
mvh Mr_Lööf
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej,
jag hade ett liknande problem på en BMW jag har hade tidigare.
Där visade sig vara så att det tryckte ut kylarvätskan när systemet sattes under tryck mellan termostathuset och blocket.
Kylarvätskan "dimmades" ut och fördunstade direkt mot det varma blocket, så därför fanns det inga synliga läckor eller liknande men det försvann ca 2l på 3mil! =(
Bytte termostathuset o packning sedan var allt ok.
//marcus
SAAB 9-3 Vector SC 1,9TIDs (Nordic - Steg1) -06
http://www.garaget.org/chi_rho
Amen på det! Liknande upplevelse för mig, hade spolat kylsystemet på min 900:a och sen glömt köpa ny packning till termostaten, snålt och dumt! Även om det inte syns speciellt mycket så kan det läcka MYCKET via termostathuset.. Som tur är är det lättfixat åtminstone på og900..Ursprungligen postat av chi_rho
Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)
Tack för tipsen!
Nu är toppen "efterdragen" och glykolen toppat..
Så nu kör vi igen och får vi se om det håller tätt
åtekommer med resultat
Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131
Kan vara läckage vid vattenpumpen också. Min läckte ingenting kall och när den var var läckte det så lite att det omedelbart förångades. Fick upp "fyll på kylvätska" någon gång i månaden. Ny vattenpump och problemet är borta. En verkstad kan provtrycka systemet.
Fredrik J
Har du motorvärmare kan de va den med som läcker.
Vet dom som råkat ut för de eller som sagt vattenpumpen.
Efterdra toppen är ju inte svårt jobb för en duktig verkstad.
Hoppas du har fixat felet nu så du slipper mer bekymmer.
/F
försvinner lite kylarvätska fortfarande!
Har fått en grön/glykolfärgad missfärgning på golvet på passagerarsidan...
Så misstänker skarpt något fel på värmepaketet
Får väl försöka plocka ut mattan och se var det kommer...
Orkar inte riktigt. har haft bilen läänge nu så är sugen på att byta...
Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131
Hallå alla!
Jag har varit en väldigt flitig besökare här på forumet och det har hjälpt mig med många problem, men nu har jag ett problem som jag inte kan förstå mig på.
för två veckor sedan bytte jag koppling på bilen, med allt skojigt som det innebär. efter ett par dagar kom det larm om låg kylarvätskenivå i SIDen, jag körde ett par dagar innan jag fyllde på, då var det ungefär en cm under kallmarkering. nu efter ungefär 150 km körning kom nivålarmet igen, så jag kollade runt lite vad man skulle kolla m.m. så nu har jag gjort/checkat följande:
- spänt topplocksbultar, dom var dock spända
- haft bilen i garage två timmar, ingen pöl eller dropp undertill
- efter dessa två timmar öppnade jag locket till exp. tanken, fortfarande tryck
- kollat kärlet med bilen igång, inga bubblor eller rök, den luktar inte heller avgaser
- stiften ser alla lika ut, lite vita
- vitryker inte mer än vanligt, den har alltid rykt lite
- kollat runt efter fukt under motorhuven, hittade inget
ändå försvinner de senaste två veckorna en halvliter i veckan.
har någon någon idé som jag inte tänkt på att kolla?
Saab 9-5 -99 2,0t SC ~230hk