Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 551

    FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    Eftersom detta kommer upp ofta så har jag i samförstånd med Dr Boost ställt samman tidigare info från inlägg gällande dragning/efterdragning av topplock.

    Text av Dr Boost,bilder av TD04 ,redigerat av mej(Lerne).

    Historia:

    En gång i tiden ville man dra åt skruvarna ordentligt så att toppen ligger kvar. I kombination med de skruvar som användes så blev detta lite olyckligt kanske. Skruvarna är ganska stumma, åtdragningsförfaranadet gav inte sällan lite ojämn klämkraft.
    (vilket inte är kul, inte på nå't vis...)

    Syftet med att momentdra skruvarna är att STRÄCKA dem lite lagomt, åtdragningsmomentet kommer dock att variera AVSEVÄRT med friktionen, så om man drar en torr skruv eller en insmord med lite olja o MoS2-kräm så blir resultatet enormt olika.

    Att dra med måttligt höga moment minskar friktionens inflytelse något, att följa med vinkeldragning eliminerar ju friktionens inflytelse helt.
    På (vissa) STORA motorer så använder man en hydraluisk anordning som DRAR i pinnskruven till cylinderhuvudet, när man nått rätt töjning så tar man o drar åt muttern FÖR HAND. Nu har man koll på förbandet !

    Att ha riktigt stumma skruv/pinnskruv till toppen är kanske inte alltid det bästa, de kan vara FÖR STUMMA. Skulle cylinderhuvudets packning sjunka lite så har man inte tillräckligt med töjning i skruvarna för att hålla tätt. Att dra dem hårdare funkar OM övriga komponenter i konceptet tolererar detta. T.ex. cylinderhuvud o gänggången i blocket, loppen kanske blir allt annat än runda... ?

    Så vitt jag förstått så klarar sig de nya skruvarna sig väl även i åka fort motorer, var gränsen går VET jag inte. OM jag skulle välja så gäller ANTINGEN vanliga std. skruvar av nya typen eller dragstänger ned till en bedplate.
    Det sistnämnda vorde ju bra, minska stressen på övredelen av blocket samt, möjligheten att få en bra insträckning.

    I korthet:

    FÖRDELEN med den nyare typen är att de ger en jämnare klämkraft över hela ytan, samt att de håller klämkraften bättre i längden. Den nye skruvtypen kom som en löpande ändring under 1997 vill jag minnas.

    Faktum är att man kan/bör dra även de gamla skruvarna med 40/60/90
    Tyvärr står det lite dumt på lappen som följer med packningen på SAAB, ty där står "den gamla sanningen". 60/80/90.

    Hur gör man..?

    Dina skruvar skall dras i tre steg enl. följande:

    1) Drag alla till 40 Nm
    2) Drag alla till 60 Nm
    3) Drag alla med 90 grader.

    Man börjar med att släppa efter första skruven, "ettan" och drar sedan till 40 Nm, släpper efter "tvåan" ,drar till 40 Nm, släpper efter "trean" drar till 40 Nm.....
    OBS! Du ska alltså lossa på resp. skruv före momentdragningen.
    Sedan när man gjort så enligt ordningsföljden, så går man varvet runt med 60 Nm. När det är gjort så drar man alla med 90 grader.

    Ordningsföljd:

    8 4 1 5 9

    7 3 2 6 10



    Gamla typen av bult överst,nya nederst.

    Speedparts säljer bultar av den nya typen.

    Mer info från JonTe & TD>>

    Dessa verktyg behövs:
    12mm hylsa till ventilkåpan alt. Torx 40 "nyare" modeller.
    -E16 torxhylsa till topplocksskruven.
    -Momentnyckel med arbetsområde på minst 100Nm.
    -Spärrhantag som du orkar dra vinkeln med (det är tungt...)
    -Gradskiva kan vara vettigt när man drar 90 grader.
    -Till en del behövs det även Torx 30 för att lossa vevhusventilationsröret som går till turbons inloppssnok. (NG900,9-3,9-5 modeller)


    Kan vara lämpligt att skaffa sig en ny ventilkåpspackning som man kan smälla dit för att få det tätt.
    Ventilkåpan dras sedan med 15Nm

    Kall eller varm motor vid efterdragning..?
    Spelar ej någon roll. Varm, kall ljummen, välj själv.

    Gör man efterdragningen på en varm motor bör man släppa på trycket i expansionskärlet för att undvika att kylvätska smiter in någonstans där den inte hör hemma.
    Själv så har jag efterdragit på kalla och ljumna, tycker det är bäst ur arbetsmiljösynpunkt.

    Lite text om varför och när man skall efterdra:

    Varför skall man:
    Förbandet topplock -> topplockspackning -> block är ett ganska komplicerat förband.
    Vi har olika sorters material, gjutjärn i blocket, aluminium i topplocket och en packning i stål imellan och skruvar i ett annat stål och alla
    dessa material har olika värmeutvidgningsegenskaper.
    Dessutom skall vi täta mot 3 olika medier, trycket i förbränningsurrymmet, kylvätska och olja.
    Saabs tekniker har gjort sitt bästa för att konstruera detta förband på bästa sätt och anpassat hur hårt skruvarna
    skall dras men de har endå vissa saker som är svåra att undvika.

    Sättningar:
    Med sättning menas deformationer i skruvförbandet som i sin tur ger upphov till minskad klämkraft.
    Oplanhet i block, packning, topp, ytjämnheten i materialen, stignings- och vinkelfel hos gängorna på skruven påverkar negativt.

    Nötning.
    Nötning uppstår också när de sammanfogade detaljerna rör sig och hur mycket det nöts påverkas främst av hur mycket det rör sig samt hårdhet och ytbehandling hos kontaktytorna.

    Sammanfattning:
    Det tar en stund för förbandet att helt "sätta sig" och när man konstruerar räknar man med 100 timmar.
    Låter man dessa 100 timmar passera och drar förbandet igen får man större säkerhet vad gäller packningens tätningsförmåga.

    När skall man efterdra?

    -Om du bytt topplockspackning.
    -Om du vill göra det som en extra säkerhetsåtgärd innan du trimmar.
    -Om du köpt en begagnad bil.
    -Om du misstänker att packningen läcker.

    Dragschemat till ventilkåpan oxo:

    Åtdragningsmoment 15 Nm.

    Text av varför man efterdrar av JonTe,bild av Placco
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 416
    En liten fundering kring denna FAQ.

    Vilka motorer gäller detta ?
    Är det samma moment och ordningsföljd på t.ex B-motor och H-motor ?
    Vad gäller för V6 och dieslar ?

    Någon som har infon kanske kan förtydliga ?

    När detta är gjort kanske någon snäll moderator kan ta bort detta onödiga inlägg
    9000 Aero -91, 900 T16 -83, 9000 Aero -95, 900 T16 -89, 9000 Aero -96, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, 9000 Aero -93, 900T8 -89, 900T8 -83, 9000 2,3T -91

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    5 058
    Angående B och H-motorn så ja visst drar man i samma ordning. Momenten vet jag ej. Ordningsföljden för ventilkåpan stämmer inte så bra, men det visste du redan
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Dragning/Efterdragning av topplock enligt FAQ?
    Av Mr.O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 08:39
  2. Efterdragning av topplock.
    Av 2hazard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 17:12
  3. topplock efterdragning
    Av mrdavvve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 22:23
  4. Dragning/Efterdragning av topplock
    Av marcusab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 21:41
  5. Ang efterdragning av topplock
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 21:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •