Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Svårstartad 9-3 Aero - 99

  1. #1

    Svårstartad 9-3 Aero - 99

    Hej!
    Har en aero - 99 som har blivit svårstartad på sista tiden. Allt började för någon vecka sedan då den började ryka vitt efter gaspådrag (inte alltid dock utan bara ibland) efter detta så blev den mer och mer svårstartad nä den är kall. Har den väl startat så är det inga problem att få igång den igen och den går som vanligt förutom den vita röken då och då. Kolla tändstift och de var gyllenbruna satte även in nya stift utan förbättring körde ca 10mil med de nya sen kollade jag dem och de var kritvita då läste att nya stift kunde va så ibörjan, drog säkring till soppa pumpen och lät den dö den startade utan problem efter det med. Misstänker att det är Tändkassetten men borde inte bilen vara svårstartad även när den är varm?
    Några tips på vad jag ska testa/göra?

    Mvh Daniel

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av lilldeck Visa inlägg
    Hej!
    Har en aero - 99 som har blivit svårstartad på sista tiden. Allt började för någon vecka sedan då den började ryka vitt efter gaspådrag (inte alltid dock utan bara ibland) efter detta så blev den mer och mer svårstartad nä den är kall. Har den väl startat så är det inga problem att få igång den igen och den går som vanligt förutom den vita röken då och då. Kolla tändstift och de var gyllenbruna satte även in nya stift utan förbättring körde ca 10mil med de nya sen kollade jag dem och de var kritvita då läste att nya stift kunde va så ibörjan, drog säkring till soppa pumpen och lät den dö den startade utan problem efter det med. Misstänker att det är Tändkassetten men borde inte bilen vara svårstartad även när den är varm?
    Några tips på vad jag ska testa/göra?

    Mvh Daniel
    Inspektera kylarvätskan för att se om det försvunnit något på nivån. Kontrollera vevhusventilationens funktion. Kolla skicket på turbon när du ändå håller på. Alla tre kan ge upphov till rök och göra att du råkar ut för evenutella haverier.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Inspektera kylarvätskan för att se om det försvunnit något på nivån. Kontrollera vevhusventilationens funktion. Kolla skicket på turbon när du ändå håller på. Alla tre kan ge upphov till rök och göra att du råkar ut för evenutella haverier.
    Hej
    Vattnet är ok och luktar glykol turbon har jag inte möjlighet att kolla innan helgen, kan det påverka att den är svårstartad?
    Mvh Daniel

  4. #4
    Har kollat turbon nu och den glappar inte
    Hur kollar jag vevhusventilationen?
    Sen Läste/Hörde någonstans att lamban kan orsaka vit rök om den är kass, för avgasvärderna var jätte kassa
    nu när den besiktigades för några veckorsen.
    Mvh Daniel

  5. #5
    Uppdatering:

    Var på en lokal verkstad och kollade i veckan och de sa att det var turbon som var kass, sa att jag kollat och att den inte glappar
    då sa det att turbon var slut och tryckte in olja i motorn och ville ha ca 20k för att laga det..
    Tyckte det lät dyrt och sa att då är det lia bra att skota den.
    Hna som hade verkstaden erbjöd sig snabbt att köpa den till skrotvärdet känns som det är något lurigt här.
    Kan turbon trycka in olja i motorn så det blir vit rök när man slapper av efter ett gaspådrag?
    Är det verkligen rimligt att det skulle kosta ca 20k för att byta turbo?

    Daniel

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Är turbon dålig i lagringen så kan det trycka in olja i motorn, ja. Men eftersom det är en aero det gäller, så är turbohaveri inte så vanligt. Visst händer det på TD04-aggregaten på en aero också, men inte alls lika frekvent. En ny turbo och byte på en mindre verkstad så borde man få ner det priset en del.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Kan du meka själv eller inte?
    Måste man lämna bort springer ju pengarna iväg snabbt.
    20k låter som det är taget i för de inte vill göra jobbet.
    Ett begagnat aggregat och eget mekande så blir det betydligt billigare.
    Alt. fråga en annan verkstad om pris för att lösa problemet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Tror inte det är turbon td04 är nästan skottsäker har haft flera 9-3 aero og långmilare som turbona vart i bra skick även fast tidigare ägare slarvat med service.

    Om du nu vill byta prova byta turbo så gör det själv det är inte svårt skicka pm om du behöver instruktioner.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Hej, när den väl startar, startar den då på alla cylindrar? Annars kan topplockspackningen vara på upphällningen, men då borde den ta vatten. Min OG 9-3 Aero gjorde så, startade på tre, och efter topplockspackningsbyte så blev allt bra. Den rykte dock inte vitt, mer än vid start, och då luktade den glykol också.

    20k för turbobyte är ju rena stölden. Turbon byts ju på en timma, och själva snurran borde gå att få tag i för runt 4k.

    VH

    /Johan

  10. #10
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kan du meka själv eller inte?
    Måste man lämna bort springer ju pengarna iväg snabbt.
    20k låter som det är taget i för de inte vill göra jobbet.
    Ett begagnat aggregat och eget mekande så blir det betydligt billigare.
    Alt. fråga en annan verkstad om pris för att lösa problemet.
    Alternativt vill de väldigt gärna göra jobbet, vet att det kostar de kanske 6-7 tusen som verkstad att laga, men passar på att skrämma upp kunden för att sedan köpa bilen billigt och sälja dyrt lagad. Händer hela tiden. Tyvärr.

    20' är oförskämt oavsett eftersom det inte är i närheten vad ett normalt turbobyte till bilmodellen kostar, även ut till kund. Förre ägaren betalade strax under 10' på märkesverkstad för min 9-5 2014, men GT17 är väl några tusen billigare.
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-11-07 klockan 06:12. Anledning: Tillägg
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  11. #11
    Om det nu inte är turbon va kan det då vara?den laddar som den ska (kollat med torque och en laddtrycksmätare) och den går som den alltid gjort.
    Vill ju helst slippa byta turbo om det nu inte är den som bråkar, och vatten drar den inte. Kan man kolla själv om det skulle va lagrerna som är slut och den trycker in olja i motorn

    fick ju höga värden på besiktningen som gjordes nu i september
    CO 2500 varv 0,3(0,3) CO:0,4(0,5)
    Lamba 1,03(0,97-1,03) HC: 86(100) om dessa värden säger nåt

    Testade lite i helgen igen och nu ryker den när man släpper gasen och växlar och gasar igen så kommer det en blåvit rökmoln när man gasar ordentligt kör man lugnt så ryker den inte alls
    Fick motorlampan till att lysa ,kolla felkoderna och de var p0455 vilket skulle va de blå backventilerna efter lite sökning och p1662 som skulle av kontakten på magnetventilen om jag förstått det rätt magnetventilen hade jag ju av när jag lossa kobran
    men den kontakten sitter ju på som den ska, backventilerna har jag inte kollat ännu.

    Har ju skruvat lite men dock inga avancerade ingrepp, har ju redan haft av kobran och dp:n testa och släppa på skruvarna till fästet på den och de gick med lite våld och wd-40 så det är väl det mest avancerade jag gjort på en saab

Liknande ämnen

  1. Svårstartad 9000 aero
    Av Deveril i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 13:00
  2. Svårstartad 9-5 aero?
    Av 9-5 halmstad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 17:45
  3. 9-3 Aero Cab '01 - Svårstartad
    Av claymore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •