Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: Felaktig luft/bränsle-blandning efter motorbyte NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87

    Felaktig luft/bränsle-blandning efter motorbyte NG9-3

    Jag har haft tråden igång ett tag men redigerar nu rubriken och första inlägget för att kunna strukturera upp det jag har gjort och vad som är kvar att prova. Jag bytte motor i min NG9-3 och har haft problem sen dess. Nya motorn är från 2007 (gråa spridare).

    Grundproblem är följande:

    Det största problemet: svarta/sotiga stift på alla 4 cylindrar.
    Mycket vit rök från avgasröret.
    Hög bränsleförbrukning.

    Vad jag har provat/kollat: CDM fungerar, har sökt efter vakuumläckage mha startgas, bränsletryck ~2.5 bar, BTR fungerar, inget läckage före lambda, lambda fungerar (dubbelkolla gärna detta på bilderna på sidan 5), luftfilter fräscht, lmm rengjord, styrdon uppdaterat efter nya motorn.

    Jag hör ett vinande ljud från vänstra sidan av motorrummet, som hörs vid färd, inte under acceleration utan då gasen hålls stadig. Har sprutat med startgas men hittar ingen läcka.

    Vad kan jag kolla härnäst? Jag har tillgång till autocom om det underlättar en felsökning.

    Av problemen att läsa är det rätt tydligt att bilen förbränner för mycket bränsle vilket tyder på att luft/bränsle-blandningen är fel och detta justeras inte av bilen.
    Senast redigerat av wiechert den 2017-01-08 klockan 01:20. Anledning: Uppdaterad information

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Jag har nollat felkoden och än så länge har den inte kommit tillbaka. Men är det normalt att stiften ser ut som ovan efter en veckas (normal/stadskörning) användning? Tilläggas bör att bilen inte drar olja, inte vatten så där finns inget problem. Möjligen att man hör ett vinande ljud runt servotanken. Tänkte att någon trasig Vakuumslang kunde orsaka det ljudet men inte hittat någon.

    Vad bör jag göra nu? Köra som vanligt och hålla koll på felkoden bara? Känns som att jag bara skjuter på problemet. Om inte stiften ser normala ut dvs.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    8163
    Vad är det för motor och årsmodell? Är den trimmad?
    Nej, så skall stiften inte se ut. Den verkar gå rejält fett, har bränsleförbrukningen ändrats?
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Vad är det för motor och årsmodell? Är den trimmad?
    Nej, så skall stiften inte se ut. Den verkar gå rejält fett, har bränsleförbrukningen ändrats?
    /Johan
    Ja jag tycker att den går dyrt. Den kanske inte drar så mycket mer än innan men fortfarande för mycket.
    Motorn i bilen är bytt till en -06a som gått ca: 11k mil. Tilläggas bör att jag vid motorbytet även bytte CDM (begagnad) efter att motorlampan började lysa.
    Har däremot haft lika hög förbrukning som innan det bytet. Har ingen aning om hur stiften såg ut innan.

    Motor: B207E 1.8T -06. Sitter som sagt nya NGK-stift i.

    EDIT: Inte trimmad, helt orginal. Olja bytt nyligen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    Ja jag tycker att den går dyrt. Den kanske inte drar så mycket mer än innan men fortfarande för mycket.
    Motorn i bilen är bytt till en -06a som gått ca: 11k mil. Tilläggas bör att jag vid motorbytet även bytte CDM (begagnad) efter att motorlampan började lysa.
    Har däremot haft lika hög förbrukning som innan det bytet. Har ingen aning om hur stiften såg ut innan.

    Motor: B207E 1.8T -06. Sitter som sagt nya NGK-stift i.

    EDIT: Inte trimmad, helt orginal. Olja bytt nyligen.
    Update: Tankade igår efter 40 körda mil. Förbrukning på senaste tanken 1.22L/mil. På detta har jag kört stadstrafik men inte bara. Med tanke på hur jag kör så har jag definitivt en förhöjd förbrukning. Något gör att motorn går för fett.
    Kan det vara CDM-modulen? Eller kan det vara bränslesystemet? Har köpt startspray för att kontrollera vakuumläckor. Vad skulle det mer kunna vara? Hål i avgasrör? Vet inte om det kan påverka.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Vilken färg har bränslespridarna? Gröna, blå eller grå?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vilken färg har bränslespridarna? Gröna, blå eller grå?

    Mvh
    Jag tycker det är väldigt svårt att se, jag är dessutom färgblind och det är rätt taskiga färger att välja på. Jag tycker dock att dom ser grå ut.
    Lägger upp en bild för beskådning nedanför.

    http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/921/EC1Cfe.jpg
    Senast redigerat av wiechert den 2016-10-18 klockan 20:18.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Jag har utan framgång försökt att leta efter skador på vakuumslangar, så det känns uteslutet.
    Vad skulle en eventuell läcka någonstans i avgassystemet ha för inverkan på detta problem? Jag tycker att det låter som det.

  9. #9
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    Jag har utan framgång försökt att leta efter skador på vakuumslangar, så det känns uteslutet.
    Vad skulle en eventuell läcka någonstans i avgassystemet ha för inverkan på detta problem? Jag tycker att det låter som det.
    Försök lokalisera det eventuella läckaget. Kolla om läckaget sitter före någon lambdasond.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    Jag har nollat felkoden och än så länge har den inte kommit tillbaka. Men är det normalt att stiften ser ut som ovan efter en veckas (normal/stadskörning) användning? Tilläggas bör att bilen inte drar olja, inte vatten så där finns inget problem. Möjligen att man hör ett vinande ljud runt servotanken. Tänkte att någon trasig Vakuumslang kunde orsaka det ljudet men inte hittat någon.

    Vad bör jag göra nu? Köra som vanligt och hålla koll på felkoden bara? Känns som att jag bara skjuter på problemet. Om inte stiften ser normala ut dvs.
    Kan vara så att detta ljudet kommer från en otät vakuumpump.
    Skulle detta kunna orsaka mina bekymmer?

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    är alla stiften likadana?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    är alla stiften likadana?
    Ja alla stift ser ut som på bilden.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    är alla stift svarta, dvs den går fett på alla cylindrar så skulle jag ju börja med att mäta upp bränsletrycket.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    är alla stift svarta, dvs den går fett på alla cylindrar så skulle jag ju börja med att mäta upp bränsletrycket.
    Och hur görs detta? Måste koppla in mig på bränslefördelningsröret antar jag. Eller går det att lösa ut digitalt med ex OBD2-verktyg?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Hej igen,

    Ledsen för dubbelpost men här kommer ytterligare en update som kanske hjälper lite:

    Jag får fortfarande inga felkoder, men stiften blir som sagt sotiga ändå.
    Det är egentligen bara på tomgång och då bilen är kall som detta sker. Kan det ha någon inverkan på det hela?
    Funderar på om det kanske är spridarna som är boven?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Nu är grundproblemet tillbaka igen, förmodligen eftersom att tändstiften har sotat igen.

    Jag har en pendlande felkod P0300 och motorn misständer så att den vibrerar.

    Jag känner mig lite hjälplös. Ska jag lämna in bilen? Eller har ni fler tips? Byta tändspolar?

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    8163
    Jag tror tyvärr verkstad är nästa steg för dig, även om det riskerar att bli dyrt Forumet har hittills tyvärr inte lyckats knäcka vad problemet är givet den beskrivning vi fått. Men att byta delar på måfå rikserar att bli ännu dyrare.
    Om du skriver ut var bilen befinner sig kanske det finns någon på forumet som befinner sig i närheten kan tänka sig att titta på bilen, ev mot en ersättning...
    /Johan

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 160
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vilken färg har bränslespridarna? Gröna, blå eller grå?

    Mvh
    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    Jag tycker det är väldigt svårt att se, jag är dessutom färgblind och det är rätt taskiga färger att välja på. Jag tycker dock att dom ser grå ut.
    Lägger upp en bild för beskådning nedanför.

    http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/921/EC1Cfe.jpg

    Drogs någon slutsats ang. spridarnas färg?
    Jag tycker ju att de se grå ut, är det rätt?


    Det har ju hänt tidigare att fel spridare suttit i bil sedan någon tidigare pillat
    9-3 SS Aero -05 som rycker
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Drogs någon slutsats ang. spridarnas färg?
    Jag tycker ju att de se grå ut, är det rätt?


    Det har ju hänt tidigare att fel spridare suttit i bil sedan någon tidigare pillat
    9-3 SS Aero -05 som rycker
    Ja jag tycker också att dom är grå. Hur vet jag vilka spridare jag ska ha?

    En annan sak jag tänkte på: Jag har bytt CDM (IDM/Tändspole), kan den ha gett upp? Bytte till en begagnad. Fel modell kanske?

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 160
    Vad jag kan läsa mig till borde det vara blå spridare i B207E (2003-2006) med art.nr 12801655 men det är ju inte omöjligt att de grå är rätt för det.
    Det finns nog NG9-3 experter som är bättre lämpade att svara på det.
    I vilket fall som helst så skall ju styrdon och spridare vara matchade mot varandra och började problemet långt efter motorbytet är det nog inte det som är problemet.


    Citat Ursprungligen postat av wiechert Visa inlägg
    En annan sak jag tänkte på: Jag har bytt CDM (IDM/Tändspole), kan den ha gett upp? Bytte till en begagnad. Fel modell kanske?
    Möjligt, vet du vad numret på gamla resp. nya var/är? Och allt kan ju gå sönder. Vad det en ny eller begagnad som monterades?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar vid full gas felkod P1300 och P0300 OG9-5
    Av Toastmaster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2021-03-28, 14:37
  2. [LÖST] Felkod p0300 på Saab 9-3 2004
    Av Apache i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 14:44
  3. Felkod P0300 Trionic5
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-11-21, 19:43
  4. Felkod P0300
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •