Lång rubrik, men här kommer förklaringen.
Igår var jag en sväng till IKEA helt utan trassel eller missöden men idag när jag ska hem till svärmor (vi tycker om varann så ingen undrar om jag projecerar något på bilen) så börjar bilen bete sig märkligt.
Redan när jag startade kändes det lite konstigt, småryckigt liksom. Sen när vi kommer ut på motorvägen så lägger jag mig i laglig fart och kopplar in farthållaren och då börjar hela bilen leva om. Den hackar, spottar och frustar och "laddmätaren" åker hit och dit. Första tanken är att jag hoppas jag kommer fram (fru och barn i bilen såklart) så jag sänker farten och snigelkör utan farthållare Malmö-Skurup (ca 3 mil) med samma symptom. Under färden prövar jag att ligga i 3-4-5 för att se om det är varvtalsbetonat. Vilket det inte riktigt är förutom det att när turbon börjar ladda så verkar det vara som vanligt förutom ett lite längre lagg. Dock så fort jag lyfter av och kommer ner i det gröna igen så hackar bilen rejält.
Min första tanke redan bakom ratten var bränslefilter, soppapump eller rent av igensatt luftfilter. Men eftersom jag prövade att gasa på och den accelererade som vanligt (förutom det lägre lagget då) och nålen gick in en bit på det röda så borde varken luft eller soppatillförsel vara boven. Tänkte även DI men den borde väl också ställa till det för accelarationen och laddtrycket.
Som tur var kom vi fram och väl framme så testade jag ett par fullgasrepor utan anmärkning (fortfarande förutom lagget). Hoppar ur och börjar kolla under huven och ser ett par saker som kan eller inte kan ha med det att göra. Först så såg jag att VV igången på ventilkåpan hade en spricka på slangen. Sen såg jag även att luftsnoken från IC till förgreningen hade "glidit ner" en cm på röret. Luftsnoken är ju ingen biggie utan det är ju bara att låssa på slangklämman och justera rätt igen.
Men kan en spricka på VV slangen in till ventilkåpan ställa till det så fasligt att bilen nästan är okörbar så länge inte turbon arbetar? Och kan det vara skadligt för bilen att linka hem de fem milen imorgon om det nu skulle vara boven? Naturligtvis ska jag boka tid på verkstan (har ingen plats att fixa VV själv) för byte av VV slang och kanske kosta på en uppgraderingssats när det ändå är där och petar. Alternativt om någon "hemmafixare" i krokarna av Malmö har lust att hjälpa till med garageplats och kanske goda råd?
Lång post men tack för att ni tar er tid! Ha en grym fredag själv ska jag ta en välförtjänt pilz med svärmor!