Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ryckig gång, msstänkt VHV / Vakuumslangar OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    356

    Ryckig gång, msstänkt VHV / Vakuumslangar OG9-5

    Lång rubrik, men här kommer förklaringen.

    Igår var jag en sväng till IKEA helt utan trassel eller missöden men idag när jag ska hem till svärmor (vi tycker om varann så ingen undrar om jag projecerar något på bilen) så börjar bilen bete sig märkligt.

    Redan när jag startade kändes det lite konstigt, småryckigt liksom. Sen när vi kommer ut på motorvägen så lägger jag mig i laglig fart och kopplar in farthållaren och då börjar hela bilen leva om. Den hackar, spottar och frustar och "laddmätaren" åker hit och dit. Första tanken är att jag hoppas jag kommer fram (fru och barn i bilen såklart) så jag sänker farten och snigelkör utan farthållare Malmö-Skurup (ca 3 mil) med samma symptom. Under färden prövar jag att ligga i 3-4-5 för att se om det är varvtalsbetonat. Vilket det inte riktigt är förutom det att när turbon börjar ladda så verkar det vara som vanligt förutom ett lite längre lagg. Dock så fort jag lyfter av och kommer ner i det gröna igen så hackar bilen rejält.

    Min första tanke redan bakom ratten var bränslefilter, soppapump eller rent av igensatt luftfilter. Men eftersom jag prövade att gasa på och den accelererade som vanligt (förutom det lägre lagget då) och nålen gick in en bit på det röda så borde varken luft eller soppatillförsel vara boven. Tänkte även DI men den borde väl också ställa till det för accelarationen och laddtrycket.

    Som tur var kom vi fram och väl framme så testade jag ett par fullgasrepor utan anmärkning (fortfarande förutom lagget). Hoppar ur och börjar kolla under huven och ser ett par saker som kan eller inte kan ha med det att göra. Först så såg jag att VV igången på ventilkåpan hade en spricka på slangen. Sen såg jag även att luftsnoken från IC till förgreningen hade "glidit ner" en cm på röret. Luftsnoken är ju ingen biggie utan det är ju bara att låssa på slangklämman och justera rätt igen.

    Men kan en spricka på VV slangen in till ventilkåpan ställa till det så fasligt att bilen nästan är okörbar så länge inte turbon arbetar? Och kan det vara skadligt för bilen att linka hem de fem milen imorgon om det nu skulle vara boven? Naturligtvis ska jag boka tid på verkstan (har ingen plats att fixa VV själv) för byte av VV slang och kanske kosta på en uppgraderingssats när det ändå är där och petar. Alternativt om någon "hemmafixare" i krokarna av Malmö har lust att hjälpa till med garageplats och kanske goda råd?

    Lång post men tack för att ni tar er tid! Ha en grym fredag själv ska jag ta en välförtjänt pilz med svärmor!
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Det kan vara luften ja, så prova att täta med lite gaffatejp eller nått (om det går). Du bör vara försiktig med fullgas så länge felet inte är hittat, om problemet är för tunn blandning så kan man bränna ventiler vid hög last (kylning med extra dos bränsle fungerar ju inte då).

    Edit: Det finns även en vakuum-slang till bränsletrycksregulatorn som skulle kunna ställa till det, är den ur funktion får man ett belastningsberoende fel på bränsletrycket, brukar dock sällan vara problem med den.

    Sedan är det ett fel som skulle kunna bero på tändkassetten (tändkassettfel kan bete sig nästan hur som helst, och ibland blir man förvånad), så om du inte enkelt identifierar felet rekommenderas ett provbyte med en känt bra kassett (alltid originalkassett), om inte annat för att kunna utesluta den, detta även om det inte är huvudkandidaten.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-10-15 klockan 00:55.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    356
    Hej igen,

    Mycket riktigt verkar det varit slangen in i ventilkåpan som spökade. Jag löste det tillfälligt genom att kapa den sprukna biten och sen trycka tillbaks slangen på nippeln. Själva slangen har nog gjort sitt oavsett för den kändes som en gammal bitumenmatta i konsistensen.

    Nu till följdfrågan. Bilen går som den ska nu, men om det spricker eller släpper igen, hur länge kan man köra med bilen utan att åtgärda VV. Som jag förstått är den slangen inte med i kitet för VV men väl i "extrapaketet" från Speedparts. Dock verkar det som att bilen ska lyftas för att komma åt då slangen verkar gå mellan oljefällan och ventilkåpan och jag har inte tillgång till garage just nu. Risken är ju att verkstaden tar ocker för att byta det där.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163
    Du kan köra tills det rasar...
    Det är en felställd fråga som inte går att svara på, det finns inget svar typ "kör max 32576m så händer ingenting, men kör du 32577m så totalrasar allt".
    Med en trasig vevhusventilation så ökar slitaget signifikant på motorn, men det kommer säkert gå att köra en bra bit.
    Så hur mycket extra vill du slita på denna?
    /Johan

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Det går alldeles utmärkt att byta slangen ute på parkeringen i regnet även om det inte är kul.
    På OG9-3 med samma motor går det lättare då den saknar älghornet men den är fullt möjligt att göra uppifrån och det sitter rätt mycket grejor i vägen nerifrån så speciellt mycket enklare blir det inte.
    Problemet brukar bara att lossa slangen från oljefällan då om den suttit länge "vuxit ihop" med denna, att vrida och lirka lite gör att den släpper lättare.
    Beställ hem slang idag och byt så fort du kan är mitt råd, går du bet har du slangen hemma och kan ta hjälp av någon person/verkstad.
    Och självklart byter du hela vevhusventilationen (det meckigaste är att lirka bort och tillbaka oljefällan) och ser över övriga vakuumslangar FAQ: Byta vakuumslangar
    Man kan inte ge upp innan men ens försökt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång OG9-5
    Av oliverw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2023-10-06, 07:10
  2. Ryckig gång vid jämn gas NG9-3 1,8t -06
    Av peprom101 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-09-28, 15:00
  3. Ryckig gång sen helt död (NG 900)
    Av Jossa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 15:46
  4. Ryckig gång OG9-5
    Av Magnus72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 23:47
  5. ryckig gång vid laddtryck og 900 T16!
    Av aero16v i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •