Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Val av vinterdäck..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015

    Val av vinterdäck..

    Hej på er alla!

    Nu är det såhär. jag har en 9-3 SC 2008.
    Förra vintern körde jag på de däck jag fick av förra ägaren, 15 tums dubbfria, funkade prima.
    Men jag tycker 15 tum är lite för litet för bilen..
    Samt det är inte ens original fälgar som blivit lite typ gul/gröna och riktigt fula.

    Så kom jag över ett par 16 tums original fälgar.
    Bifogar bild hur dem ser ut, inte mina på bilden dock, men ser likadana ut.
    Gav bara 500kr för dem med tokslut dubbdäck och punka på ena..


    Så går i tankarna på nya vinterdäck då.
    Tänkte köra i storleken 205/60-16.

    Tittade lite på dessa två olika däcken

    http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-281631


    http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-272252


    Den sista Goodyear Ultragrip 9 verkar vara helt okej,
    Någon som vet något om dem?

    Jag kör mer eller mindre bara motorväg då jag pendlar det dagligen ca 12 mil. så därför faller valet för dubbfritt.
    Samt jag bor i södra sverige, och mängden snö är ganska liten för det mesta..

    Någon som kan komma med input?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Den du visar bild på är en 17" fälg. Det är standard ng9-3 aerofälgen. Jag har aldrig sett den i 16" men det kan ju finnas, eller en som liknar den. Men antag inte att den är 16" bara för att någon sagt så. Det borde stå stämplat någonstans på insidan av fälgen vad det är för dimensioner.

    Sedan tror jag 205/60-16 är aningen stora jämfört med original rullomkrets. Man brukar räkna att 205/55-16 på ett ungefär motsvarar 225/45-17. Men å andra sidan så är det stora hjulhus på ng9-3, så har man inte sänkt den jättemycket så borde det funka.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Hmm, de kanske inte är de fälgarna, va original till ng9-3 linear har jag för mig...
    Får åka o kolla på dem i helgen...

    Pratade med lokala däckverkstaden o han sa 205/60 eller 215-55

    Nu har jag 225/45-18,
    Och har plats, har en 30mm sänkning

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Många nyare ng9-3:or fick just 225/45-18, d.v.s 45 -profil på 18" istället för 40-profil. Jag körde själv på samma dimension på min. 205/60 borde rätt väl matcha den högre 45-profilen på 18".
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    12120
    Det är ju inte på snö man vill ha dubbat, då kan man lika gärna köra odubbade vinterdäck, det är när det är is, och i synnerhet svartis som dubben gör skillnaden.

    Själv skulle jag inte ens ÖVERVÄGA att köra odubbat på vintern, det är för kasst grepp helt enkelt, men jag bor ju i mälardalen också, här är det mycket mer svartis än söderut.


    Angående dimension eftersträvar jag så smala däck som möjligt på vintern för att få upp marktrycket, jag ville egentligen ha 195'or på aeron, men däcksnissen avrådde från det då han tyckte
    bilen var för tung för tung och stark för det, så det blev 205'or istället, på 16" saab original plåtfälgar (går tyvärr inte att få på 15" på 9-5 aero)

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    225 45 17 är suveränt på nyare Saabar.

    GlennB, du skulle prova på och känna tryggheten.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    att ha smala däck på vintern är nog en gammal myt bara som fungerade bra när vinterdäcken var av en annan karaktär än idag. Har man bara färska däck idag så har bredden nästan ingen som helst betydelse. När jag jobbade i falun på däckverkstad (runt 2000) så hade vi en kund med en riktig fläskmerca och han hade nå riktigt saftiga vinterhjul som han satte på när han åkte till alperna. Man tänkte ju liksom att hur ska det där fungera men det är helt otroligt vad det bettar på trots breddäck. Situationen blir nog dock helt annorlunda om man åker omkring på gamla såna däck............

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Finns det verkligen ingen seriös tidning, sida på nätet eller liknande som testat LIKADANT däck i olika bredd på vinterväg?
    Det finns alltid de som tycker det skall vara smala däck på vinter, och de som säger att det går lika bra med breda.
    Hade varit jätteintressant att se lite fakta.

    För input kan sägas att jag kör 225/45/17 på vintern (dubbade Nokian) och är nöjd. Hade 195/65/15 dubbade Gislaved på min förra Saab och kan inte säga att jag märker någon större skillnad på vintergreppet till det sämre.

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  9. #9
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Finns det verkligen ingen seriös tidning, sida på nätet eller liknande som testat LIKADANT däck i olika bredd på vinterväg?
    Det finns alltid de som tycker det skall vara smala däck på vinter, och de som säger att det går lika bra med breda.
    Hade varit jätteintressant att se lite fakta.

    För input kan sägas att jag kör 225/45/17 på vintern (dubbade Nokian) och är nöjd. Hade 195/65/15 dubbade Gislaved på min förra Saab och kan inte säga att jag märker någon större skillnad på vintergreppet till det sämre.
    Det skulle vara intressant att läsa. Det man ska veta kring däcktester är att det förekommit en hel del fusk med preppade däck genom åren. Dessutom så finns det tidningar som ägts av samma concern som en däcktillverkare i testerna och det får mig att fundera på om allt gått rätt till. Personligen köper jag hellre ett däck ur mellan/budgetsegmentet och byter det i förtid än att köpa ett dyrt premiumdäck och åka på det tills det är helt slut. Hur gammalt däcket är påverkar väldigt mycket enligt mina erfarenheter.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    12120
    Men hur man än vänder sej så får man högre marktryck med smalare däck, gissa varför rallybilar kör med breda däck med mycket gummi på asfalt och smala fulldubbade på vinterväglag..

    Är det mer blandat väglag får man väl göra en kompromiss om man kör i verkligheten (alltså inte kan byta däck inför varje sträcka som rallyteamen kan).

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Fördelen med att jag inte vill ha dubbat är följande.

    Dubbdäck slits fort på barmark.
    Jag kör 12 mil om dagen på E22.
    Dessutom orkar jag inte alls lyssna på dem.
    Körde förra vintern med dubbfritt och det fungerade hur kanon som helst.
    Man får köra med lite vett istället.


    Kollar man skillnaden på rullomkrets mellan 225-45-18 och 205-60-16 så skiljer det -1%.

    Så det blir dessa..

    Men om man nu ska gå tillbaka till det som Topic va..
    Vad säger ni om de däck jag länkade?
    Känns som det blev diskussioner om bredd på däck, rallyteam hur dem gör och en massa saker som inte riktigt rör det

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    När jag hämtade min 9-3a i Göteborg så hade den friktionsdäck monterat, 2 st continental vikingcontact5 samt föregångaren till goodyeardäcken du länkat till. Jag upplevde att bilen greppade bättre på framvagnen med dom slitna (5mm) continentaldäcken än bakvagnen och goodyear. Nu tror jag inte att man kan dra några större slutsatser utifrån det, då bland annat bilen väger mer fram.
    Upplevde ett antal gånger att bakändan på bilen gled vid kurvig körning, men ingenting som ESP:n inte klarade av hehe.

    Nu vart de dubbat på bilen efter en morgon då det regnat på den packade snö. Har 6 mil till jobbet men det blev det inget av, gick inte ens backa ut bilen från parkeringen utan att det blev diskotek på instrumentpanelen. Men förutom vid blankis var jag sjukt nöjd med dubbfritt, trots allt motstånd man möter uppe i Västerbotten mot dom Skulle lätt valt friktion framför dubb om jag inte haft mestadels oprioriterade småvägar att köra till gruvan där jag jobbar....

    Men du har inte kollat på nokian hakkapeliita R2 eller continental vikingcontact 6? dom är ju topp 3 på nästan varenda däcktest.

    http://www.dack365.se/hitta-produkt/...ontact-6/43116
    http://www.dack365.se/hitta-produkt/...iitta-r2/31656

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 167
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Det skulle vara intressant att läsa. Det man ska veta kring däcktester är att det förekommit en hel del fusk med preppade däck genom åren. Dessutom så finns det tidningar som ägts av samma concern som en däcktillverkare i testerna och det får mig att fundera på om allt gått rätt till. Personligen köper jag hellre ett däck ur mellan/budgetsegmentet och byter det i förtid än att köpa ett dyrt premiumdäck och åka på det tills det är helt slut. Hur gammalt däcket är påverkar väldigt mycket enligt mina erfarenheter.
    Här är en av de bästa beskrivningarna av testfusket: http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article22344260.ab

    När det gäller vinterdäck så finns det bara två tillverkare som systematiskt kommer högt i testerna, Nokian och Continental, dvs. vet vad de pysslar med, och Continental bojkottar jag efter deras beteende i Gislaved. Dessutom är det svårt att riktigt veta hur bra Continetals däck är eftersom det verkar som en majoritet av testarna får specialpreparerade däck om man får tro Collin.

    Själv kör jag bara dubbat på vintern, och då finns en stor parameter att ta hänsyn till, hur bra dubben dels greppar, dels sitter kvar. Speciellt det senare är det bara några få tillverkare som ha koll på, Nokian och Michelin vet jag. På budgetdäck har man inte koll på detta.

    Dessutom har det skett en genombrott på dubbdäck de senaste åren, däck med många mindre slitande dubb gör stor skillnad. Jag har kört A/B-test mellan Nokian 7 och 8 på blankis runt 0:an, och det är brutalt uppenbart att det är en stor skillnad (känslan är dubbla bromseffekten, även om mätresultaten, sannolikt högst korrekt, pekar på att det är mindre). Däremot har Nokian 8 betydligt mer dubbljud än Nokian 7, den senare hör man knappt att det är dubbdäck.

    En sak att tänka på med åldringen är att odubbade vinterdäck åldras mycket snabbare än dubbade, VTI:s tester pekar på att det generellt går mer än dubbelt så snabbt (och dessutom drabbar den känsligaste delen mer, isgreppet, dubben slits och åldras mycket långsammare). Även barmarkskörning med dubb är inte någon showstopper (så länge man inte låser eller spinner däcken så man slipar dubben - kan inte tänka mig att den håller för sådan behandling särskilt länge).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Men hur man än vänder sej så får man högre marktryck med smalare däck, gissa varför rallybilar kör med breda däck med mycket gummi på asfalt och smala fulldubbade på vinterväglag..

    Är det mer blandat väglag får man väl göra en kompromiss om man kör i verkligheten (alltså inte kan byta däck inför varje sträcka som rallyteamen kan).
    jo det har du ju rätt i men i de moderata hastigheter en vanlig bilist färdas i så kommer man aldrig ha nån nytta av mer marktryck än det man har. Formel ett bilar har enorma vingar bak också men det innebär ju inte att man kan dra nån fördel av enorma vingar på personbilar för det. (om man nu inte färdas i 300km/h på autobahn då.)
    Förr tillbaks på 60-80talet när vinterdäckena inte var mer än grovmönstrade däck med dubb så var det en helt annan grej. Då var ju sajpningen så obefintlig att man var tvungen att ha grovmönstrat och det drev ju så dåligt ändå och då var det ju bättre med så smala däck som möjligt. Idag är ju däcken så sajpade att det liksom inte behövs. Då fungerar det med breda däck.

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Är det snö så tycker jag nog att 20-30mm bredare däck gör att man plogar mera uppe på snön än att däcken verkligen har kontakt med vägen. Det säger iaf min egen erfarenhet efter många mil på vägarna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 167
    Medlem#
    8758
    Ja, om man sätter igång och räknar på det inser man varför. Jag ser snömodd som det värsta scenarion ur denna synpunkt, så...

    Om man förutsätter att allt snömodd måste tryckas åt sidan (vilket bör vara en bra approximation om det är tjockt med snömodd):

    1) Mängden snö som måste tryckas åt sidan proportionellt mot bredden

    2) Hastigheten som det måste ut med proportionellt mot bredden -> effekten per gram snö som behövs blir då proportionellt mot kvadraten på bredden

    Totalt blir alltså den effekt som behövs proportionell mot kuben på däcksbredden. Det betyder att 195 till 225 kräver 54% mer effekt vid samma hastighet på bilen.

    Hastigheten på snön blir proportionell mot hastigheten på bilen, dvs effekten som krävs blir proptionell mot kvadaraten på bilens hastighet. För att få 54% mer hastighetsberoende effekt behövs 24% högre hastighet

    Så, för samma grepp (lyftkraft från snön) kan man (teoretiskt) köra 24% snabbare med 195-däck jämfört med 225-däck.

    Notera, detta är en teoretisk beräkning, och eftersom det smiter igenom snö under så blir skillnaden mindre, men den ger en god indikation vartåt det lutar. Smala däck känns vingligare, men greppar bättre.

    -----

    En relaterad betraktelse är att diffbroms på framhjulen är olämpligt i snömodd eftersom det resulterar i högre vridkrafter på bilen som förstärker kursavvikelsen om ena sidan släpper. På bakhjulen gör diffbroms exakt motsatsen eftersom vridkraften vdär istället motverkar kursavvikelsen. Så, på en 4-hjulsdriven bil är diffbroms fram dåligt och bak bra om man ser till kursstabilitet i snömodd.

    En annan är att en smalspårig bil gör att vridkrafterna minskar när ena sidan släpper. Det är detta som gör V4:an till kung i snömodd...
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-10-07 klockan 16:07.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 167
    Medlem#
    8758
    Här är VTI:s tester på äldre däck: http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M966.pdf

    Titta speciellt på sidan 23 (streckade kurvor är dubbat), där har man både startfriktion (ABS-broms) och glidfriktion (låsta däck) kontra ålder. Det man ser är att ett åldringen slår mycket hårt på odubbat däck, speciellt på blöt is där friktionen är halverad på 10-15 år.

    Den andra saken man ser, på glidfriktionen är att när ett odubbat däck väl har släppt så har det mycket svårare att återhämta sig (detta gäller dock inte våt is med mer än 5 år gamla odubbade däck, man har nästan inget fäste oavsett). Detta betyder att om bilen bryter ut i sladd behövs det mycket mer för att återhämta greppet. Dvs. mer svårkontrollerad sladd.

    På båda ser man att greppet med dubbdäck på våt is i stort sett inte påverkas alls av åldring.

    Läs sedan detta jag skrivit om bromssträcka mellan dubbat och odubbat: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1369942

    - - - Uppdaterad - - -

    Här är om effekterna på ESP av olika däckstyper, detta baserat på ett annat test hos VTI: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1282058
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    För att återkoppla till frågeställningen från början, körde förra vintern på Continental dubbfria däck på min BLS, 215/55-16, och måste säga att jag är vansinnigt nöjd med dem. Bor i jämtland, så körde på alla möjliga typer av väglag. Kommer nog inte gå tillbaka till dubbdäck igen.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  19. #19
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    - Så går i tankarna på nya vinterdäck då.
    Någon som kan komma med input?
    Årets test av vinterdekk kan kanskje gi noe tanker: https://www.motor.no/tester/dekktest...nterdekk-2016/
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    att ha smala däck på vintern är nog en gammal myt bara som fungerade bra när vinterdäcken var av en annan karaktär än idag. Har man bara färska däck idag så har bredden nästan ingen som helst betydelse. När jag jobbade i falun på däckverkstad (runt 2000) så hade vi en kund med en riktig fläskmerca och han hade nå riktigt saftiga vinterhjul som han satte på när han åkte till alperna. Man tänkte ju liksom att hur ska det där fungera men det är helt otroligt vad det bettar på trots breddäck. Situationen blir nog dock helt annorlunda om man åker omkring på gamla såna däck............
    -Jo för dels behövde man ju 225or på bilar som knappt vägde över 1 ton. Bilarna behövde även normalt samma högfartsprestanda 220kmh+ för 40 år sedan som idag.
    De hade även lika mycket effekt och vrid i deras strombergare/Keihin som dagens dataöverladdade motorer.
    Idiotförklara inte en välbeprövad däckregel bara för att det ser töntigt ut med fullradial på en 2 ton tung turbokombi med dubbla utblås. Dessutom förbättras väl bränsleförbrukning med dragsterremmar?
    Vad kostade det inte en arbetspendlare år 1969 att köra det fetaste som däckverstan kunda mangla på bara för att maxa sportlooken och vurpa runt i den spåriga snömodden.-

    Varför klarar sig lastbilar med så smala odubbade däck?
    Breda vinterdäck är multum dyrare än smala och saknar oftast vetenskaplig motivering utanför tillverkarens spec.
    Så, nej.
    Materialismen gör många fartblinda.. Mest snobbfaktor tbh
    Senast redigerat av Luchs den 2016-10-17 klockan 16:41.

Liknande ämnen

  1. Bra vinterdäck?
    Av MrSlook i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 11:30
  2. Vinterdäck
    Av d_beerg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 21:01
  3. vinterdäck
    Av colinmcrae i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 12:34
  4. Vinterdäck + lag?
    Av OwL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 22:05
  5. Vinterdäck
    Av Exil turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •