Samma människor som tycker lampor är dyra, är även de som köper nankang-däck för jävlar va dyrt det är med däck. Billigt är bra. Sen ligger de på taket vid första svaga kurva när det regnat 1 mm.
Samma människor som tycker lampor är dyra, är även de som köper nankang-däck för jävlar va dyrt det är med däck. Billigt är bra. Sen ligger de på taket vid första svaga kurva när det regnat 1 mm.
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Hej,
Kika på dessa bilder där helljuset visas, jag personligen tycker ifal att xenon är lite bättre än halogen
http://www.garaget.org/?car=268780
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ursäkta trådkapningen TS...
Vill gärna se belägg för det här. Nankang får på forum ofta oförtjänt dåligt rykte. Skulle vilja veta vad det baseras på.
Dels så är det inte Kina-däck, dom kommer ifrån Taiwan. Samma-samma? Jag vet inte.. Och mig veterligen så regnar det i Taiwan också.
Om dom bara säljer skit, hur kan dom ha överlevt sedan 1959 med nästan 120 mille dollars i omsättning?
Jag har ingen aning. Tror inte det är skit bara.
Själv köpte jag i våras Meteor Sport 2 till kärran. Ännu ett "Kina-däck" som tydligen kommer ifrån Nederländerna. Har funkat väldigt bra och kommer starkt att överväga "Kina-däck" i framtiden.
/Hasse
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
Det är väl som vanligt. Generaliseringar fungerar nästan aldrig. I Kina tillverkas allt från skit till högsta kvalité.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Det är oerhört svårt att fotografera ljuskäglor (s.k beamshots) på ett jämförelseriktigt sätt, detta beror ju på flera saker, exempelvis att kamerans sensor inte har samma linjäritet som ögat har och inte fångar olika våglängder samma sätt som ögat (testa att fotografera en glödgad turbo med en kamera utan IRfilter i linsen tex..) men framförallt så har kameran automatik som justerar om en massa parametrar beroende på just ljusnivån på motivet..
Med andra ord, bilder tagna av någon utan koll säger exakt ingenting, ska bilderna ha någon som helst bärighet så måste dom vara tagna med låsta inställningar på kameran (ingen automatik alls), på samma ställe och med samma ljus runtom (vilket betyder att man måste ta bilderna samtidigt i princip) , och då har vi ändå dom andra problemen med ljuskänslighet hos sensorer kontra ögon osv.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
När bussarna jag kör började komma med xeonljus så ville ju företaget spara pengar när lamporna la av. De köpte billiga som höll kort tid. De la ner snålhetesprojektet och köpte kvalitetslampor och de håller. Själv tycker jag att xeon eller inte kvittar rent säkerhetsmässigt. För vad har det för betydelse att en halvljusbild 40-50 meter fram är jätteljus eller lite svagare? Du hinner inte reagera ändå i mörkret om något kommer upp på vägen om du håller över 50 km/tim.
Viktigare är egentligen att heljuset lyser långt och brett för där har du en chans att hinna reagera om älgen kommer upp på vägen 500 meter bort. Med ljus 50 meter fram på asfalten så är det kört om älgen kommer hur starkt det än lyser dessa metrarna.
Skarpaste ljuset jag någonsin haft på en bil är det på min Toyota MR2:a från 2001. Det är vanliga H4-lampor men framför lampan sitter en liten rund lins som gör att halvljuset är oerhört skarpt den biten det lyser och helljuset (separat lampa) har en stor reflektor och har en otroligt lång och bred ljusbild. Xeon är ingen nödvändighet anser jag och bidrar inte till ökad säkerhet men det är ju bara vad jag anser.
Senast redigerat av Bosse99 den 2016-10-15 klockan 14:01.
Det spelar stor roll skulle jag påstå, bra ljus och du upptäcker mer och framförallt ser du bättre vilket är mindre tröttande. Kör man bara korta snuttar i stan, ja då kvittar det.
Nja, har man jättebra helljus och kass halvljus blir skillnaden stor och halvljuset upplevs som ännu sämre. Så lagom är bäst.
Hmm, det är ju en sommarbil, kompisen har en sådan -99 och den har man för att bli rufsig i håret
En nackdel med xenon är om mötande inte har det korrekt justerat, själv har jag sänkt mina pyttelite extra pga. av omtanke för mina medtrafikanter.
En nackdel med xenon kan vara kostnader om det krånglar.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Som yrkesförare har Bosse klart en poäng. Håller helt klart med vad det gäller att bromsa in en buss på x-antal ton till 50 km/h. Amen Bosse!
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Hej,
Är det inte så att man inte ska framföra fordonet fortare än man hinner stanna för en fara, blir lite okul att säga "jag körde 50 km/h och det dök upp ett barn, som alla vet är lamporna skit men jag kör fortare än jag hinner se och upptäcka saker i den farten"
Övrigt noterar på nätet:
Saab har sällan bedrivit utveckling av produkterna(bilar), oftast är äldre bilar bättre än nyare?!
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Ju starkare halvljusbild man har 50 meter framför sig ju säkrare känner man sig och därmed kör man gärna fortare. Det är människan som är sådan. Det som inte syns finns inte, dvs. länge bort än halvljuset lyser.
Kan man på og9-5 (-06 senare) justera ljusbredden vid helljus användning ? Tycker jag den det blir långsmal ljuskägla.
Vill ha lite bredd så att jag köra fortare ;-) (Vet att man kan justera det på 9000 ivilketfall)
Hej
Har en kompis som har en 9-5 -02 och har problem med att både halvljus och helljus slocknar och blinkar oregelbundet. Vi har bytt lamporna vilket inte hjälpe särskilt mycket. Efter att ha läst här på forumet verkar det vara ballasterna. Dom är ju ganska dyra. Men jag har en precis likadan bil stående fast med vanliga lampor. Funkar det att flytta över dessa lamphus och plugga in kontakten direkt? Blir ju sämre ljus så klart men det lär ju lysa utan avbrott vilket är målet. Eller är hela belysningssystemet helt annorlunda och det är tvärkört?
Andra tankar och idéer? Eller nån som vet var man kan få tag på ballaster extremt billigt?
Kontaken är inte samma, sen måste ni dra el för nivåregleringen knappen. Köp en ballast från nån som skrotar sin bil ba eller från lichtex
Senast redigerat av Moderator den 2021-12-21 klockan 15:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Xenon lamporna är överlägsna halogenet (även halv.) Skulle aldrig få för mig att ens tänka tanken på att byta.
Köpte 2 reserv kompletta från skroten 250kr styck
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2