Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Frågor kring Siemens Deka 630

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Varför inte nöja dig med 265hk ? Jag konv. min pendlarbil 9-5 (2005an) med det "lilla kitet" med låne Maptunare.
    Biltemas soppapumpar brukar hålla 20kmil med E85 också.

  2. #22
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Vill bara säga att bestämmer man sig för att trimma oavsett trimgrad så är det viktigt att kolla bilen innan så att den går som den skall.

    Vill man ha effekt som MapTun uppger så måste man ha en frisk bil helt enkelt.Aero har jag märkt är känsliga för lilla minsta.

    Kolla det innan du ger dig in på något specielt när det handlar om dessa trim.

    Jag skulle byta bränslepump,göra en service,kolla vacumslangar mm..

    Lycka till.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Vill bara säga att bestämmer man sig för att trimma oavsett trimgrad så är det viktigt att kolla bilen innan så att den går som den skall.

    Vill man ha effekt som MapTun uppger så måste man ha en frisk bil helt enkelt.Aero har jag märkt är känsliga för lilla minsta.

    Kolla det innan du ger dig in på något specielt när det handlar om dessa trim.

    Jag skulle byta bränslepump,göra en service,kolla vacumslangar mm..

    Lycka till.

    Mvh
    Jag ser ingen anledning att byta bränslepump. Har kört min 205R (även en Aero) med 630 spridare i åratal.

    Varför skulle "Aero" vara känslig för minsta lilla? Vad skulle man kolla extra noga på då?

    Äh, blöjsnack. Bränslepump klarar saker galant.

    /Lufto

  4. #24
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Jag ser ingen anledning att byta bränslepump. Har kört min 205R (även en Aero) med 630 spridare i åratal.

    Varför skulle "Aero" vara känslig för minsta lilla? Vad skulle man kolla extra noga på då?

    Äh, blöjsnack. Bränslepump klarar saker galant.

    /Lufto
    Jag trodde du hängde på forumet och läste en del ?

    Jag rekomenderar dig starkt att läsa dom trådar där folk frågar vart tog effekt vägen,alla dessa vacum slangar,bakventiler,motor haveri mm..

    Jag har hängt på detta forum sen 2003 och har sett en del,dessutom så har jag ägt olika 9-5 Aero i 13 år och kört hårt bilar från dag 1 och även idag.Har även provkört ca 50 olika Aero s under min tid.Inte var det många som leverade tyvärr.

    Håller man 9-5 Aero i bra skick och har koll på saker och ting så kommer man att ha en bil som funkar/leverar.Att slänga på bara trim kanske duger för såna som håller sig under 3000 rpm..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Jag trodde du hängde på forumet och läste en del ?

    Jag rekomenderar dig starkt att läsa dom trådar där folk frågar vart tog effekt vägen,alla dessa vacum slangar,bakventiler,motor haveri mm..

    Jag har hängt på detta forum sen 2003 och har sett en del,dessutom så har jag ägt olika 9-5 Aero i 13 år och kört hårt bilar från dag 1 och även idag.Har även provkört ca 50 olika Aero s under min tid.Inte var det många som leverade tyvärr.

    Håller man 9-5 Aero i bra skick och har koll på saker och ting så kommer man att ha en bil som funkar/leverar.Att slänga på bara trim kanske duger för såna som håller sig under 3000 rpm..

    Mvh
    Men vad hände nu?

    Blanda inte in slangar, backventiler (som det faktiskt stavas) och en massa fyllesaker kring haverier etc.

    Lugn och fin med hälsofil om jag får be.

    En originalpump är gullig nog att klara av 630 spridare.

    Så var det med det. (Sen att jag aldrig kommer köra brännvin är en annan sak).

    Original borde klara det också....UTAN problem.

    (Edit: Många B205R som är original i AERO finns ju dessutom i många SE-modeller (dvs ICKE AERO).....snik-edition. Jag kan utlova att samma bränslepump sitter där

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-08-31 klockan 20:39.

  6. #26
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Tack för att du tar tid och hjälper mig med stavning.Det glädjer mig att läsa att du hittade en stavfel utav alla ord som jag skrivit.

    Du frågar varför skulle Aero vara känsliga och vad är det man skall kolla.Sen nämner jag till dig, och du säger att jag skall inte blanda in det jag skriver ?

    Jag säger lycka till med orginal bränslepump som suttit i 20000 mil och steg 1 E85.

    Ha det bäst,och tack ännu en gång med fel stavning..

    Kemal


    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Men vad hände nu?

    Blanda inte in slangar, backventiler (som det faktiskt stavas) och en massa fyllesaker kring haverier etc.

    Lugn och fin med hälsofil om jag får be.

    En originalpump är gullig nog att klara av 630 spridare.

    Så var det med det. (Sen att jag aldrig kommer köra brännvin är en annan sak).

    Original borde klara det också....UTAN problem.

    (Edit: Många B205R som är original i AERO finns ju dessutom i många SE-modeller.....snik-edition. Jag kan utlova att samma bränslepump sitter där

    /Lufto
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #27
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    En originalpump är gullig nog att klara av 630 spridare.

    Så var det med det. (Sen att jag aldrig kommer köra brännvin är en annan sak).

    Original borde klara det också....UTAN problem.
    Diskussionen gällde inte huruvida originalpumpen klarar 630, frågan var hur länge den håller med etanol.
    Då det inte alls är ovanligt att originalpumpen havererar runt 20k mil i originalbilar enbart körda på bensin så är det faktiskt en avsevärd risk för haveri om man börjar trimma och dessutom byter bränsle.
    Etanol smörjer betydligt sämre än bensin så en pump som pumpat bensin i 20k mil och sen helt plötsligt får mata större spridare med ett bränsle som smörjer betydligt sämre och dessutom kräver ca 20-25% mer bränsle för samma effekt...ja, den som tror att den pumpen lever länge är tyvärr helt ute och cyklar.

    Kalla det gärna blöjsnack du om du vill, jag har bytt tillräckligt många bränslepumpar i B2x5 motorer för att inte behöva bry mig om vad du tror. Och det gäller både trimmade etanolbilar och helt standard bensinbilar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    ...ja, den som tror att den pumpen lever länge är tyvärr helt ute och cyklar.
    "lever länge" är ju en definitionsfråga men såklart förlänger man inte livet på pumpen genom att byta till E85 oavsett hur gammal pumpen är.
    Peppar, peppar ta i trä men jag har inte bytt någon pump i mina etanolbilar, däremot i bensinaren och det lång efter 20kmil så det ser jag som normalt underhåll.
    Tankade i morse och glädjande nog kostade E85 9,87/L mot BF95 13,25/L och jag ligger på ca 1,1L/milen med E85

    Kemal har en viktig poäng, en fullständigt frisk maskin är en förutsättning för att kunna leverera max ur motorn, trimmad eller ej, E85 eller bensin.

    Ang. topic så tror jag vi avhandlar frågorna TS hade
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Tack för all input! Utom blöjsnacket.. Är medveten om att det tajt att räkna hem det ekonomiskt, men det är ändå en lockade tanke.. E85 kostar 9,20kr/L och 98bensin 13,40kr/L as we speak.. det gör 98bensin 45% dyrare.
    Att bränslepumpen är en riskfaktor tror jag också. Rasade min på min förra 9000 strax innan 20 000mil, 40 mil hemifrån ..den var steg 2 trimmad bensin. Sen hur hög risken är, är ju så klar svår att bedöma. Men vill man ha en 20 000-milarbil som går i ur och skur så känns en ny pump som en bra investering. Med andra ord så är det alltså en ny vanlig pump jag skall sätta i, i så fall, då etanolvarianten inte passar?

    Visst att byta BTR kan vara överkurs, men det kostar ju inte mycket och ja gillar att göra det seriöst.
    Sen att motor och kringutrustning, som vacuumslangar, avlastningsventil etc. skall vara i bra skick innan är också en sjävklarhet för mig. Vacuumslangar, samt backventil till vevhus-venten är nybytta och automatlådan är sköljd

    Timpa2, när du pratar om lilla kittet, så ger ju det bara 235hk på Etanol och 265hk på bensin. Eftersom jag vill köra på Etanol, så borde väl den effektminskningen vara märkbar, även om vridet ökar betydligt. Poängen är ju att få en vassare bil med Etanol.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  10. #30
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Intressant att folk inte säger att originalbränslepump inte klarar mer än 20k mil. i Ena 9-5an sitter det original pump som gått 34k mil och 4k är enbart med etanol.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Ahh, missade att den "bara" gav 235hk med E85 , surt. Men du får köra ekonomiskt med E85 och race med BF95 ;-)
    Angående soppapumpen så är det ju lugnast att byta den innan den går sönder.
    Man står sig slätt när den lägger av och det är inget man vill rekommendera.
    Har fått pump haveri på alla mina 9000 så med den sista byttes den vid 20kmil.
    Om dom har blivit bättre i og9-5orna får vi se har bara passerat 10kmil.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    E85 är roligast, men det är lite känsligare vid kallstarter i alla fall på min 9000, hade maptun program först men det funkade inte något vidare, kör Nordic och det funkar fint.

Liknande ämnen

  1. Siemens deka 630CC
    Av sjoanjr i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-07, 12:33
  2. siemens deka
    Av ingo79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •