Mmm, DrPepper![]()
Mmm, DrPepper![]()
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12
Har varit lite dåligt med saker att nämna så att då har det inte blivit några uppdateringar.
Effekten är jag inte riktigt säker på men någonstans mellan 400-450hk ska det då allt bli, antar att mina 630cc spridare kommer att bottna först, ångrar mig lite lätt att jag inte köpte 875cc istället nu. Har haft en liten våt dröm om att gå över 400hk sträcket ett tag men aldrig fått tummen ur och faktiskt fixat det så att nu är det dags att ändra på det![]()
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
20161105_134027.jpg
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Varit förbi och sett min stackars kalla 9000 ser jag
Var ett tag sen jag var inloggad nu så jag passar på och uppdaterar lite när jag ändå är här även fast det inte har hänt så mycket intressant, bilen har mest bara rullat på utan några problem ända tills en damask på styrväxeln gav upp så att jag drog grus genom tätningarna på förarsidan så att jag lära jaga tag i en annan styrväxel.
Mest har jag bara handlat på mig lite saker, har allt som skulle behövas för att uppgradera nu men jag låter det vara till våren då det skulle kännas lite bortkastat att göra det nu.
Som synes så har jag dragit på mig 3" kortradieböjar till en ny downpipe, nya v-bandsflänsar till turbon, avgasbandage, bredbandslambda, stålomspunna slangar till olja och vatten på turbon, powerflex till växellådan, HD bussningar till övre motorfästet, 3,5" luftfilter, 3,5" rör till inlopp för turbon, reducering på turbon från 4" till 3,5" då det kändes väldigt overkill med 4". Har lite mer saker också men det är grovt vad som är införskaffat.
Här har vi gamla styrväxeln som numer är metallskrot.
Bredbandslambdan monterad.
Medans bilen ändå var på lyften så bytte jag till powerflex på lådan så att det vart avklarat också.
Monterade i mätaren till bredbandslambdan och flyttade även ner laddtrycksmätaren så att man slipper ha den uppe på instrumentbrädan, självfallet så har man en tidsenlig stereo också för lite extra känsla
Ja utöver detta så har det inte hänt ett dugg faktiskt då jag bara kommer sitta och vänta på våren nu och hålla på med lite annat under vintern, har fullt upp att leka med en fyrhjuling som jag råkade köpa och så drog jag på mig en gammal gsx-r 750 också som jag tänkte spara motorn från till något underhållande projekt för framtiden.
Senast redigerat av Mokko J den 2016-11-13 klockan 20:04.
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Jag kom på att jag kanske kan visa lite livstecken här även fast det inte har hänt något över vintern.
Kort och gott så har jag åkt i bilen varje dag hela vintern och det enda jag har behövt gjort är att byta en spindelled som bestämde sig för att börja glappa, annars har den gått problemfritt hela vintern lyckligt nog.
Den har klarat sig väldigt bra måste jag säga i rostväg, jag hade dock snålat på bodymassa på trösklar så att en hel del var bortblästrat där men det löser jag snart.
Ja så att jag visar väl någon bild på hur den ser ut i dagsläget i brist på annat vettigt att säga helt enkelt.
En annan sak jag har gjort i vinter dock är att tappa in en GSX-R 750 motor i en liten fyrhjuling som jag hade isdäck på nu i vinter.
Nu står den på sommardäck och bara väntar på säsong, risken är väl kanske att den blir lite väl vass då jag har gått från 19hk till 115hk, den är ju dock låg och bred så den kanske blir körbar
Annars så sitter jag mest och väntar på plats i garaget nu inför uppgradering av turbo osv på CC så vi får helt enkelt se när det kommer.
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Fyrhjulingen låter som en dödsfälla! Jag ser fram emot att följa när du kliver över 400hk![]()
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Vilket lyft du gett cc:n snyggt jobbat![]()
Tackar så mycket!
Nu har jag gjort något på bilen! Dock är det inte mycket att prata om men det är första framsteget på ett halvår lite drygt
Tog in bilen på firman och bytte till HD kuddar på övre motorfästet så att nu har jag en massa vibrationsljud under 2000varv men det kanske det är värt med tanke på att motorn slutade fladdra runt så att det går att växla som folk.
När jag ändå hade den inne så nanobehandlade jag alla rutor så att vattnet bara glider av så att nu slipper jag använda torkarna så mycket när det regnar.
Annars så går jag fortfarande och väntar på att kunna komma in i garaget så att allting är vilande i väntan på bättre tider.
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Läst igenom de 6 sidorna, grymt bra jobbat! Har svårt att tro det är samma bil! Ska bli skoj och se när du jagar fler hästar!
Tackar så mycket, roligt att någon uppskattar det man har gjort!
Idag fick jag hem lite saker till bilen så att jag kan väl ta och visa det i brist på annat vettigt.
En full uppsättning Nankang NS2-R R-däck så att man kanske får lite mera fäste med lite tur, sen fick jag även ett fjäderbensstag, powerflex bakre bärarmsbussningar, water wetter och lite v-bandsflänsar som såklart var fel med min tur.
Monterade fjäderbensstaget lite snabbt och märkte att det tar i isoleringen på motorhuven ganska hårt så att jag kommer antingen måsta slipa av lite på staget, plocka bort isoleringen eller höja motorhuven i bakkant, suck...
Jag får hoppas att det löser sig smidigt med v-bandsflänsarna då jag skulle ha labyrinttäningar på dom jag beställde men fick utan, fjäderbensstaget vet jag inte riktigt om det är för att jag har en CC kaross det tar i eller om staget kanske är för högt från fabrik.
Jag ska försöka få däcken omlagd i början på nästa vecka så att då blir det intressant och se om jag får lite mera fäste, jag vet att däcken jag valde inte är helt mjuka men jag körde på just dom då bilen kommer att rulla på dessa dagligen så jag vill inte att dom ska slitas ut direkt.
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Vilken version av däcken köpte du? de har ju två versioner, en som är TW180 och en som är TW120![]()
Är även lite nyfiken på en recension på däcken sen![]()
Jag körde på TW180 då bilen kommer att rulla på gatan så att jag kände för att ha lite hårdare gummiblandning för att få bättre livslängd på däcken.
Jag läste en del på rejsa före jag köpte dom och folk verkade jämföra dom med Federal 595RS-R plus att dom skulle greppa väldigt bra på blött så att man får se hur dom lever upp till förhoppningarna, jag återkommer när jag har hunnit med en hög med mil på dom helt enkelt!![]()
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Nice med nya däck! Jag har också sneglat på ett sånt där fjäderbensstag. Recensera gärna om hur det upplevs![]()
9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,
Nu blir det dock lite krångligt att recensera bara staget då jag även har bytt bakre länkarmsbussningarna samtidigt och inte provkört med bara en av sakerna dessvärre, men jag kan då säga att det blev en väldig skillnad på den med dom nya sakerna, ska bli intressant att se hur den blir med nya däcken också.
Jag bytte som sagt dom bakre länkarmsbussningarna så att man blir av med all torquesteer som jag fick problem med nu när jag bytte till ett program med högre laddtryck efter vintern, jag såg även att mina krängningshämmarbussningar var dålig så att dom kommer bytas framöver.
Jag reste även upp huven lite i bakkant för att få fjäderbensstaget att gå fritt och för att släppa ut lite värme då jag hade problem i vintras när jag hade isdäck på bilen och piskade den hårt på isen, ska även byta till nya modellen kylfläkt framöver.
Nästa sak att göra är väl att få på nya däcken och sen är det sänkning som står näst på tur, hur mycket har jag inte riktigt bestämt mig för än så det får jag ta och fundera lite på.
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Du vet om att det är en högtryckszon i bakkant av huven? Dvs det kommer inte ventileras ut någon luft där när du kör, det kommer bara in mer luft i motorutrymmet. Visserligen kall uteluft men ändå.
9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart
Roliga uppdateringar, efter jag bytte till powerflex i hela mitt chassie kändes det som en helt annan bil. Är fjäderbenstaget ifrån Maptun? Har tänkt att klicka hem ett sådant först, måste bara få ordning på coilsen.
Det där råder det en hel del delade meningar om Tommy, vi provar och ser vad som händer, jag hade inte så mycket att välja på heller då fjäderbensstaget inte satt riktigt där jag ville ha det, frågan är som sagt om det är för att jag har en CC det krockar med isoleringen på huven.
Aero_Mike, ja staget kommer från Maptun. Din bil ser mycket intressant ut i chassiet, man blir lite sugen själv på att börja greja med sånt![]()
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Vill du få svar på det kan du ju testa att tejpa fast lite garn vid kanten och se vilket håll de åker åt? Att du var tvungen att lyfta huven är ju en sak men du kommer inte få något utblås där.
9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart
nyfiken, varifrån har du fått att det Inte skulle vara en högtryckszon där?
tror dock inte det kommer ha någon effekt på nått håll, lite mer lyftkraft när luften pressas ner i motorrummet och in under bilen men det är nog inte märkbart.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08