Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 155

Ämne: Rostig och ful 9000CC -87 får nytt liv? (lackad)

  1. #41
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    La ett skambud på dom och fick dom så det var bara att ge sig iväg och köpa dom helt enkelt, däcken var långt mycket bättre än förväntat också vilket var trevligt! Får se hur dom kommer se ut efter renovering.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #42
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Du körde till de rätta trakterna med andra ord!!!

    Fälgarna blir nog bra de också, men tycker att ljus/mörkare silver i mitten skulle vara snyggare då svart "döljer" fälgarna så pass mycket. Men de är bara ja de

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  3. #43
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Det beror nog lite på hur man ser på saken men det verkar finnas saker där uppe så jag får kanske hålla med till viss del!
    Det är precis därför jag tänkte måla dom svarta i centrum, jag vill dölja dom ganska mycket av diverse anledningar, om jag har tänkt rätt så kommer det sluta bra ihop med bilen (eller så har jag helt fel).

    Idag har jag lagt någon timme på att få bort klarlack osv då fälgarna såg rakt förjävliga ut.

    Började med att provmontera för att se att dom ens passade, ägaren innan sa dock att han hade haft dom på en 9000. Tycker att dom kanske hamnade lite långt ut men det får tiden utvisa.


    Ungefär såhär såg dom ut i fälgkanterna före jag satt igång.


    Sen nu ser dom ut såhär, har bara slipat ner till 800 då jag tyckte att det räckte gott och väl så detta får duga.


    Jag ska tvätta av dom ordentligt ikväll så att jag kan börja preppa dom för lack, får se om jag kanske hinner få färg på dom i helgen.
    Färg är förresten inköpt till CC nu så det är bestämt och klart, vet inte om jag faktiskt kommer lyckas hålla tidsplanen med att ha färg på den före augusti dock då jag inte ens har påbörjat underarbete än och jag bara håller på med en massa andra saker hela tiden, jag håller färgen till mig själv än så länge så ni får se när färgen såväl ligger på bilen

    6 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #44
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 696
    Kul!!

  5. #45
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Idag så såg jag till att fixa ordning på fälgarna så att dom ser lite trevligare ut mot för när jag hämtade dom för några dagar sen.


    Efter att jag hade målat fälgarna så började jag strippa ner bilen inför underarbete, tyvärr så visade en närmare inspektion att även vänster skärmen var dålig så nu måste jag lyckas jaga tag på en sån också.


    Sen lyckades herr skitsmart att spränga en ruta eftersom han är totalt efterbliven och glömde veva upp rutan före han började svetsa igen listhålen i dörrarna (ja jag är herr dumfan tyvärr).


    Den skarpsynte ser att det sitter kvar lite glas på dörren... Aja detta var en miss man bara gör en gång i livet får man hoppas.


    Efter att jag hade rivit ner dörrsidan och sanerat glas i hundra år så fick jag i en ny ruta och satte igång att svetsa/slipa vidare.


    Många hål var det att lägga igen, blåste nästan precis slut på gasen i svetsen också då det blev nå så förbannat med punktande.


    Avslutade dagen med att lägga på spackel på alla hål jag svetsade igen och på lite andra ställen också.


    Ja så nu måste jag försöka att jaga tag på en vänster skärm också då, bilen jag tog inredningen ifrån tror jag att skärmen såg hyffsad ut på men jag är inte helt säker så jag får börja med att försöka kika på den när jag får tag i personen som har den bilen helt enkelt.
    Nästa steg i det hela är att sätta igång med underarbetet vilket har dragit ut lite väl mycket på tiden då det har varit så mycket annat imellan, målet är fortfarande att ha färg på bilen och ha ihop den igen före månadsskiftet men man får väl se hur det går helt enkelt då jag känner mig lite skeptisk att jag kommer hinna med.

    6 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Grym tråd. Vilken energi. Följer med spänning.

  7. #47
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Tackar så mycket, roligt att någon uppskattar det man håller på med

    Idag har jag bara hållt på med spackling och slipning hela dagen vilket jag måste säga överraskande nog har gått riktigt bra, istället för att måsta göra om allt 4-5gånger före det blev bra som på 900 så fick jag nästan till allt på första försöket på denna bil förutom några småsaker som jag fick göra om en gång, märks helt klart att man har blivit mycket bättre på detta vilket är roligt även fast det är ett fruktansvärt tråkigt jobb att spackla och slipa.

    Ska inte tråka ut er med en massa bilder på detta även fast jag tydligen hade en hel drös med bilder så jag lägger bara upp två.




    Sen en bild när jag tog 900 hem, har hunnit med strax över 40mil med den sen senaste motorbytet och allt fungerar fortfarande bra på den.


    Nu så är jag mer eller mindre helt färdig med spacklingen, har ytterst lite kvar på höger framskärm som jag glömde slipa (0.5x0.5cm) före jag åkte hem så jag tar det nästa gång jag åker dit helt enkelt, största problemet nu är att jag inte har en vänster framskärm men jag har lagt ut lite krokar efter en så man får se om det ger något napp snart.
    Jag ska matta ner kofångarna och lacka dom lika som det var på senare modeller då det var ett grått fält i mitten för att följa listerna sen resten i samma färg som bilen så att det har jag också kvar att göra men annars så börjar det på att dra ihop sig till att man kan blåsa på lite färg på bilen nu så det ser inte hopplöst ut längre med besiktning 1 augusti!

    EDIT: För att sätta lite mera press på mig själv så har jag bokat en besiktningstid 1 augusti nu.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mokko J den 2016-07-17 klockan 21:21.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #48
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Idag har jag åkt runt och skaffat lite saker till 9000 och 900, fick tag i nya skämkantslister till CC vilket var trevligt då jag inte hade några som skulle stämma överens med bilen.
    Efter att ha jagat en CC skärm och bara hittat skärmar som var rostiga så fick jag en snilleblixt att jag kunde försöka få tag på en CS skärm och kapa loss lite bitar av den och svetsa på min CC skärm så jag ringde något samtal och fick tag på en helt rostfri CS skärm som var bulig så det var perfekt.



    Efter att ha mätt lite så att jag skulle kunna skarva bakom list på mina skärmar så skred jag i verket och skar av botten på CS skärmen.


    Sen när jag skulle börja måtta på CC skärmen så visade det sig att en CS skärm var kortare baktill och längre framtill och att skärmkanten inte heller såg riktigt likadan ut så drog jag en djup suck och insåg att det bara var att sätta igång och göra allt mycket mer special än vad jag hade tänkt mig från början så efter en del jobb så fick jag ihop den framtill.


    Bak vart det en hel del krångligare då CS skärmen som sagt var kortare där så att först och främst så knackade jag till skärmkanten så den stämde och sen brände jag fast den första biten.


    Sen var det bara sätta sig och handknäcka till en plåtbit som en förlängning av skärmen bakåt och punkta fast den.


    Sen så fick jag skära till den ungefär så som jag tror att skärmen ska se ut då jag fick utgå från att försöka kopiera höger skärmen så att det var lite lätt krångligt.


    Sen bytte jag en till liten bit på skärmkanten också så att nu sitter jag med en rostfri vänster framskärm efter på tok för mycket krångel.


    Kastade på lite färg som avslutning för dagen så att den är redo för att spacklas framöver.


    Nu så är det bara att sätta igång att spackla ordning på det jag fixade på skärmen och sen är bilen mer eller mindre färdig om man ser till underarbete så att det närmar sig färg, med lite tur så kanske jag kan ha färg på den innan den här veckan är slut men det ska man inte vara så säker på.
    Besiktning är som sagt bokad 1 augusti så att jag ska då se till att ha den färdig tills dess.

    3 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #49
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Grymt imponerad av jobbet med skärmen!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  10. #50
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Tackar så mycket! Vart faktiskt nästan lite imponerad av mig själv att jag lyckades knäcka till en förlängning osv som faktiskt passade in

    Efter lite spackling så kom jag på att jag kanske skulle provmontera skärmen så att jag ens visste att mitt hemmapul skulle fungera i slutändan, inte helt oväntat så passade den perfekt.






    Nu står hela bilen färdigslipad så länge jag inte har missat något väldigt litet.


    Imorgon så blir det att köpa lite mer tinner osv igen och så ska jag försöka slipa främre kofångaren så att den är överstökad också.
    Jag har även provat att spruta lite av färgen som jag köpte till denna idag för att försöka se när den börjar rinna och så har jag provat lite olika inställningar på sprutan för att försöka få till allt så bra som möjligt och det ser ut som att färgen beter sig som den borde.
    Nu tror jag att nästa steg ärligt talat är att få färg på bilen, ska bli väldigt roligt att få måla denna och se hur den kommer se ut nylackad med 18" fälgarna, bara att hålla tummarna att min bild som jag har haft i huvudet faktiskt kommer sluta som jag har hoppats på annars har jag väl helt enkelt gjort bort mig

    6 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #51
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Vilket hästejobb. Och vilka minnen som kommer. Från dom två 9000CC jag en gång haft, och även vyn från 900turbon...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  12. #52
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610

    8 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #53
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 113
    Lite lister på det där så blir det nog bra!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  14. #54
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    10350
    Supersnyggt!
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #55
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Läckert!!
    Attans vad du jobbar snabbt med färgsprutan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  16. #56
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Lister kommer, vill inte montera såna saker än då lacken inte har genomhärdat ordentligt än, ska fortsätta att ställa den i solen varje dag så att den härdar ordentligt på djupet så att jag vågar ta i när jag trycker mot lacken.

    Tyvärr så var det visst någon person (jag) som hade fuskat något förbannat med underarbetet på högra framskärmen så den måste lackas om men annars så får det duga, ska vänta på ordentlig genomhärdning så ska jag slipa ner och göra om skärmen så att man kan montera ihop bilen på allvar.

    La på lite lätt med rostskydd på trösklarna och sanplåtarna vilket man typ inte ser på bild.


    Har även skruvat på lite saker i bakänden så att man får lite bättre översikt på hur den kommer se ut.


    Har även hållt på och målat nyare turbobromsar så att man kan byta ut bromsarna på denna så att man uppfyller alla krav för en regbesiktning (jag vet att röda bromsar är lite meh men jag tyckte det passade på denna).




    Kommer dröja några dagar före jag gör något alls mer på bilen då jag som sagt vill vänta på ordentlig genomhärdning på lacken då den var lite seghärdad trots ganska ordentligt med härdare.
    Hoppas på att fler än mig gillar hur det ser ut, enligt mig så passade det ihop med svarta centrum på fälgarna som jag normalt vis inte gillar annars.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  17. #57
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Var och fick en bromsskiva svarvad idag som det var lite spår i så då kunde jag göra lite idag, enda kravet för reggning var turbo bromsar från -88 eller nyare så nu var det avklarat.

    Trevligt att gå från detta.


    Till detta.


    Skruvat tillbaka lite mer saker på karossen också då färgen har härdat på fint nu.


    Ska tvätta sidolister osv och få på ny dubbelhäftande tejp på dom och sen blir det montering av dom, får bli till veckan då det blir att åka och titta på lite 402meter imorgon så där ryker väl hela dagen får man anta

    5 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  18. #58
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Nu när du i princip är klar med denna bil så hade detta varit perfekt att fortsätta på:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...rojekt-billigt!

    Synd bara att det är så långt emellan er... för du hade säkert fixat klart den på 2-3v

    /J

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  19. #59
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Jo det hade varit lite roligt att haft en 99 också men just nu är det för mycket bilar så jag kan inte dra på mig något mer för stunden även om den hade stått nära, sitter i säljtankar om Aeron just för stunden också.

    Motorbytet kommer nog bli uppskjutet några veckor som det ser ut just för stunden, lyckades med konststycket att skicka en kniv rätt in under vänstra tumnageln så att jag slet loss halva nageln plus att jag skar bort en bit av fingret på toppen så att jag har lite lätta problem att använda vänsterhanden till något tyngre just för tillfället, får hoppas att det läker skapligt fort så att man kan göra saker igen snart.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  20. #60
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Tog hem bilen nu en sväng och tvättade bort allt slipdamm osv, den svarvade skivan vart minst sagt dålig, han måste ha spänt upp den snett när han svarvade för nu slår den som självaste satan i bromsarna så det måste jag göra något åt.



    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. Dragkrok = rostig bagagelucka..? OG9-5 SC
    Av T16_AeRo i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-09-06, 18:32
  2. Svar: 218
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 12:34
  3. sprillans Nissan rostig innan köp
    Av Loffe i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 18:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •