Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Var köpa ny bränslepump OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Var köpa ny bränslepump OG9-5

    Hej, tänkte passa på att byta bränslepumpen i min 9-5 aero från 2004 då den rullat 24 000 mil och den aldrig är bytt. Alltså i förebyggande syfte Men blir inte klok på vart och vilken pump jag ska köpa, finns ju en del. Allt från original hos speedparts till lite billigare utan någon information, även hört att biltemas ska fungera bra? Dem säljer ju en komplett med armatur för 999kr någon som provat denna? (art 52241).

    Kör med steg 1 så vill ju inte få några problem med prestandan om jag köper tex biltemas, kan även tänka mig att köra en lös pump och montera i befintlig armatur med känns enklare om biltemas kompletta fungerar bra då jag har ca 10 min dit.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Skall du ha bilen kvar? Köp OEM
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att vill du att bilen ska vara tillförlitlig så köp en originalpump. Tillförlitlighetsproblemen med pirat ligger oftast inte i själva pumpen (om man låter bli E85), utan i armaturen.

    Däremot så kostar komplett originalarmatur runt 3000:-, men om man är försiktig när man tar loss pumpen och inte bryter sönder bränsleledningarnas fästklackar (något som många gör första gången - går lätt att unvika om man tänker igen problemet i förväg, tar det lugnt och använder rätt verktyg) så går det bra att bara byta pumpen i armaturen till en ny kvalitetspump.

    Original sitter det Walbro i, se bara upp med bränsleslangar som inte tål bensin på utsidan (vilket är de allra flesta). Finns hos Speedparts och är billigare än Biltemas armatur (765:- innan klubbrabatt): http://shop.speedparts.se/sv/prod/or...3_7591803.html
    Walbropumpen de säljer är en pump med 8mm slanganslutning, finns både 6mm och 8mm, Saab har använt båda men 6mm är mer lättmonterad eftersom man inte måste slåss med slangen vid montage.

    Kraftigare flödande pump är inte bättre för standardmotorer eftersom man då måste se upp så man inte överskrider bränsletrycksregulatorns kapacitet.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-06-24 klockan 23:03.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Biltemas armatur använder jag sedan dryga året och den fungerar perfekt, inklusive tankmätare, samt är helt tyst. Jämförde med skitkvalitetsoriginalet som satt i bilen (skrek som en stucken gris efter dryga 14' mil), utförandet var identiskt i alla detaljer utom färgen på kablar/kontakter.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Var förbi och köpte biltemas armatur idag då det är ända stället som hade öppet, fick med ny låsring och packning så det var ju kanon. Har lossat på den gamla låsringen nu med en STOR polygrip och det gick väldigt lätt faktiskt var orolig att den skulle sitta hårt som fan Men vad bör jag tänka på när jag lossar bränslelednignarna dem två som går in i pumpen? Vad är det som brukar gå sönder, själva anslutningarna eller den lilla "bygeln i plast"?

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Spraya med silikonspray och vrid försiktigt på nipplarna fram och tillbaka så att det kan tränga in, sedan brukar det gå att lirka upp med försiktighet. Silikonolja gör underverk med plast/gummi (sitter två tajta oringar nedtill). Se till att hålla undan spärren utan att bryta av den. Jag använde ett sönderklippt plastlock som jag lirkade emellan.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Men vad bör jag tänka på när jag lossar bränslelednignarna dem två som går in i pumpen? Vad är det som brukar gå sönder, själva anslutningarna eller den lilla "bygeln i plast"?
    Det behövs inget mer avancerat än två flatskruvmejslar och lite tålamod för att ta loss den på rätt sätt.

    En liten som man kilar in och öppnar haken som håller nippeln i pumpen, närmast en instrumentmejsel i storlek, detta för att inte överstressa haken (vilket är det som nästan alltid sker om man försöker hålla upp haken med fingrarna samtidig med nästa steg). En tandpetare kan också fungera skulle jag tro, och bör vara lättare att få att sitta still av sig själv mellan haken och nippeln medans man bänder ut nippeln).

    En lite större mejsel som man bänder upp nippeln med, ömsom på motstående sidor av nippeln.

    Samma procedur för nippel nummer 2.

    När det gäller elkontakten så bör man i första hand lossa vid sladdkontaktdonet, om man inte kan det måste man bända med samma flatmejsel även där, kan krävas en hel del kraft innan kontaktdonet släpper.

    Jag har aldrig använt smörjmedel, det har alltid gått bra utan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Tack för svaren! Sprang ut för en stund sedan och bytte pumpen. Allt gick bra men hade problem att få ur den gamla armaturen men det löste sig tillslut

    Än så länge så fungerar biltemas armatur kanon, tyst är den med. Men sparar min gamla som reserv i bagaget ifall

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Men sparar min gamla som reserv i bagaget ifall
    Det där fyller ingen större funktion mer en ett kort tag, problemet är att en begagnad bensinpump som inte förvaras i bensin klistrar ihop ganska snabbt. Antingen får man förvara bensinpumpen i bensin (eller något liknande) eller så byter man till en ny pump i armaturen om man ska ha den som reserv - provkör dock inte pumpen i luft för det är stor risk att den skär eftersom dess lager saknar smörjning när den inte är i bensin, utan kontrollera montage av slangar ordentligt och ohm-mät den elektriska sidan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    ofan där ser man, så om jag har den liggandes som reserv i bilen ifall den nya av någon anledning skulle ge upp så är risken stor att den inte kommer att fungera? Är mer tänkt att ha så man kan komma hem iaf och slippa bli ståendes Därför jag har en gammal tändkassett liggandes med i bilen.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Jag brukar spray i lite WD-40 i pumpen som skydd.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Fast får du in det i pumpen när den sitter i armaturen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    När bilen stått över natten så är den nu trögstartad efter jag bytte pumpen, men bara när den stått över natten. Annars så startar den alltid direkt och går bra. Kan jag ha gjort nögot fel vid monteringen?

    Den går alltså längre på starten och hostar till på morgonen.

  14. #14
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Hur gammalt är bränslefiltret? Jag bytte både pump och filter samtidigt och min startar direkt varje gång (så direkt det nu kan bli med trött Mitsubishi startmotor).

    Du fick det helt tätt överallt?

    Edit: Sitter det inte en backventil i en av nipplarna? Kanske den skadats.
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-06-28 klockan 06:11.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    När bilen stått över natten så är den nu trögstartad efter jag bytte pumpen, men bara när den stått över natten. Annars så startar den alltid direkt och går bra. Kan jag ha gjort nögot fel vid monteringen?

    Den går alltså längre på starten och hostar till på morgonen.
    Har du mindre än 1/4-dels tank? Det bör vara ungefär där läckage från catch-tanken börjar märkas, och injektorpumpens funktion börjar märkas..

    Om du har gjort något installationsfel av armaturen bör det resultera i rejäl bensinlukt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Hur gammalt är bränslefiltret? Jag bytte både pump och filter samtidigt och min startar direkt varje gång (så direkt det nu kan bli med trött Mitsubishi startmotor).
    Fast är det bränslefiltret som börjar bli marginellt märks väl problemet huvudsakligen vid hög last, när man startar behövs inte mycket soppa, bara tryck.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Är det inte backventilen som gör att bränsle ledningen tappartryck över natten och pumpen behöver då
    bygga upp ett nytt tryck på morgonen.
    Långmilaren: stämmer , jag byter pumpen och smörjer den och monterar den i armaturen
    Sedan hamnar den som reserv i bagageluckan.
    Montera en beg. pump är onödigt då det är billigt med ny pump från Biltema.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Bränslefiltret bytte jag för ca 400 mil sedan så det är inte problemet. Detta började efter jag bytte till nya pumpen, vart sitter backventilen och är det möjligt att byta denna?

    Om jag vrider tändningen av och på några gånger innan jag startar på morgonen hinner den kanske bygga upp mer tryck vid start?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Backventilen sitter i nippeln, men innan du börjar, hur mycket har du i tanken? Om det inte finns läckage i tankens slangsystem eller tryckregulatorn kan trycket visserligen försvinna om inte backventilen är hel, men däremot ska soppan inte kunna rinna tillbaka då det inte finns något ställe som kan suga in luft att ersätta bensinen med, med resultat att det ska ta max någon sekund att återuppbygga trycket. I ditt fall låter det som att bensinen ersätts med luft någonstans.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 15:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Har lite mer än halv tank, bilen går fint annars och startar bra på dagen men det är när den stått över natten. Enligt open sid så tar det ca 3 sekunder att starta brukar bara ta 1,5 annars. Har nya nipplar och slang liggandes så kanske värt att byta, är backventilen den nippeln med den lilla pinnen som sticker ut?

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vad händer om du tar för vana att dra på tändningen 3sek och sen starta då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Tändkassett, köpa ny eller våga köpa beg?
    Av BossDR55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2022-01-25, 20:55
  2. Bränslepump vs bränslepump OG900
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 18:38
  3. Byta bränslepump på 9000, hur gör man och var köpa pump?
    Av Moto-XXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 23:13
  4. Köpa bränslepump
    Av *VaLLe* i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •